Αφού πήρε μέρος σε διεθνή φεστιβάλ, ανάμεσά τους και η επίσημη συμμετοχή στη Βενετία, και κατέκτησε διεθνή και εγχώρια βραβεία (όπως το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), το «Καλοκαίρι της Κάρμεν» έρχεται και στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.

Η ανάλαφρη και αστεία, νέα ταινία του Ζαχαρία Μαυροειδή («Απόστρατος») είναι ένας πολύχρωμος ύμνος στο αιώνιο καλοκαίρι της νεότητας και στην απεριόριστη δύναμη της φιλίας. Μια ιστορία παρατεταμένης ενηλικίωσης στον δρόμο για την αυτογνωσία, που αναθεωρεί το τι σημαίνει να ξεμένεις Αύγουστο στην Αθήνα.

Όμως, πάνω απ’όλα είναι η επανάσταση του ελληνικού queer σινεμά που παίρνει τη θέση που του αναλογεί στον κινηματογράφο, ενώ καταπιάνεται με ένα κοινωνικό, ανθρώπινο ζήτημα που απασχολεί όλους, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, βιολογικού ή κοινωνικού φύλου: τη φιλία. Και το κάνει με έναν ανάλαφρο και παιχνιδιάρικο τρόπο, άκρως καλοκαιρινό και φρέσκο, αποφεύγοντας τις βαρύγδουπες και κλισέ ατάκες.

Εξάλλου, όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης της ταινίας, «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Ζαχαρίας Μαυροειδής πρόκειται για μία «περήφανα “ξεδιάντροπη” κωμωδία με θέμα την πολυεπίπεδη φιλία μεταξύ δύο γκέι ανδρών».

Ο Νικήτας και ο Δημοσθένης περνάνε μια μέρα στα Λιμανάκια της Βάρκιζας, αναπολώντας το πρόσφατο παρελθόν τους με την προοπτική να το μετατρέψουν σε σενάριο. Προς έκπληξή τους, σύντομα ανακαλύπτουν σοβαρές αποκλίσεις στο πως ερμηνεύουν τα γεγονότα του περίφημου καλοκαιριού με την Κάρμεν, ένα σκυλάκι που έχει αλλάξει πολλά χέρια και σπίτια.

«Το μόνο στο οποίο θα συμφωνήσουν οι δύο φίλοι είναι η ματαιοπονία της αυτογνωσίας: όλοι φτιάχνουμε ένα αφήγημα για να ερμηνεύσουμε τις πράξεις μας το οποίο δεν είναι απαραίτητα ιδιαίτερα στέρεο. Μέσα από την δημιουργική τριβή Νικήτα και Δημοσθένη, προκύπτει μια εκ των έσω ματιά στο πώς γράφεται ένα κινηματογραφικό σενάριο αλλά και μια «meta» αφήγηση, γεμάτη αυτοαναφορικά σχόλια για την πραγματικότητα του κινηματογράφου στην Ελλάδα σήμερα», εξηγεί ο Ζαχαρίας Μαυροειδής.

«Η αυτοαναφορικότητα χρωματίζει και τη μουσική επένδυση η οποία αποπειράται τη γεφύρωση μπαρόκ και ρεμπέτικου. Κύριο μέσο σύνδεσης είναι η ηχητική συνάφεια του μπουζουκιού με το τσέμπαλο. Τα δύο όργανα συνδιαλέγονται διαρκώς, σαρκάζοντας τόσο την θεατράλε, αριστοκρατική ταυτότητα του μπαρόκ όσο και την λαϊκή, ανδροπρεπή ταυτότητα του ρεμπέτικου», προσθέτει.

Η υπόθεση της ταινίας

Κατά τη διάρκεια ενός ολοήμερου μπάνιου στα Λιμανάκια της Βάρκιζας, ο Δημοσθένης βοηθάει τον κολλητό του Νικήτα να γράψει το πρώτο του κινηματογραφικό σενάριο. Πηγή έμπνευσης θα γίνει ο παρατεταμένος χωρισμός του Δημοσθένη, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η μικροσκοπική, ημίαιμη Κάρμεν.

Παλεύοντας να μετατρέψουν την αληθινή ζωή σε ταινία, οι δύο φίλοι θα διαφωνήσουν για την ερμηνεία των γεγονότων και θα παρασυρθούν σε ένα πολύχρωμο οδοιπορικό στους δρόμους και τις παραλίες της Αθήνας, που θα τους κάνει να αμφισβητήσουν το πώς και αν αλλάζουν τελικά οι άνθρωποι.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Ζαχαρίας Μαυροειδής
Σενάριο: Ζαχαρίας Μαυροειδής, Ξενοφών Χαλάτσης
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Τσιαντούλας, Ανδρέας Λαμπρόπουλος, Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Νικόλας Μίχας, Βασίλης Τσιγκριστάρης
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
Έτος Παραγωγής: 2023
Διάρκεια: 106′
Από 13 Ιουνίου στους κινηματογράφους από το Cinobo