Άμεση ήταν η ανταπόκρισή σας στην έρευνα του newsbeast.gr για τις καθυστερήσεις στην αξιοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και για τη λάθος κατεύθυνση προς την οποία κινείται το σχέδιο του Ισπανού αρχιτέκτονα Αθεμπίγιο. Κάτοικοι του συγκεκριμένου δήμου και των γύρω περιοχών – και όχι μόνο – σπεύσατε και στείλατε τη δική σας άποψη για το τι πρέπει να γίνει, ώστε η έκταση να αξιοποιηθεί με το μεγαλύτερο δυνατό οικονομικό και κοινωνικό όφελος. Σταδιακά θα δημοσιευθούν όλες οι απόψεις που έφτασαν στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

«Η υπόθεση πίστα στο Ελληνικό είναι σύνθετη και, κατά τη γνώμη μου, αδύνατη να γίνει διότι απαιτούνται άνθρωποι με όραμα, κοινό νου, χωρίς εξαρτήσεις και φόβο για πολιτικό κόστος.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μία πίστα στο Ελληνικό θα ήταν ο ιδανικότερος τρόπος εκμετάλλευσης του χώρου και ευρύτερης ανάπτυξης της περιοχής, διατηρώντας και προβάλλοντας τον οικολογικό χαρακτήρα και προσφέροντας μία όαση πρασίνου και διασκέδασης στην καρδιά της μητρόπολης. Η πίστα θα μπορούσε να είναι κομμάτι ενός μητροπολιτικού πάρκου (όπως π.χ. στον Καναδά), το οποίο θα είναι προστατευμένο και θα μπορεί να φιλοξενεί διάφορες δραστηριότητες όταν δεν γίνεται κάποιος αγώνας.

Η χρηματοδότηση εξάλλου για την κατασκευή της πίστας θα μπορούσε να συμπεριλάβει και όλες τις παράπλευρες εγκαταστάσεις (δεντροφύτευση, πάρκα, πεζόδρομοι, ποταμάκια, κλπ) σε συνδυασμό με όλες τις επιπλέον εγκαταστάσεις που είτε πρέπει είτε θα ήταν καλό να συνοδεύουν έναν αγώνα F1 (θεματικά πάρκα, μουσείο αυτοκίνησης, σύμπλεγμα με συγκροτήματα για φιλοξενία, εστιατόρια, καφετέριες, κέντρο ασφαλούς / αγωνιστικής οδήγησης, κλπ).

Η ιδιαιτερότητα του να φιλοξενείς αγώνα F1 μόνο μία φορά τον χρόνο καθιστά την όχληση που μπορεί ένα κομμάτι του πληθυσμού να υφίσταται, υποφερτή και ασήμαντη μπροστά στα τόσα οφέλη. Επιπροσθέτως, μία πίστα προδιαγραφών F1 μπορεί να φιλοξενήσει χειμερινές δοκιμές (πριν την έναρξη του πρωταθλήματος) καθώς έχουμε τον καλύτερο καιρό στην Ευρώπη.

Επίσης θα μπορούσε να φιλοξενήσει αγώνες Moto GP, DTM (γερμανικό πρωτάθλημα τουρισμού), WTCC (παγκόσμιο πρωτάθλημα τουρισμού), GP2, κλπ. Ορισμένοι οραματιστές ίσως να κανόνιζαν και μια υπερειδική του Acropolis να λαμβάνει χώρα στην πίστα αυτή…

Τα τουριστικά και αναπτυξιακά οφέλη που ενέχει μία τέτοια επένδυση είναι μεγάλα και δύσκολο να προσμετρηθούν. Οι άνθρωποι που συνήθως ακολουθούν αυτό που λέμε “τσίρκο” της F1 είναι υψηλής τουριστικής αξίας και ποιότητας. Οι φίλαθλοι δεν είναι φανατισμένοι (κάθε άλλο) και συνήθως προέρχονται από εύπορα στρώματα της δυτικής Ευρώπης καθ’ όσον είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν σημαντικά ποσά για εισιτήρια, ξενοδοχεία, κλπ. Επιπλέον είναι διαδεδομένο σε τουριστικές χώρες όπως η δική μας να παρατείνουν τις διακοπές τους και να κινούνται και σε άλλα μέρη της ηπειρωτικής ή νησιωτικής χώρας.

Όμως υπάρχει και μία πληθώρα άλλων ανθρώπων που ακολουθεί τους αγώνες (επενδυτές, άτομα του διεθνούς τζετ σετ, οδηγοί, μηχανικοί, ιδιοκτήτες και στελέχη ομάδων, παρατρεχάμενοι και ακολουθίες, κλπ) οι οποίοι αφήνουν πολύ “χρήμα”.

Για να είμαστε απόλυτα ξεκάθαροι, δεν υπάρχει νόημα να χτιστεί πίστα F1 αν πρώτα το Ελληνικό κράτος δεν έχει συμφωνήσει με τους ιδιοκτήτες της F1 (CVC και Bernie Ecclestone) μία θέση στο ημερολόγιο, εξασφαλισμένη τουλάχιστον για μία 5-ετία. Επιπροσθέτως, η διοργάνωση αγώνα F1 είναι ζημιογόνος για την επιχείρηση που διαχειρίζεται την πίστα, καθώς τα annual fees τα οποία ζητά η F1 να αποδίδει η κάθε πίστα είναι μάλλον εξωπραγματικά (20 εκατομύρια δολλάρια για κάθε έτος μίνιμουμ). Γι’ αυτό και απαιτείται σχεδιασμός και οργάνωση.

