Netflix, Disney και άλλες streaming πλατφόρμες αναγκάζονται πλέον να μοιράζονται δεδομένα από ταινίες και σειρές που προβάλλουν, ύστερα από αιτήματα για περισσότερη διαφάνεια και δύναμη στους δημιουργούς.
Η αλλαγή αποτελεί τη συμφωνία που πέτυχε το αμερικανικό συνδικάτο των σεναριογράφων Writers Guild of America (WGA) με τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ και θα εφαρμοστεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, η αρθρογράφος του Insider, Lucia Moses, τονίζει ότι συμφωνία κρύβει «παγίδες και δημιουργεί το ερώτημα αν πρόκειται για «ένα βήμα μπροστά» ή για «μια τρύπα στο νερό».
Ο ρόλος των δεδομένων
Όλες οι streaming εταιρείες δεν μοιράζονται ποτέ δεδομένα από τις πλατφόρμες τους, δηλαδή τα στατιστικά στοιχεία για τα έργα που προβάλλονται περισσότερο, το κοινό που έχουν απήχηση και ούτω καθεξής. Αντιθέτως, μόνες τους επιλέουν τις πιο δημοφιλή σειρές και ταινίες, με σεναριογράφους, ηθοποιούς, ακόμη και διαφημιστές να μην έχουν καμία απολύτως εικόνα.
Έτσι, προκύπτουν προβλήματα, με σεναριογράφους και ηθοποιούς να μην ξέρουν αν αρέσει η δημιουργία τους ή αν πρέπει να αλλάξουν κάτι. Ταυτόχρονα, οι διαφημιστές δεν έχουν εικόνα για το πού πρέπει να επενδύουν τα λεφτά τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να δημιουργούνται υπόννοιες για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος από τις πλατφόρμες, καθώς τις αποφεύγουν μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες ή επενδύουν πολύ λιγότερα λεφτά, ώστε να δικαιολογηθούν τα υπέρογκα έξοδα τους.
«Είναι μεγάλη απογοήτευση για τους αγοραστές. Έχουν πολύ λίγη ορατότητα σχετικά με το πού προβάλλονται οι διαφημίσεις τους. Από την οπτική γωνία των streaming πλατφόρμων, είναι λογικό να μην θέλουν να αφήσουν τον κόσμο να διαλέξει τι θα βλέπει από τα έργα που διαθέτουν, ειδικά αν υπάρχουν ελλείψεις», αναφέρει ο Kevin Krim, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της EDO, η οποία μετρά τον αντίκτυπο των τηλεοπτικών και streaming διαφημίσεων.
Τα ψιλά γράμματα στη συμφωνία
Ο Ashwin Navin, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Samba TV, χαρακτήρισε ως «νίκη» και «βήμα μπροστά» τη συμφωνία του WGA με τις streaming πλατφόρμες πλατφόρμες. Αλλά, η αρθρογράφος Lucia Moses αναφέρει ότι υπάρχουν «ψιλά γράμματα», που αλλάζουν ή ακόμη χειρότερα ακυρώνουν την ουσία της συμφωνίας.
Έτσι, υπάρχουν περιορισμοί για τα δεδομένα που θα δημοσιεύονται και δεν θα είναι δημόσια, ούτε θα μοιράζονται σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για τη δημιουργία μιας σειράς ή ταινίας.
Συγκεκριμένα, μόνο έξι μέλη του συνδικάτου των σεναριογράφων θα έχουν πρόσβαση σε αναλυτικά στοιχεία, τα οποία θα αφορούν μόνο τα κορυφαία προγράμματα ή όσα βλέπουν το λιγότερο 20% των συνδρομητών της εκάστοτε πλατφόρμας κατά τις πρώτες 90 μέρες προβολής.
Σε περίπτωση που το συνδικάτο θέλει δεδομένα για έργο που δεν τηρεί τις παραπάνω παραμέτρους, πρέπει να στείλει αίτημα στην πλατφόρμα και εφόσον εγκριθεί, να πληρώσει για να πάρει τα στοιχεία.
Ποιοι δημιουργοί βγαίνουν κερδισμένοι
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, άμεσα κερδισμένοι βγαίνουν μόνο οι σεναριογράφοι και συγκεκριμένα όσοι εργάζονται σε μεγάλα στούντιο. Όσοι δεν δουλεύουν σε μεγάλες παραγωγές, μπορούν να μάθουν αν έχει απήχηση το έργο τους, σε περίπτωση που το δει τουλάχιστον το 20% των συνδρομητών κατά τις 90 πρώτες μέρες της κυκλοφορίας του.
Εντούτοις, η συμφωνία καλύπτει τις περισσότερες παραγωγές σεναριακής παραγωγής των ΗΠΑ που παράγονται για μεγάλες streaming πλατφόρμες, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται θετικό βήμα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Βεβαίως, δεν έχουν όλοι την ίδια άποψη, με τον ανεξάρτητο παραγωγό Ted Hope να τονίζει ότι «δεν μπορείς να περιμένεις από κάποιον να είναι καλός επιχειρηματίας και να εστιάζει στο κοινό χωρίς να έχει τα ίδια ακριβώς δεδομένα που έχουν οι άλλοι, είτε είναι ο διαφημιστής, είτε το άτομο που φτιάχνει τον αλγόριθμο. Χρειάζεσαι ίσο αγωνιστικό χώρο».