Περισσότερα από 190 αντιπροσωπευτικά έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κεραμικής, σχεδίων και καλλιτεχνικών εκδόσεων των πρωτοπόρων καλλιτεχνών, αναδεικνύοντας τη μεγάλη τους προσφορά στην εδραίωση του μοντερνισμού, περιλαμβάνει η έκθεση «Πάμπλο Πικάσο – Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού. Kunstmuseum Pablo Picasso Münster & Συλλογή Γιάννη Kονταξόπουλου» που παρουσιάζεται έως τις 28 Φεβρουαρίου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
Όλα τα εκτιθέμενα έργα του Picasso προέρχονται από τις συλλογές του Kunstmuseum Pablo Picasso Münster και τα έργα του Cocteau από τη συλλογή του Γιάννη Κονταξόπουλου (που το 2012 παρουσιάστηκε από τον Πρωθυπουργό του Λουξεμβούργο Xavier Bettel και το 2013 παρουσιάστηκε στο Hong Kong, υπό την αιγίδα και με την παρουσία του Υπουργού Εξωτερικών της Γαλλίας, Laurent Fabius).
Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, επισημαίνει: «Η ειλικρινής φιλία και η δύναμη της αντιστικτικής έμπνευσης και αφήγησης όριζε τη σχέση των δύο μεγάλων καινοτόμων του μοντερνισμού, οι οποίοι με το πολύτροπο έργο τους σημάδεψαν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και κατέκτησαν περίοπτη θέση στην ιστορία της τέχνης. Η ποικιλομορφία του έργου τους, στη ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική, σκηνογραφία αλλά και στον γραπτό λόγο, εμπεριέχει δυναμικά το έλλογο και το άλογο, αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις, ανατρεπτικές σχέσεις με τη ζωή και την αναζήτηση του απόλυτου. Μέσα από το αιρετικό τους πνεύμα αποκαλύπτεται η αυθεντικότητα και η ιδιοφυΐα τους. Ο Picasso γεννημένος στη Malaga της Ανδαλουσίας το 1881 και ο Cocteau στο Maisons-Laffitte, ένα χωριουδάκι έξω από το Παρίσι, οκτώ χρόνια αργότερα, το 1889, κατάφεραν να οδηγήσουν τη σκέψη και τη δράση τους πέρα από τα όρια του τόπου τους, προσδίδοντας οικουμενικότητα στην τέχνη τους. Το έργο τους, με τις βαθιές και διορατικές αλήθειες, έχει μια πολύπλοκη σχέση με την τέχνη, αφού με την ιδιοφυΐα τους διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του μοντερνισμού. Κοινό δε σημείο αναφοράς τους είναι η επίδραση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στη δουλειά τους… Ο Picasso και ο Cocteau με το έργο τους υπερασπίζονται την ελευθερία του έρωτα, την αντισυμβατική ζωή και την απελευθέρωση της σκέψης. Η αισθητική του μοντερνισμού ήταν η αισθητική της ανανέωσης και της αναζωογόνησης, δηλαδή της επιστροφής στους αρχαίους μύθους και στην ιστορία του πολιτισμού. Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την απόλυτη αλήθεια, το αναλλοίωτο και το αιώνιο. Έτσι, το έργο τους ανήκει στο αύριο, καθώς θα συνεχίζει να γοητεύει και να διδάσκει τις μελλοντικές γενιές.»
Ο Διευθυντής του Μουσείου Pablo Picasso Münster, Markus Müller, αναφέρει στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης: «Ο Jean Cocteau συνδέθηκε με τον Pablo Picasso με πολυετή δεσμό φιλίας. Η πρώτη τους συνάντηση το 1915 συνοδεύτηκε από φάσεις εντατικών πνευματικών ανταλλαγών, κοινών ταξιδιών και δημιουργικής συνεργασίας. Το μπαλέτο Parade (Παρέλαση), το οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι τον Μάιο του 1917 και για το οποίο ο Cocteau έγραψε το λιμπρέτο, ενώ ο Picasso φιλοτέχνησε τα σκηνικά και τα κοστούμια, ήταν τόσο ανοίκεια καινοφανές που προκάλεσε σκάνδαλο. Σε συνδυασμό με τη μουσική του Εrik Satie, ο οποίος είχε ενσωματώσει στην παρτιτούρα θορύβους του δρόμου και ήχους γραφομηχανής, η πρεμιέρα προκάλεσε στο κοινό σύγχυση, την οποία περιγράφει ο Cocteau γλαφυρά τo 1925 στη διάλεξή του υπό τον τίτλο La jeunesse et le scandale (Η νεολαία και το σκάνδαλο): «Το σκάνδαλο που προκάλεσε το Parade στο θέατρο Châtelet ήταν φοβερό… Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία: ο Cocteau προσέβλεπε στη φιλία του Picasso και στον τελευταίο ασκούσε προφανώς μεγάλη γοητεία η συναναστροφή με τον συγγραφέα.»
Την έκθεση «Πάμπλο Πικάσο – Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού. Kunstmuseum Pablo Picasso Münster & Συλλογή Γιάννη Kονταξόπουλου» συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος με κείμενα που θα τεκμηριώνουν επιστημονικά την έκθεση των Prof. Dr. Markus Müller, Διευθυντή του Μουσείου Kunstmuseum Pablo Picasso Münster, του συλλέκτη Γιάννη Κονταξόπουλου, της Πρυτάνεως του Πανεπιστημίου της Ευρώπης, Ελένης Αρβελέρ, των Πικάσο, Κοκτώ, Τεριάντ, Ελύτη, Τσαρούχη, Φασιανού και του Διευθυντή Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη και επιμελητή της έκθεσης, Τάκη Μαυρωτά.
Διάρκεια έκθεσης: Έως 28 Φεβρουαρίου 2016
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00
Πέμπτη: 10:00-20:00
Ίδρυμα Θεοχαράκη
Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1
106 71, Αθήνα
Τ: 210-3611206