Προτεραιότητα σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις αποτελεί πλέον η οικολογική μετακίνηση, με την αυξανόμενη χρήση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς και τη στροφή στη χρήση του ποδηλάτου.
Απόψεις και προτάσεις γύρω από το θέμα κατατέθηκαν σε εσπερίδα με θέμα την «Οικολογική μετακίνηση στη Θεσσαλονίκη» που διοργάνωσε το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος και ο Οργανισμός ECOCITY υπό την αιγίδα του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη.
Για την ανάγκη για ήπια κινητικότητα και αναπλάσεις χώρων αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος του Διεθνούς Πανεπιστημίου, καθηγητής Νίκος Μουσιόπουλος, προσθέτοντας ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη παραμένουν τα αιωρούμενα σωματίδια.
«Με ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να εκπονηθούν σχέδια δράσης για να βρεθούμε και πάλι εντός ορίων των επιπέδων ρύπανσης», επεσήμανε εκτιμώντας ότι η ποιότητα του αέρα στη Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να είναι καλύτερη αλλά χρειάζεται η πολιτική βούληση.
Από την πλευρά του ο Γιάννη Φραντζεσκάκης, συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, τόνισε ότι αν και υπάρχει πληθώρα κυκλοφοριακών μελετών για τη Θεσσαλονίκη, εντούτοις ελάχιστα έχουν γίνει ενώ διαπιστώνεται έλλειψη συστηματικής ενημέρωσης του κοινού.
Στην ευρωπαϊκή πρακτική για την προώθηση της οικολογικής μετακίνησης αναφέρθηκε ο καθηγητής ΕΜΠ, Θάνος Βλαστός, κάνοντας λόγο για τη χρήση ειδικής σήμανσης για τους πεζούς αλλά και υποδομών για το περπάτημα.
«Το ποδήλατο ξαναμπήκε δυναμικά την τελευταία δεκαετία στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις και υιοθετήθηκαν πολιτικές προστασίας και διάδοσής του ενώ κοινό τόπο αποτελούν πλέον πρακτικές “ομαδικής” μετακίνησης όπως το car pooling ή το car sharing», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βλαστός ζήτησε μέτρα για την αποφόρτιση από το αυτοκίνητο, την ένταξη στην καθημερινότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), την απόδοση προτεραιότητας σε πεζούς και ποδηλάτες, την υποκατάσταση του αυτοκινήτου από άλλα μέσα που εξοικονομούν χώρο και την προστασία των ευαίσθητων τμημάτων της πόλης από το αυτοκίνητο.
«Στόχος μας πρέπει να είναι να ζήσουμε λιγάκι πιο ανθρώπινα και αυτό δεν μπορεί να γίνει στις πόλεις που φτιάξαμε με τα αχανή προάστια. Η σημερινή πολεοδομία μιλάει για συμπαγείς πόλεις, πιο πυκνές απ’ αυτές που φτιάξαμε», κατέληξε.
Παρεμβάσεις υπέρ των δημόσιων συγκοινωνιών ζήτησε και ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, καθηγητής ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της αύξησης της τιμής της βενζίνης, παρατηρήθηκε τον τελευταίο χρόνο μείωση κατά 15% της κυκλοφορίας των οχημάτων.
«Θέλουμε το ποδήλατο να μπαίνει μέσα στα λεωφορεία αλλά δυστυχώς αυτό δεν μπορεί να γίνει σήμερα, θέλουμε να επανασχεδιάσουμε το δίκτυο δημοσίων συγκοινωνιών αλλά και των ιδιωτικών μετακινήσεων και τα ΙΧ να μη σταθμεύουν στο κέντρο αλλά περιφερειακά και οι επιβάτες να μεταβιβάζονται για τον προορισμό τους σε ΜΜΜ», εξήγησε.