Από μακριά δείχνει μια ακόμα A-Class (άλλωστε με αυτήν μοιράζονται το πλαίσιο και πολλά μηχανικά μέρη) και καλά κάνει αφού η σχεδιαστική γραμμή πάνω στην οποία βασίζονται η Α, η CLA και η GLA Mercedes, είναι από τις πλέον πετυχημένες των τελευταίων ετών, με τέλειες αναλογίες από όποια γωνία και αν παρατηρήσεις. Την ίδια στιγμή το σχήμα διαθέτει κορυφαία αεροδυναμική απόδοσή, με συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,29.
Σε κάθε περίπτωση πάντως η GLA που δοκιμάσαμε (λευκή, σε συνδυασμό με μαύρα πλαστικά και ασημί λεπτομέρειες), εντυπωσιάζει χωρίς να δείχνει τον όγκο της και οι απευθείας αντίπαλοι που είναι η ΒΜW X1 και το Audi Q3, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα φρέσκο και τουλάχιστον ισάξιο σε δυνατότητες αντίπαλο. Δυνατό της σημείο εμφανισιακά, η υπερυψωμένη ουρά με τη διπλή εξάτμιση, ενώ από την ίδια γωνία διαπιστώνεις τα χαρακτηριστικά του κινητήρα (220 CDI) και την επιβεβαίωση τετρακίνησης (4matic).
Tο εσωτερικό παραμένει τυπικά …A-Class με όμορφη σχεδίαση, ξεχωριστά όργανα, σπορ 3άκτινο τιμόνι, καθώς και όμορφα με υφασμάτινη επένδυση καλή στήριξη, άνετα καθίσματα. Τα υλικά σαφώς άνω του μέσου όρου, ενώ η συναρμογή (φινίρισμα) δείχνει κορυφαία.
Οι χώροι επαρκούν για πέντε εύσωμους επιβάτες, που έχουν στη διάθεσή τους άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα και επαρκή χώρο αποσκευών, με μικρότερο βέβαια -λόγω τετρακίνησης- ωφέλιμο ύψος, αλλά σχήμα πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Στα συν της κατασκευής, η καλή εργονομία και ο εύκολος ο χειρισμός του συστήματος ψυχαγωγίας/πληροφόρησης μέσω περιστροφικού διακόπτη.
Τα πολλά νέα όμως στη συγκεκριμένη έκδοση, βρίσκονται κάτω από το καπό όπου ο μεγάλος πετρελαιοκίνητος κινητήρας παράγει και μεταφέρει πλούσιο έργο στους τέσσερις τροχούς (όταν χρειάζεται) μέσω προηγμένου συστήματος μετάδοσης.
Ο τετρακύλινδρος diesel κινητήρας, χωρητικότητας 2.143 κ.εκ. αποδίδει μέγιστη ισχύ 170 ίππων/3.400-4.000σ.α.λ και μέγιστη ροπή 35,7 χγρμ./1.400-3.400σ.α.λ., εξασφαλίζοντας καλές επιδόσεις στο 1.600 κιλών αμάξωμα. Τα 0-100 επιτυγχάνονται σε 8.3’’, η τελική αγγίζει τα 215χλμ./ώρα και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις (π.χ. 80-110χλμ. σε 4,1’’) επιτρέπουν τις ελάχιστες αλλαγές στο 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (7G-DCT), ένα κιβώτιο όχι ιδιαίτερα γρήγορο -ειδικά στα κατεβάσματα- αλλά με καλή κλιμάκωση και με σχέση 7ης που βοηθά πολύ στην οικονομία καυσίμου. Η τελευταία -κατά τον κατασκευαστή- είναι περί τα 5λτ/100χλμ., ενώ εμείς στα σχεδόν 800χλμ. της δοκιμής μας διαπιστώσαμε μέση κατανάλωση στα 6.5λτ., ενώ μα χαλαρό ρυθμό στον αυτοκινητόδρομο μπορείς να πετύχεις ακόμα και 5 λτ/100χλμ.
Το σύστημα 4κίνησης 4Matic, ανάλογα με την περίσταση μπορεί να διοχετεύσει από 100% ως 50% της ροπής στον μπροστινό άξονα και από 0% ως 50% στον πίσω άξονα. Με τις δυνατότητες αυτές και σε συνδυασμό με το αυξημένο στα 18εκ. ελεύθερο ύψος, η GLA 220 CDI 4Matic αποδεικνύεται αποτελεσματική και εκτός δρόμου (θα ήταν πολύ καλύτερη εδώ με μικτού τύπου ελαστικά), όπου μάλιστα ο οδηγός ενημερώνεται από κεντρική οθόνη για τις γωνίες διεύθυνσης, περιστροφής και κλίσης. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί από τους μηχανικούς στον περιορισμό του βάρους και των τριβών, ενώ ο έλεγχος του ποσοστού της ροπής που φτάνει στους πίσω τροχούς γίνεται από ένα ηλεκτροϋδραυλικό πολύδισκο συμπλέκτη, στο πίσω διαφορικό.