Οι άλλες χώρες που φιλοξενούν (ή επιθυμούν να φιλοξενήσουν) αγώνες, φροντίζουν να ισοσταθμίζουν τα έσοδά τους με συμπληρωματικούς αγώνες και δραστηριότητες και να επενδύσουν στον τουρισμό και την ανάπτυξη της περιοχής. Επομένως απαιτείται η συμμετοχή του κράτους σε αυτήν την προσπάθεια διότι αυτό ειναι στην ουσία που θα καρπωθεί τα ωφέλη της αλματώδους ανάπτυξης και αξιοποίησης της περιοχής.

Φυσικά, ισχύει το ρητό των Άγγλων που λέει “the sky is the limit” – ήτοι, ο ουρανός είναι το όριο. Μία σοβαρή, έξυπνη και καλομελετημένη πίστα με όραμα θα μπορούσε να περιλαμβάνει και άλλα πράγματα τα οποία δίνουν προστιθέμενη αξία στην κοινωνία ως σύνολο. Θα μπορούσαν να προγραμματιστούν κέντρα ερευνών (προς αξιοποίηση του επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού μας) σε συνεργασία με κορυφαίες ομάδες, θα μπορούσαν να διοργανώνονται σεμινάρια (όπως τα σεμινάρια για επενδυτές που γίνονται ετήσια στο Μόντε Κάρλο), ή ακόμα και παράπλευρες δραστηριότητες, όπως διοργάνωση αγώνων για ηλιακά αυτοκίνητα για να τονιστεί η ευαισθησία της F1 στην οικολογία και την προστασία του περιβάλλοντος. Μία τέτοια πίστα δίνει απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης και εκμετάλλευσης σε ένα σοβαρό κράτος.

Δεν μπορούμε επίσης να παραβλέψουμε τα οφέλη που θα έχει μία τέτοια πίστα, αν αξιοποιηθεί σωστά, στην οδηγική εκπαίδευση των οδηγών. Θα μπορούν να μάθουν να ελέγχουν το αυτοκίνητο σε ακραίες καταστάσεις σε ένα περιβάλλον προστατευμένο και φιλικό.

Επίσης, οι «ανήσυχοι» οδηγοί θα μπορούν το σαββατοκύριακο να “ξεδίνουν” χωρίς να ξεκληρίζουν αθώες οικογένειες στα Λιμανάκια και τις Εθνικές Οδούς. Μία σωστά σχεδιασμένη πίστα, μαζί με τις εγκαταστάσεις της, μπορεί να αποτελέσει πόλο τουριστικής έλξης για το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό της χώρας, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Άφησα τελευταία, παρ’ ότι είμαι ο ίδιος φίλαθλος της F1, την ικανοποίηση του αιτήματος των δεκάδων χιλιάδων φιλάθλων του σπορ που θα ήθελαν να το δουν στην γειτονιά τους χωρίς να πετούν τα λεφτά τους σε ξένες αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία, ατζέντηδες, εστιατόρια, καφετέριες, κλπ για να δουν τον αγώνα στην Τουρκία ή την Ιταλία. Ομολογώ πως αυτός ο λόγος είναι ο λιγότερο σημαντικός, χωρίς όμως να υποβαθμίζω το πόσο μεγάλη χαρά πολλοί νέοι άνθρωποι θα πάρουν.

Καταλήγοντας, μία σωστά σχεδιασμένη πίστα η οποία θα παρουσιαστεί με σωστό και αναλυτικό τρόπο στο κοινό μπορεί να αποτελέσει ΕΝΑΝ εκ τους πυλώνες της ανάπτυξης που τόσο πολύ χρειαζόμαστε ως χώρα αυτήν την περίοδο. Ας μην κρυβόμαστε: Τα τελευταία 38 χρόνια μεθοδικά καταστρέψαμε τη συντριπτική πλειοψηφία των παραγωγικών μέσων που διαθέταμε και τώρα, εξ ανάγκης, θα πρέπει να κατευθυνθούμε σε λύσεις επικεντρωμένες στον τουρισμό και την προσέλκυση επενδύσεων, τεχνολογίας και τεχνογνωσίας.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω αποτελούν φρούδες ελπίδες. Γνωρίζω ότι τίποτε δεν πρόκειται να γίνει απλά και μόνο επειδή οι πολιτικοί άνδρες και γυναίκες τούτου του τόπου είναι ανίκανοι δοσίλογοι, ανεπάγγελτοι κοπρίτες και εθνικοί μειοδότες, των οποίων η “βασιλεία” θα περάσει με τα μελανότερα χρώματα στις σελίδες της ιστορίας. Ποτέ δεν τους ενδιέφερε ο μακρόπνοος σχεδιασμός και η κατάρτιση σοβαρών αναπτυξιακών πλάνων – ως απόδειξη οι αστείες απορροφήσεις που είχαμε ως χώρα σε όλα τα κοινοτικά πλαίσια και πακέτα στήριξης.

Οι πολιτικοί πάντα και κατά αποκλειστικότητα ενδιαφέρονταν για ότι μπορούσαν εύκολα να αρπάξουν και να το διαμοιράσουν δια του ρουσφετιού στην εκλογική τους βάση. Και δυστυχώς η δημιουργία πίστας στο Ελληνικό απαιτεί ανθρώπους ικανούς και εργατικούς.

Μετά τιμής,
Δημήτρης»

Περιμένουμε και τις δικές απόψεις γύρω από το θέμα. Επειδή κάποια πράγματα μας αφορούν άμεσα πολύ περισσότερο από ό,τι νομίζουμε, μπορείτε να τις καταθέσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected]