Τον Ιούλιο του 1741, ο Charles Jennens, Άγγλος ευγενής με φιλολογικά και καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, στέλνει στον στενό του φίλο Τζωρτζ Φρίντερικ Χαίντελ ένα νέο λιμπρέτο για ορατόριο (μεγάλο έργο φωνητικής μουσικής με συνοδεία ορχήστρας). Την ίδια εποχή, γράφει σε επιστολή του: «Ελπίζω ο Χαίντελ να βάλει στο έργο όλη του την Τέχνη και τη μεγαλοφυΐα, ώστε η σύνθεση αυτή να ξεπεράσει κάθε προηγούμενη, γιατί το θέμα της ξεπερνά κάθε άλλο: Το θέμα είναι ο Μεσσίας».
Το ορατόριο «Μεσσίας» ολοκληρώθηκε στο χρόνο-ρεκόρ των 24 ημερών! Πρωτοπαρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Δουβλίνο, στις 13 Απριλίου 1742. Ο συντάκτης της εφημερίδας Dublin News-Letter, που παρακολούθησε την πρόβα, χαρακτήρισε το έργο «κατά πολύ ανώτερο από κάθε έργο του είδους του, που έχει γραφτεί ποτέ γι’ αυτό το βασίλειο ή και για άλλα». Την ιστορική πρεμιέρα παρακολούθησαν 700 θεατές, γεμίζοντας ασφυκτικά τo Great Music Hall του Δουβλίνου. Προκειμένου να χωρέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι θεατές, η διεύθυνση του θεάτρου ζήτησε από τους άνδρες θεατές να μη φέρουν σπαθιά και από τις γυναίκες να αποφύγουν να φορέσουν κρινολίνα. Η τεράστια επιτυχία της πρεμιέρας συνεχίστηκε στο Covent Garden του Λονδίνου, εξασφαλίζοντας στο έργο την αθανασία και καθιστώντας το ίσως το δημοφιλέστερο χορωδιακό έργο όλων των εποχών.
Το ορατόριο «Μεσσίας» είναι βασισμένο σε χωρία της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης. Είναι διαρθρωμένο σε τρία μέρη: Το πρώτο αναφέρεται στην προετοιμασία της έλευσης του Μεσσία και τη Γέννηση. Το δεύτερο στα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση, που σκιαγραφείται με τη μουσική επιτομή της θεϊκής Δόξας, το περίφημο χορωδιακό «Hallelujah». Το τρίτο αναφέρεται στη θεϊκή υπόσχεση για σωτηρία, στον ερχομό της Δευτέρας Παρουσίας και του θριάμβου έναντι του θανάτου και της αμαρτίας.
Η Καμεράτα με όργανα εποχής, έχοντας πλέον μια σημαντική θέση στη διεθνή δισκογραφία της μουσικής του Χαίντελ, έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές για τις ερμηνείες της των έργων του μεγάλου συνθέτη.
Πρόγραμμα
George Frideric Handel
Messiah, ΗWV 56
Ορατόριο σε τρία μέρη
Διάλειμμα μεταξύ 1ου και 2ου μέρους
Ηelene Le Corre: σοπράνο
Ειρήνη Καράγιαννη: μέτζο-σοπράνο
Jason Darnell: τενόρος
Πέτρος Μαγουλάς: μπάσος
Μικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Διεύθυνση χορωδίας: Σταύρος Μπερής
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
Με ελληνικούς υπέρτιτλους
Στις 20 Δεκεμβρίου στις 20:30 στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.