Στα δικαστήρια καταλήγουν και λιμνάζουν χιλιάδες προσφυγές φορολογουμένων οι οποίες απορρίπτονται από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (ΔΕΔ). Σχεδόν επτά στους δέκα φορολογούμενους οι οποίοι ζητούν από τη ΔΕΔ την ακύρωση ή τη μείωση των προστίμων που τους έχουν επιβάλει οι φοροελεγκτικές αρχές φεύγουν με άδεια χέρια καθώς οι προσφυγές τους δεν γίνονται δεκτές.
Σύμφωνα με τη διαδικασία ο φορολογούμενος που παραλαμβάνει το «ραβασάκι» με τον φόρο (Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου), έχει τη δυνατότητα να προσφύγει εντός 30 ημερών για να το αμφισβητήσει και κατόπιν εάν δεν δικαιωθεί από τη ΔΕΔ, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Αν δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν μπορεί να ακολουθήσει τη δικαστική οδό.
Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2024 υποβλήθηκαν 2.501 προσφυγές από φορολογούμενους και επιχειρήσεις. Από τις υποθέσεις που παραπέμφθηκαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) εξετάστηκαν οι 2.320 από τις οποίες οι 1.654 απορρίφθηκαν, 23 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν, 7 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία ενώ δεκτές εν όλω ή εν μέρει έγιναν μόνο 636 υποθέσεις, δηλαδή το 27% των υποθέσεων. Το 40% των προσφυγών που δεν έγιναν δεκτές από τη ΔΕΔ κατέληξαν στις δικαστικές αίθουσες.
Από την στατιστική επεξεργασία των στοιχείων της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι από το 2013 όταν ξεκίνησε η δραστηριότητα της ΔΕΔ έχουν υποβληθεί 91.139. Από το σύνολο των υποθέσεων εξετάστηκαν οι 86.739 από τις οποίες 46.821 απορρίφθηκαν με αποφάσεις της επιτροπής, 14.971 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν ενώ 652 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία. Δεκτές έγιναν εν όλω ή εν μέρει 21.189 υποθέσεις, δηλαδή μόνο το 24,4% των υποθέσεων. Σημειώνεται από το σύνολο των προσφυγών οι 34.937 έχουν φθάσει στα δικαστήρια.
Το ισχύον καθεστώς δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να αμφισβητήσουν πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη φορολογική αρχή προσφεύγοντας στη ΔΕΔ εντός 30 ημερών πριν από τη προσφυγή στα δικαστήρια. Η απόφαση για την ενδικοφανή προσφυγή εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής και σε περίπτωση που δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει απορριφθεί από τη ΔΕΔ και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της προθεσμίας.
Από το 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά ενώ αν υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή. Ταυτόχρονα με την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής ο φορολογούμενος θα πρέπει να συνυποβάλλει στην αρμόδια φορολογική αρχή και τα συνημμένα έγγραφα και δικαιολογητικά μόνο σε ψηφιακή μορφή (αρχεία .pdf ή .zip) μέσω της εφαρμογής.
Στην προσφυγή θα πρέπει να αναφέρονται τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου, την προσβαλλόμενη πράξη, τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του, τη διεύθυνση για τις κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.