«Στάσου, μύγδαλα», «Ξέρεις από βέσπα;», «Έχω και κότερο, πάμε μια βόλτα;» «εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορα»… Αυτές και άλλες πολλές ατάκες παραμένουν αναλλοίωτες στο πέρασμα των χρόνων ανοίγοντας στο άκουσμά τους το χρονοντούλαπο της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου. Γράφει η Νίκη Παπάζογλου Χωρίς να υστερεί καθόλου από τον παγκόσμιο, ο ελληνικός κινηματογράφος βρίθει από φράσεις του σεναρίου που ξεπήδησαν από το χαρτί για να μετατραπούν σε διαχρονικές ατάκες. Το newsbeast.gr συγκέντρωσε και σάς παρουσιάζει μερικές από τις φράσεις αυτές, που σημάδεψαν ανεξίτηλα τα πλάνα σπουδαίων ταινιών με την απλότητα του χιούμορ τους, μετατρέποντας τες σε πολύτιμα στιγμιότυπα του χρυσόδετου «φωτογραφικού» άλμπουμ της έβδομης τέχνης … 1. Στάσου… μύγδαλα Όταν η ελληνική ύπαιθρος συναντά τα κάλλη του τουρισμού, ο καρπός του έρωτα δεν είναι άλλος από τα …μύγδαλα. Η ατάκα από την ταινία «Κορίτσια στον Ήλιο», σε σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα. Στο άκουσμά της, δε, οι περισσότεροι από εμάς αναπολούν την Αναμπέλ να τρέχει στα σιτοχώραφα προσπαθώντας να ξεφύγει από τον βοσκό που την κυνηγά με μοναδικό σκοπό να τις χαρίσει μύγδαλα… 2. Θα σας εξαφανίσομεν Καθώς ο πολυάσχολος υπουργός, προβάρει τον πολιτικό του λόγο με μόνο ακροατή έναν γάιδαρο, προφητεύει την πάγια τακτική των πολιτικών αρχόντων της χώρας με την ατάκα, «Θα σας εξαφανίσομεν», αντί «θα σας εξασφαλίσομεν». Ο πάντα επίκαιρος Μαυρογιαλούρος στο «Υπάρχει και φιλότιμο», σε σενάριο Αλέκου Σακελλάριου, δίνει πολιτικά ρέστα με αυτή και με άλλες διάσημες ατάκες… όπως το «Φάγανε φάγανε φάγανε»… 3 . «Τι έγινε γερομπισμπίκη, την κατάφερες την μικρούλα;» Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, υπέρμαχος των γεροντοκόρων, βρίσκεται ξαφνικά κρυφοερωτευμένος με τη Μάρω Κοντού χωρίς να τολμά να το ομολογήσει ούτε στον ίδιο του τον εαυτό. Το τηλέφωνο χτυπά καθημερινά, και η φωνή του Ντίνου Ηλιόπουλου, θέτει το ίδιο αναπάντητο ερώτημα στο «Γεροντοκόρο»: «Τι έγινε ρε γερομπισμπίκη, την κατάφερες τη μικρούλα»… 4 . «Μπουρλότο! Εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορα» Η αγαπημένη Σαπφώ Νοταρά με τα γνωστά λουμπάγκα της, δεν φοβάται να ζητήσει «τα μισθά της που αντιστοιχούν σε πολλές χιλιαδίτσες» ούτε να μετατραπεί σε υπέρμαχο της ηθικής βάζοντας… μπουρλότο στο γραφείο του διευθυντή της! Στην κλασσική κωμωδία «Αχ Αυτή η Γυναίκα μου», σε σενάριο Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη, επικρίνοντας τον κύριο, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, «ο όποιος έχει παντρευτεί την κυρία που είναι και αρραβωνιαστικιά του άλλου κυρίου» εκστομίζει και μια άλλη αμίμητη ατάκα «Εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορα»…
