Φοροδιαφυγή και «μαύρο χρήμα» αναζητά φοροελεγκτικός μηχανισμός σε Facebook, Instagram, TikTok. Τους ελέγχους έχει αναλάβει ειδική μονάδα ελεγκτών της ΑΑΔΕ η οποία εντείνει τις έρευνες και «τρέχει» εκτεταμένες διασταυρώσεις με τη βοήθεια ενός αλγοριθμού. Στο στόχαστρο βρίσκονται οι influencers με τους χιλιάδες followers που διαφημίζουν και πωλούν διαδικτυακά από ρούχα και αξεσουάρ μέχρι καλλυντικά και συμπληρώματα διατροφής.
Στόχος είναι ο εντοπισμός φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά και υπηρεσίες μέσω διαδικτύου χωρίς να εκδίδουν παραστατικά αλλά και φορολογούμενων που δεν δηλώνουν τα ποσά που λαμβάνουν για την προβολή συγκεκριμένων προϊόντων. Μάλιστα οι έλεγχοι έχουν αποκαλύψει περιπτώσεις φορολογούμενων οι οποίοι δεν έχουν κάνει ούτε έναρξη εργασιών στην εφορία. Συνήθως δεν δηλώνουν φυσική διεύθυνση στο site ή στο λογαριασμό τους στα social media παρά μόνο ένα τηλέφωνο και δέχονται μόνο ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί χρησιμοποιούν τα social media «εδώ και καιρό» για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, ανέφερε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής προσθέτοντας ότι «είχαμε περίπτωση influencer που υπέβαλε κιόλας δήλωση συμμόρφωσης δηλαδή έκανε δήλωση με την οποία συμφώνησε με το αποτέλεσμα και άλλες περιπτώσεις που αυτή τη στιγμή ελεγκτικά είναι σε εξέλιξη και θα πούμε περισσότερα όταν είναι κατάλληλος ο χρόνος». «Δεν είναι λίγοι οι influencers. Φαίνεται ότι η αγορά έχει διαμορφώσει και τιμοκαταλόγους ανάλογα με το πόσους followers έχει ο καθένας αυτό για εμάς είναι μια πληροφορία η οποία μας βοηθάει να κάνουμε αυτό που λέμε έμμεση τεχνική ελέγχου» πρόσθεσε ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ.
Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες τα τελευταία χρόνια με την εξάπλωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δημιουργούνται νέες εστίες φοροδιαφυγής από επιτήδειους που ποντάρουν στην ιδιαιτερότητα και τη πολυπλοκότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου για να κρύψουν έσοδα και να γλιτώσουν το φόρο εισοδήματος βάζοντας ταυτόχρονα στη τσέπη το ΦΠΑ. Όπως τονίζουν οι ίδιοι παράγοντες η φοροδιαφυγή μέσω διαδικτύου εξελίσσεται σε νέα «γάγγραινα» και για αυτό το λόγο οι ελεγκτές «σαρώνουν» το Facebook, το Twitter, το TikTok και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανιχνεύοντας υποθέσεις παράνομου πλουτισμού. «Αυτό το οποίο πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι ότι η ΑΑΔΕ δεν κάθεται και ανοίγει τα προφίλ και τους λογαριασμούς του κάθε πολίτη και ερευνά τι φωτογραφίες ανεβάζει, εάν ανεβάζει φωτογραφίες από πισίνες ή από πολυτελή αυτοκίνητα, δεν κάνει κάτι τέτοιο. Εκεί που εστιάζει είναι σε εκείνους τους λογαριασμούς όπου υπάρχει επιχειρηματική δραστηριότητα και εκεί ανακαλύπτει αποκτηθείσα φορολογητέα ύλη που στη συνέχεια αποφέρουν έσοδα για τα κρατικά ταμεία» ανέφερε χθες ο εκπρόσωπος τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Όμηρος Τσάπαλος.