Η Δωροθέα Μερκούρη αυτή την περίοδο εμφανίζεται στη σκηνή του θεάτρου Κνωσός, στην παράσταση που συζητήθηκε όσο καμία άλλη φέτος και παρακολούθησαν μέχρι τώρα χιλιάδες θεατές, το Brokeback Mountain σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου.
Το γεμάτο ευαισθησία διήγημα της Άννι Πρου για την περίπλοκη αγάπη ανάμεσα σε δύο καουμπόηδες που κράτησε μια ζωή, έγινε παγκοσμίως γνωστό από την ομώνυμη κλασική πλέον κινηματογραφική ταινία. Ακολούθησε η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός.
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος συλλαμβάνει την ωμή και οικεία ουσία της πρωτότυπης ιστορίας, μεταφέροντας ατόφιο το βίωμα των δύο νέων αντρών μέσα στην απαγορευμένη αγάπη και τους κοινωνικούς περιορισμούς.
Το Brokeback Mountain, προτού καν ανέβει στη σκηνή, δέχτηκε μια διαδικτυακή επίθεση ομοφοβικών σχολίων και υπερβολών. Το τελικό αποτέλεσμα διέψευσε τους επικριτές, καθώς πρόκειται για μια βαθιά συναισθηματική παράσταση, για ένα ερωτικό δράμα που μπορεί να εκτυλίσσεται σε μια άλλη εποχή της Αμερικής, στα ορεινά τοπία του Γουαϊόμινγκ, όμως, είναι ακόμη και σήμερα επίκαιρο.
Η Δωροθέα Μερκούρη, η οποία στην παράσταση παίζει και ερμηνεύει – συγκλονιστικά, ενισχύοντας περισσότερο την όλη ατμόσφαιρα- κάντρι τραγούδια, μιλάει στο Newsbeast για το Brokeback Mountain.
– Η παράσταση πηγαίνει πάρα πολύ καλά κάνοντας και sold out. Αυτό το περιμένατε, δεδομένων των αρνητικών σχολίων που είχαν γίνει προτού ανέβει το έργο; Ομοφοβικά σχόλια για την ακρίβεια.
Ναι, πράγματι. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, δεν πίστευα ότι η παράσταση δεν θα πάει καλά, επειδή κάποιοι άνθρωποι δεν συμφωνούνε.
– Και στην πράξη, άλλωστε, βλέπουμε ότι η παράσταση ούτε προκλητική είναι, ούτε χυδαία, όπως σχολίαζαν μεταξύ άλλων. Το αντίθετο. Οπότε διαψεύστηκαν εκείνοι που έσπευσαν να την καταδικάσουν προτού τη δουν. Έτσι δεν είναι;
Φυσικά. Ήρθε ο κόσμος, την είδε και μετά προφανώς μεταφέρθηκε και «από στόμα σε στόμα» ότι δεν είναι κάτι χυδαίο. Έχω δει πολλές χυδαίες παραστάσεις, όπου πραγματικά ενοχλήθηκα, με είχαν σοκάρει με το περιεχόμενό τους. Αυτή η παράσταση δεν έχει καμία τέτοια σχέση.
– Είναι και πολύ προσεγμένη σκηνοθετικά από τον Κωνσταντίνο Ρήγο.
Είναι μια πολύ προσεγμένη σκηνοθεσία, έχει γίνει εξαιρετική δουλειά και στον φωτισμό που μεταφέρει το κλίμα, την ατμόσφαιρα αυτής της αγάπης και του έρωτα. Σίγουρα, δεν έχουμε να κάνουμε με κάτι χυδαίο. Υπάρχουν πολλά χυδαία πράγματα στο διαδίκτυο που είναι ανεξέλεγκτα κι επικίνδυνα. Οπότε όποιος λέει πως το έργο είναι χυδαίο, δεν ζει στην πραγματικότητα.
– Επειδή είπαμε για τη σκηνοθεσία και τον φωτισμό και πώς όλο αυτό δένει με την ιστορία, εδώ έρχεται και η μουσική. Κι έρχεστε κι εσείς που δεν βλέπουμε στο θέατρο live κάντρι μουσική, η οποία δένει πάρα πολύ ωραία με την όλη ατμόσφαιρα. Δύσκολο αυτό που κάνετε, έτσι δεν είναι;
Υπήρχε πολύ μεγάλη προετοιμασία, για μήνες. Είχα και την πολύτιμη βοήθεια της δασκάλας μου στη φωνητική, της Τζίνας Πούλου, γιατί χρειάστηκα βοήθεια.
– Εσείς είχατε ξανά επαφή με αυτό το είδος μουσικής;
Όχι, αυτό το είδος δεν το είχα ξανατραγουδήσει. Και μέχρι τελευταία στιγμή, είχα μεγάλη απορία αν θα μπορέσω να το βγάλω ως κάντρι, αλλά με τον χρόνο τα κατάφερα και σε αυτό βοήθησε πολύ και ο μουσικός μας, ο Δημήτρης Αρώνης. Άκουγα και πάρα πολύ μουσική κάντρι όλο αυτό το διάστημα και έτσι κάπως εμπνεύστηκα.
– Έχετε όμως και ρόλο στην παράσταση, της μητέρας του Τζακ.
Ναι, η οποία ξέρει για τον γιο της. Υπάρχει και μια σκηνή της μάνας που δέχεται τον γιο της, τον Τζακ όπως είναι. Γιατί υπάρχουν και αυτοί οι γονείς που δέχονται τα παιδιά τους για το ποια είναι. Και υπάρχει από την άλλη ο χαρακτήρας του Ένις, ο οποίος φοβάται να παραδεχτεί τη σεξουαλικότητά του. Μόνο με τον άνθρωπό του δείχνει τη σεξουαλικότητά του. Οι γονείς του έχουν πεθάνει, βέβαια, αλλά ο ίδιος φοβάται πάρα πολύ.
– Κάτι το οποίο είναι και μια πραγματικότητα.
Ναι, βέβαια. Υπάρχουν ζευγάρια όπου ο ένας από τους δύο δεν έχει εκφράσει την σεξουαλικότητά του στην οικογένειά του, φοβάται και τα κάνουν όλα κρυφά. Αυτοί που ζούνε με ελευθερία και κάνουν αυτό που τους εκφράζει, χωρίς να φοβούνται, είναι εκείνοι που τους έχει δεχτεί η οικογένειά τους, οι γονείς τους. Γιατί στην ουσία, αν σε δεχτεί η οικογένειά σου και σε στηρίζει, δεν έχεις να φοβάσαι. Αυτό πιστεύω.
– Η ιστορία εκτυλίσσεται στην Αμερική μιας άλλης εποχής, όμως, είναι φοβερό ότι αυτό βλέπουμε να συμβαίνει ακόμα και σήμερα.
Ναι, μπορεί να είναι σε ένα βουνό της Ελλάδας. Σε ένα χωριό στην Ελλάδα ή στην Ιταλία, οπουδήποτε στην επαρχία.
– Ακόμα και στην Αθήνα, συμβαίνει.
Ναι, σίγουρα, αλλά στην Αθήνα μπορείς να πας να ζήσεις σε μια άλλη γειτονιά, να έχεις φίλους γκέι. Στην Αθήνα είναι διαφορετικά. Έχουμε μεγαλύτερη ελευθερία, πιστεύω, σε σχέση με άλλα μέρη, σε κλειστές κοινωνίες.
– Τώρα που είπατε γειτονιά. Το θέατρο Κνωσός, βρίσκεται σε μια γειτονιά, στην Κυψέλη. Σκέφτομαι πως σε παλαιότερα χρόνια -μπορεί να κάνω και λάθος – αν ανέβαινε μία τέτοια παράσταση, ίσως να υπήρχαν αντιδράσεις από τους περιοίκους. Κάτι που δεν συμβαίνει σήμερα.