5. «Πορτοκαλάδα από πορτοκάλια θέτε;» Η ασύγκριτη αφέλεια του Γιάννη Γκιωνάκη στην ερμηνεία του στα «Κίτρινα Γάντια», σε σενάριο Αλέκου Σακελλάριου, ίσως είναι αρκετή για να αποδείξει πως οι β’ ρόλοι μπορούν να γίνουν το επίκεντρο του ενδιαφέροντος, ακόμη και αν ο πρωταγωνιστικός, ανήκει στον σπουδαίο κωμικό, Νίκο Σταυρίδη. 6. Χούφωσ’ την, χούφτωσ’ την Η θρυλική συμβουλή του «γεροσάτυρου» Διονύση Παπαγιαννόπουλου, στο «κουρασμένο παλικάρι» Λάμπρο Κωνσταντάρα, είναι μια από αυτές που έχουν εξίσου χαραχτεί στην κινηματογραφική ιστορία. Στην ταινία «Κάτι Κουρασμένα Παλικάρια», σε σενάριο Κώστα Πρετεντέρη και Ασημάκη Γιαλαμά, ο ανεπανάληπτος κωμικός ακούγεται να συμβουλεύει το «παλικάρι»… «Χούφτωσ’ τη, χούφτωσ’ τη, θα το μετανιώσεις»… και δεν αργεί να βγει αληθινός. 7. Έχω και κότερο, πάμε μια βόλτα; Στην ταινία «Κορίτσια για φίλημα», ο σεναριογράφος Γιάννης Δαλιανίδης, βάζει το φτωχαδάκι Κώστα Βουτσά να πάρει τη θέση του εφοπλιστή Ράμογλου, προικίζοντάς τον με ένα κότερο. Έτσι ο φτωχός πρωταγωνιστής αποφασίζει να το χρησιμοποιήσει ως ατράνταχτο επιχείρημα στο φλερτ του, μετατρέποντας σε παροιμιώδη τη φράση «Έχω και κότερο, πάμε μια βόλτα;» 8. Ξέρεις από Βέσπα; Ο αλησμόνητος «Καλός μας άνθρωπος», Θανάσης Βέγγος, αφήνει για άλλη μια φορά το στίγμα του στην γνωστή σκηνή καταδίωξης της ταινίας, «Τρελός Παλαβός και Βέγγος», επαναλαμβάνοντας την ερώτηση «Ξέρεις από Βέσπα» μέχρι τελικής πτώσης… 9. Στέλλα φύγε κρατάω μαχαίρι Η ευφυής σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη, χάραξε στη μνήμη μας τη συγκεκριμένη «δολοφονική αγάπη» του Γιώργου Φούντα που απειλεί τη Μελίνα Μερκούρη με τη φράση «Στέλλα φύγε κρατάω μαχαίρι». Από τις λίγες δραματικές σκηνές κορύφωσης που άφησαν το στίγμα τους στην ελληνική έβδομη τέχνη… 10. Όχι άλλο κάρβουνο Μια άλλη δραματική σκηνή που μετατράπηκε σε συνώνυμο της εξαντλημένης υπομονής προέρχεται από το φωσκόλειο δράμα, «Ορατότης Μηδέν». Ο απηυδισμένος Νίκος Κούρκουλος, εκλιπαρεί «Όχι άλλο κάρβουνο» μετατρέποντας μια ακόμα φράση σε «κλισέ»… 11. «Το νου σας ρεμάλια» «Ο Στρίγγλος» καπετάνιος, Λάμπρος Κωνσταντάρας «που γίνεται αρνάκι» στην ομώνυμη ταινία του Αλέκου Σακελλάριου, απειλεί τους γιούς του με τη γνωστή φράση «το νου σας ρεμάλια» , θέλοντας να τους επιστήσει την προσοχή μην τυχόν και φύγει από το σπίτι τους η «πλαστή ατυχήσασα» Μάρω Κοντού… Από τότε τα ρεμάλια συνδέονται άρρηκτα με την επιταγή της προσοχής σε οποιαδήποτε συνθήκη. 12. «Γυρίσατε;» Η Δεσποινίς Διευθυντής , περισσότερο αντράκι από τους λοιπούς αρένες υπαλλήλους της εταιρείας που εργάζεται, προσπαθεί να αποτάξει από πάνω της το «μούσι», γλυκαίνοντας ανεπιτυχώς τη μπάσα φωνή της όταν τηλεφωνεί στον κύριο Σαμιωτάκη… κάπως έτσι μας χάρισε την παροιμιώδη γλυκανάλατη ατάκα «Γυρίσατε;»… 13. – «Αχ Στέλιο ήρθες, δεν σε πρόσεξα» -«Τρία πουλάκια κάθονται»… Και φυσικά από το άλμπουμ της ατάκας του ελληνικού κινηματογράφου δεν θα μπορούσε να λείπει η γλυκιά μας Πασταφλώρα που εμμένοντας στον κόσμο της παρατηρεί πάντα ετεροχρονισμένα την άφιξη του μπαμπά Στέλιου, της «Τρελής, τρελής οικογένειας». Σαν απάντηση ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος τραγουδά το «Τρία πουλάκια κάθονται…», καθιερώνοντας το να απαγγέλουμε το παραδοσιακό τραγούδι σε όσους «παραμένουν στον κόσμο τους»…