Όταν βλέπουμε τον αγαπημένο μας ήρωα δράσης να διαφεύγει μόλις τον θάνατο ή να ξεκάνει ένα τσούρμο κακών με τα γυμνά του χέρια, τότε πιθανότατα δεν βλέπουμε τον ηθοποιό αλλά τον κινηματογραφικό του σωσία. Κι εμείς μπορεί να λατρεύουμε το πρόσωπο για όλα αυτά που κάνει στην ταινία, αν και η αγάπη μας οφείλει τελικά να έχει άλλο αποδέκτη, καθώς σπανίως οι ηθοποιοί εκτελούν μόνοι τους τις περίτεχνα χορογραφημένες σκηνές μάχης και τα ακραία κασκαντεριλίκια. Συνήθως οι λόγοι είναι ασφαλιστικοί που καλούνται οι ντουμπλέρ, καθώς κάθε ατύχημα του αστέρα στα πλατό χρυσοπληρώνεται από την παραγωγή, ενώ άλλοτε είναι η επικινδυνότητα της σκηνής που απαιτεί επαγγελματία κασκαντέρ. Υπάρχουν ωστόσο ηθοποιοί που δουλεύουν χρόνια ολόκληρα με τους ίδιους ντουμπλέρ, φτιάχνοντας ένα ιδιαίτερο κινηματογραφικό δίδυμο, στο οποίο ο ένας γίνεται γνωστός και χρυσοπληρωμένος και ο άλλος παραμένει διαχρονικά στην αφάνεια. Κάποιοι βέβαια γίνονται γνωστοί γι’ αυτό ακριβώς που είναι…
Χάρισον Φορντ και Vic Armstrong
Ως ένας από τους πιο πολύπλευρους ήρωες δράσης της σύγχρονης κινηματογραφικής εποχής, ο Χάρισον Φορντ μας χάρισε ήρωες δράσης όπως ο περιπετειώδης αρχαιολόγος Ιντιάνα Τζόουνς και ο διαγαλαξιακός λαθρέμπορος Χαν Σόλο, για να αναφέρουμε μερικούς μόνο. Κι όμως, σε όλες τις κολοσσιαίες σκηνές ανθολογίας των δύο μυθολογιών (Ιντιάνα Τζόουνς και Star Wars) δεν βλέπουμε τον Φορντ αλλά τον ντουμπλέρ του, τον Vic Armstrong από τη Γλασκόβη της Σκοτίας! Ο Σκοτσέζος ξεκίνησε την καριέρα του στη βιομηχανία του θεάματος το 1966 ως ντουμπλέρ του Γκρέγκορι Πεκ στο «Arabesque», λειτουργώντας κατόπιν ως ντουμπλέρ των Σον Κόνερι και Ρίτσαρντ Χάρις. Στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, ο Armstrong χρησίμευε ως σώμα του Κρίστοφερ Ριβ στα δύο πρώτα «Superman», όταν και τον ανακάλυψε ο Χάρισον Φορντ. Το ταίριασμά τους ήταν τέλειο, καθώς οι δύο άντρες μοιάζουν κιόλας στα χαρακτηριστικά του προσώπου, κι έτσι ο Vic έπαιξε τον Ιντιάνα στις δύσκολες σκηνές και των τριών ταινιών! Τώρα ήταν όμως ο μόνιμος ντουμπλέρ του Φορντ και έπαιξε επίσης σε κάθε δουλειά του ηθοποιού, από τα «Star Wars» και το «Blade Runner» μέχρι και τον «Μάρτυρα Εγκλήματος». Θρύλος πια στον κλάδο των κασκαντέρ, αφού έχει ενσαρκώσει μια σειρά από σκληρότατους χαρακτήρες του μεγάλου πανιού, ο Armstrong απασχολείται σήμερα στο σινεμά σε άλλες θέσεις, από βοηθός σκηνοθέτη μέχρι και συντονιστής σκηνών…
Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ και Peter Kent
Ο Καναδός Kent ήταν ήδη κανονικός ηθοποιός όταν αποφάσισε να πάει σε ένα κάστινγκ για ντουμπλέρ μιας ταινίας που τότε γυριζόταν και θα λέγανε λέει «Εξολοθρευτή»! Η πρώτη του επαφή με τον Άρνι δεν ήταν μάλιστα καλή, καθώς ο Σβαρτσενέγκερ τον απέρριψε επειδή ήταν «πολύ πελώριος», ψηλότερος από τον ίδιο δηλαδή αν και πιο αδύνατος. Απογοητευμένος ο Kent έκανε να φύγει, όταν τον σταμάτησε γελώντας ο Σβαρτσενέγκερ και του είπε να πάνε για ένα τσιγάρο. Αυτή θα ήταν η πρώτη επεισοδιακή πράξη μιας συνεργασίας που κράτησε 15 ολόκληρα χρόνια! Συνολικά, ο Kent γύρισε 14 ταινίες ως ντουμπλέρ του Άρνι, στις οποίες περιλαμβάνονται φυσικά οι δύο πρώτοι «Εξολοθρευτές», αλλά και τα «Commando», «Predator» και «True Lies». Και ήταν μάλιστα σοβαρό ατύχημά του στα γυρίσματα του «Eraser» το 1996 που θα τον ανάγκαζε να παραιτηθεί, έχοντας σπάσει πάμπολλα κόκαλα. Κατόπιν επέστρεψε βέβαια στα κινηματογραφικά πλατό ως ηθοποιός αλλά και υπεύθυνος ριψοκίνδυνων σκηνών και αργότερα ίδρυσε τη δική του σχολή κασκαντέρ. Σήμερα είναι και δημοτικός σύμβουλος σε κωμόπολη του Καναδά…
Κλιντ Ίστγουντ και Buddy Van Horn
Ο Van Horn μεγάλωσε παραδίπλα από το στούντιο της Universal και κάποια στιγμή εκπαιδεύτηκε ως ιππέας, βρίσκοντας δουλειά ως κασκαντέρ στα τόσα γουέστερν που γυρίζονταν με το τσουβάλι στη δεκαετία του 1950. Αφού μέτρησε αναρίθμητες συμμετοχές ως κασκαντέρ, συνεργάστηκε το 1968 με τον Κλιντ Ίστγουντ στο φιλμ «Coogan’s Bluff». Αυτή η σημαδιακή ταινία θα γεννούσε μια από τις πιο μακροχρόνιες συνεργασίες ηθοποιού και ντουμπλέρ του Χόλιγουντ, που απλώθηκε σε περισσότερο από μισό αιώνα! Ο Van Horn βοήθησε τον Ίστγουντ να φέρει στη ζωή μια σειρά από τους γνωστότερους χαρακτήρες του, μεταξύ των οποίων και ο Βρόμικος Χάρι, συνοδεύοντας τον Κλιντ σε όλες του τις ταινίες. Όταν αποσύρθηκε κάποια στιγμή από τα κασκαντεριλίκια, κρατούσε τώρα τη θέση του επικεφαλής συντονιστή των δύσκολων σκηνών, συνεχίζοντας να συνεργάζεται με τον Ίστγουντ στις νέες δουλειές του τελευταίου ως σκηνοθέτη πια, όπως το «Million Dollar Baby», «Σημαίες των Προγόνων μας» και «Γράμματα από την Ίβο Τζίμα». Και κάτι ακόμα: ο μακροχρόνιος συνεργάτης του Κλιντ τον σκηνοθέτησε σε τρεις ταινίες του: Τις «Dead Pool», «Any Which Way You Can» και «Pink Cadillac»:
Κιάνου Ριβς και Chad Stahelski