Η Κυψέλη σήμερα ανήκει σε όλους. Ανήκει στους Έλληνες, τους μετανάστες, στους Άγγλους που θέλουν να έρθουν να μείνουν. Έχει γκαλερί. Η Κυψέλη είναι μια πολυπολιτισμική γειτονιά. Όλοι οι Ευρωπαίοι που έρχονται στην Αθήνα, θέλουν να μείνουν στην Κυψέλη. Γιατί καταλαβαίνουν την αρχιτεκτονική και ιστορική αξία της περιοχής. Βλέπουν την παλιά και αληθινή Αθήνα. Μόνο στην Κυψέλη μπορείς να παίξεις μια τέτοια παράσταση ή στον Κεραμείκο. Μην παρεξηγηθώ, η παράσταση δεν έχει κάτι το περίεργο, δεν το λέω με αυτόν τον τρόπο.
– Στη σκηνή μεταφέρεται η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον. Ωστόσο, το Brokeback Mountain ο κόσμος το έχει γνωρίσει ως ταινία, κλασική, πλέον, και οσκαρική.
Ως ταινία, το κοινό το έχει αγαπήσει πολύ ως μια ιστορία αγάπης, πια. Φέρνει τον κόσμο, γιατί είναι μία ταινία που μένει αξέχαστη σε όσους την έχουν δει. Δημιουργεί και αυτή την περιέργεια να δεις πώς είναι και στη θεατρική του εκδοχή. Και κάποιος που αγαπάει το σινεμά και ειδικά αυτή την ταινία, έρχεται να το δει.
– Το θέατρο σάς αρέσει; Σας πηγαίνει, πάντως, έχετε αυτή τη θεατρικότητα.
Ναι μου αρέσει, πάρα πολύ. Και μου αρέσουν ειδικά, αυτά τα έργα. Και μου αρέσει και ο κ. Ρήγος ως σκηνοθέτης πάρα πολύ και νιώθω ευγνώμων που δουλεύω ξανά μαζί του για δεύτερη φορά. Είχαμε δουλέψει ξανά στην τηλεόραση για το σόου Masked Singer στον ΣΚΑΪ. Και χαίρομαι που γίνεται πραγματικότητα και αυτή η ευχή μου, γιατί ήθελα πάρα πολύ να δουλέψω μαζί του στο θέατρο. Οπότε είναι σαν ένα όνειρο να έχει πραγματοποιηθεί για εμένα.
Η υπόθεση του έργου
Οι εικοσάχρονοι Ένις ντελ Μαρ και Τζακ Τουίστ γνωρίζονται μέσα σε ένα γραφείο εύρεσης εργασίας, όταν πιάνουν εποχική δουλειά ως βοσκοί στα άγρια βουνά του Γουαϊόμινγκ. Μέσα στην απομόνωση του τοπίου, στα βοσκοτόπια και τις κορυφές όπου το καλοκαίρι δεν φτάνει ποτέ, τα δύο αγόρια ερωτεύονται βαθιά.
Ταυτότητα παράστασης
Ένα έργο του Άσλει Ρόμπινσον
Τραγούδια Νταν Γκιλέσπι Σελς
Βασισμένο στο διήγημα της Άννι Πρου
Μετάφραση: Έρι Κύργια
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Σκηνογράφος: Κωνσταντίνος Ρήγος
Συνεργάτις σκηνογράφος: Σοφία Θεοδωράκη
Ενδυματολόγος: Ιωάννα Τσάμη
Σχεδιασμός φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας
Ενορχήστρωση−Μουσική: Δημήτρης Αρώνης/Moa Bones
Σχεδιασμός βίντεο: Βασίλης Κεχαγιάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Παναγόπουλος
Παίζουν: Δημήτρης Καπουράνης, Μιχαήλ Ταμπακάκης, Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Δημήτρης Καπετανάκος, Δωροθέα Μερκούρη
Μουσικοί επί σκηνής: Κώστας Σιδηροκαστρίτης ακουστική κιθάρα−κρουστά, Γιάννης Πανηγυράκης ηλεκτρική κιθάρα, Γιώργος Κωστόπουλος κοντραμπάσο
Θέατρο Κνωσός: Κνωσού 11, Κυψέλη
Παραστάσεις: Τετάρτη 20.00, Πέμπτη & Παρασκευή 21.00, Σάββατο 21:15, Κυριακή 20.00
Εισιτήρια: nkt.gr & more.com