Το πλάνο λειτουργίας σύμφωνα με την εταιρία είναι: εμπλοκή όσο το δυνατόν γρηγορότερα, για ελάχιστο χρονικό διάστημα. Στην πράξη και σε στεγνό οδόστρωμα, δεν καταλαβαίνεις αν λειτουργεί ή όχι η τετρακίνηση, αλλά σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, ή εκτός δρόμου, μόλις οι εμπρός τροχοί …σκέφτονται να σπινάρουν η δύναμη πηγαίνει άμεσα και στο πίσω διαφορικό. Στην κατάσταση αυτή με ένα μπουτόν (off road) αριστερά στην κονσόλα, ο οδηγός κάνει πιο γραμμική την απόκριση του γκαζιού και διαφοροποιεί τα σημεία αλλαγής ταχυτήτων σε πιο υψηλές στροφές, επιτυγχάνοντας καλύτερο έλεγχο. Εδώ, το μόνο που χρειάζεται προσοχή, είναι ο χαμηλός εμπρός πρόβολος.
Από την πλευρά τους οι αναρτήσεις που περιλαμβάνουν, εμπρός γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης για την κατώτερη άρθρωση του τροχού και πίσω άξονας τεσσάρων συνδέσμων, έχουν διαδρομές, αλλά όχι και άνεση στις απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες του δρόμου, όπου συμπεριφέρονται ξερά, παράγοντας θορύβους, κάτι που σίγουρα οφείλεται και στα χαμηλού προφίλ 18 ιντσών ελαστικά.
Αυτό δεν συνεπάγεται υποχωρήσεις στην αμεσότητα της οδικής συμπεριφοράς, καθώς χαίρεσαι να οδηγείς τη GLA, τόσο στις καθημερινές/συνήθεις, όσο και στους επαρχιακούς δρόμους, όπου η μεταβλητή υποβοήθηση του τιμονιού δίνει ακόμα καλύτερη αίσθηση στον οδηγό. Τα όρια πρόσφυσης είναι πολύ μακριά από τις αντοχές του μέσου οδηγού, η συμπεριφορά ακόμα και σε γρήγορους ρυθμούς μοιάζει με τρένου και τα φρένα -αν και όταν χρειαστούν- ανταποκρίνονται με το πάρα πάνω τόσο στο βάρος όσο και στις επιδόσεις της κατασκευής. Με λίγα λόγια η GLA 4matic είναι ένα αυτοκίνητο του οποίου οι εκτός δρόμου ικανότητες δεν είναι κορυφαίες, αλλά η συμπεριφορά στην άσφαλτο κρίνεται σχεδόν άριστη.
Φυσικά η GLA διαθέτει όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα που αυξάνουν την ενεργητική ασφάλεια, όπως ενημέρωση του οδηγού για την τυφλή γωνία, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας και αυτόματη ακινητοποίηση σε περίπτωση εμπρόσθιας σύγκρουσης.
Όλα τα παραπάνω βέβαια συνεπάγονται κόστος, κάτι που με τον κινητήρα της δοκιμής μας εκτοξεύεται στις 44.150 ευρώ (το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ξεπερνούσε τις 50χιλ.) ακριβότερη από τον ανταγωνισμό, αλλά η βάση (GLA 180) ξεκινά από τα 28.220 ευρώ, τιμή σχετικά λογική σε σχέση και με τις προδιαγραφές, αλλά και με τη διαχρονική αίγλη του αστεριού της Mercedes.
Υπέρ
– Σχεδίαση
– Ποιότητα κατασκευής
– Δυνατότητες εκτός δρόμου
– Οδική συμπεριφορά
– Κινητήρας/Κιβώτιο/Φρένα
– Κατανάλωση
Κατά
– Τιμή
– Ξερή αντίδραση της ανάρτησης στις εγκάρσιες ανωμαλίες
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κυβισμός : 2143κ.εκ.
Ισχύς : 170ίπποι/3400-4000σ.α.λ.
Ροπή : 35.6χγρμ/1400-3400σ.α.λ.
Βάρος : 1595κιλά
Επιτάχυνση 0-100km : 8.3’’
Τελική Ταχύτητα : 215χλμ/ώρα
Κατανάλωση (μέση) : 4.9-5.1λτ/100χλμ. (δοκιμής 6,5λτ)
Διαστάσεις : 4417x1804x1494χλστ