Γεννημένος το 1968, ο Stahelski γεννήθηκε σε οικογένεια με παράδοση στο κουνγκ φου και σύντομα εξασφάλισε δουλειά ως κινηματογραφικός κασκαντέρ. Το 1991 ήταν ώρα να συνεργαστεί με τον Κιάνου Ριβς στο «Point Break», την ταινία που θα εγκαινίαζε μια μακρά συνεργασία μεταξύ τους. Το 1999 ο Stahelski συνέβαλε καθοριστικά στη γέννηση ενός από τους πιο θρυλικούς ήρωες δράσης όλων των εποχών, λειτουργώντας ως κασκαντέρ του Κιάνου στο «Matrix»! Ο ντουμπλέρ επανάλαβε τον άθλο του και στα δύο sequels της μυθικής πια ταινίας, πριν επαναλάβει τα κατορθώματά του στο «Constantine» αλλά και σε όλα τα κατοπινά φιλμ του γνωστού ηθοποιού. Πέρα από ντουμπλέρ του Ριβς, ο Stahelski λειτούργησε και ως ντυμπλέρ του Μπράντον Λι στο «Κοράκι» του 1994: όταν μάλιστα ο ηθοποιός σκοτώθηκε στα γυρίσματα, ο Stahelski ήταν αυτός που ολοκλήρωσε την ταινία. Πλέον ο γνωστότατος στο εσωτερικό του Χόλιγουντ Stahelski διαθέτει τη δική του σχολή εκπαίδευσης κασκαντέρ αλλά και χορογραφημένων σκηνών δράσης, αναλαμβάνοντας πλήθος δουλειών, όπως τις πολεμικές σκηνές στους «300». Το 2014 ο Stahelski και ο σημερινός συνεργάτης του στη σχολή σκηνοθέτησαν τον Κιάνου στο «John Wick»!
Ούμα Θέρμαν και Zoe Bell
Η νεοζηλανδή χορεύτρια και εξπέρ στις πολεμικές τέχνες ενδιαφέρθηκε κάποια στιγμή να γίνει κασκαντέρ και είδε μαγικά όλες τις πόρτες να ανοίγουν διάπλατα. Η πρώτη της επαφή μάλιστα με τον χώρο ήρθε από σπόντα: ήταν το 1992 όταν ο γιατρός πατέρας της κλήθηκε να φροντίσει ένα τραύμα στο κεφάλι ενός κασκαντέρ, επιστρέφοντας το βράδυ σπίτι και δίνοντας στην κόρη του το τηλέφωνο του τραυματία, καθώς ήξερε ότι η μικρή ήθελε να μεταπηδήσει διακαώς στο σινεμά. Αφού πέρασε η Bell από μια σαπουνόπερα, λίγο αργότερα θα ερχόταν η μεγάλη στιγμή να δουλέψει ως ντουμπλέρ τόσο στην τηλεοπτική «Ζήνα» όσο και τον επίσης τηλεοπτικό «Ηρακλή»! Ως προσωπική ντουμπλέρ της Lucy Lawless, η Bell τραυματίστηκε ουκ ολίγες φορές και η χαριστική βολή ήρθε μετά το άτσαλο σπάσιμο καρέκλας στην πλάτη της, που την τραυμάτισε σοβαρά. Κι εκεί που οι γιατροί την ικέτευαν να σταματήσει, την κάλεσε το Χόλιγουντ να γίνει ντουμπλέρ της Ούμα Θέρμαν στο «Kill Bill»! Για τις ανάγκες του νέου της ρόλου, η Bell σπούδασε πολεμικές τέχνες στην Κίνα για δυο μήνες, αν και πάλι δεν απέφυγε τον σοβαρότατο τραυματισμό στα πλατό, καθώς οι σκηνές μάχης της «Νύφης» παραήταν απαιτητικές. Μετά το «Kill Bill» μάλιστα, ο Ταραντίνο την επέλεξε να εμφανιστεί μπροστά από την κάμερα στο «Death Proof» κρατώντας έναν από τους βασικούς ρόλους. Πλέον δουλεύει τόσο ως κανονική ηθοποιός όσο και ως η πιο περιζήτητη γυναίκα κασκαντέρ της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και θα την απολαύσουμε σύντομα στη νέα ταινία του Ταραντίνο «The Hateful Eight»…