Η Subaru είναι ένας μικρός, εξειδικευμένος ιάπωνας κατασκευαστής, που -ειδικά στην χώρα μας- χαίρει μεγάλης εκτίμησης, ενώ διαθέτει και φανατικούς «οπαδούς», επικεντρωμένους τόσο στην στάνταρ τετρακίνηση που προσφέρουν τα επιτυχημένα μοντέλα της, όσο και στους boxer κινητήρες.

Σημείο αναφοράς της εταιρίας το μοντέλο Impreza, η αγωνιστική έκδοση του οποίου γνώρισε μεγάλες δόξες στους ντόπιους και διεθνείς αγώνες της χώρας, οδηγούμενο από οδηγούς παγκόσμιας εμβέλειας, όσο και Έλληνες.

Παραστάτης του Impreza στον στίβο των πωλήσεων, αλλά και στις καρδιές των ψαγμένων αγοραστών, το SUV της εταιρίας, γνωστό με το χαρακτηριστικό Forester, που για πολλούς θεωρείται αξεπέραστο, ειδικά στον τομέα της ανάρτησης, όπου κανείς ανταγωνιστής του, δεν μπόρεσε καν να πλησιάσει.

Έχοντας αυτά κατά νου, βρεθήκαμε για πρώτη φορά στο τιμόνι της 2ης γενιάς, ενός ακόμα από τα λίγα μοντέλα της μάρκας, που ανήκει στην κατηγορία των μικρομεσαίων SUV και ακούει στο όνομα XV.

Πρόκειται για ένα 5θυρο, υπερυψωμένο (22 εκ. από το έδαφος) αμάξωμα, όχι τόσο «σκληρό» στην εμφάνιση, αλλά έτοιμο να ανταποκριθεί τόσο στις συμβατικές εντός δρόμου, όσο και σε off road προκλήσεις. Το XV της δοκιμής μας, είναι ένα αυτοκίνητο χτισμένο πάνω στην νέα πλατφόρμα της Subaru (SGP:Subaru Global Platform), πάνω στην οποία θα «χτιστούν» και άλλα μοντέλα της, με κινητήρες εσωτερικής καύσης, με υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα κίνησης.

Η πλατφόρμα αυτή (κοινή με το νέο Impreza), αυξάνει την ακαμψία του αμαξώματος κατά 70% σε στρέψη και κατά 90% σε πλευρική ακαμψία, ενώ χαμηλώνει το –έτσι κι αλλιώς  χαμηλό λόγω τού μπόξερ κινητήρα- κέντρο βάρους του αυτοκινήτου κατά 5 χιλιοστά. Τέλος οι ξανασχεδιασμένες αναρτήσεις, με την στηριγμένη στο αμάξωμα πίσω αντιστρεπτική ράβδο, μειώνουν τις κλίσεις του μήκους 4,465μ. αμαξώματος κατά 50%.

Το νέο XV με μεγαλύτερες διαστάσεις από τον προκάτοχό του και μεγάλο εσωτερικό ύψος, φιλοξενεί άνετα 4 επιβάτες, που με λίγο στρίμωγμα (πίσω) μπορεί να γίνουν και 5, ανταποκρινόμενο και σε οικογενειακές ανάγκες αν και ο χωρητικότητας 385 λίτρων χώρος αποσκευών, είναι σχετικά μικρός για τα δεδομένα της κατηγορίας.

Εδώ να σημειώσουμε και την έλλειψη ρεζέρβας (υπάρχει κιτ επισκευής ελαστικού), που αντιβαίνει τόσο στα δεδομένα των ελληνικών δρόμων, όσο και στις μεγάλες δυνατότητες του XV για κίνηση ακόμα και σε κακολτράχαλους χωματόδρομους.

Αντίθετα με το πορτ μπαγκάζ, το ιδιαίτερα ποιοτικό (σε υλικά και φινίρισμα) εσωτερικό, διαθέτει πολλούς και έξυπνα διαρρυθμισμένους χώρους για μικροπράγματα. Τα μαλακά πλαστικά στο ταμπλό, ο προσεγμένος διάκοσμος και η μοντέρνα σχεδίαση, συνθέτουν μια ευχάριστη εικόνα ακριβού μοντέλου, δίνοντας ταυτόχρονα την αίσθηση διαχρονικότητας, τουλάχιστον όσον αφορά την αντοχή.

Ο οδηγός κάθεται ψηλά, έχοντας σχεδόν πανοραμική εικόνα από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες γύρω του και 3 οθόνες πληροφόρησης, κάτι –κατά τη γνώμη μας- καλό, αφού δεν συγκεντρώνονται όλες οι πληροφορίες σε μία μόνο σύνθετη οθόνη, γεγονός που αποσπά περισσότερο την προσοχή του οδηγού από το δρόμο.

Η κεντρική (μεγαλύτερη) είναι αφής 8 ιντσών (στις πλούσιες εκδόσεις), ενώ πάνω της υπάρχει µια LCD 6,3 ιντσών με πληροφορίες, όπως π.χ. η κλίση του αμαξώματος, ο τρόπος της µετάδοσης κίνησης κ.α. Τέλος, ενσωματωμένη στον πίνακα οργάνων είναι και µια LCD οθόνη 4,2 ιντσών, που πληροφορεί τον οδηγό µε βασικές πληροφορίες.

Η εργονομία θεωρείται σωστή, ακόμα και για όσους δεν αρέσει η κλιμακωτή ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος του οδηγού, που όμως κατεβαίνει αρκετά χαμηλά καθ΄ ύψος, χαμηλώνοντας ακόμα περισσότερο το κέντρο βάρους.

Στις θετικές εντυπώσεις από το νέο XV, συμβάλλει πολύ και το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που από την βασική έκδοση με τον 2λιτρο κινητήρα (κόστους από 32.675 ευρώ) περιλαμβάνει ESP με hill holder, 7 αερόσακους, σύστημα αποφυγής συγκρούσεων EyeSight (δύο κάμερες για τον έλεγχο του χώρου εμπρός το αυτοκίνητο και αυτόματη πέδηση σε περίπτωση που οδηγός δεν αντιδράσει), σύστημα ανίχνευσης οχήματος από πίσω, σύστημα X-Mode για την υποβοήθηση της εκκίνησης σε απότομη εκτός δρόμου ανηφοριά, σύστημα ελέγχου κατάβασης, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό με αναγνώριση φωνητικών εντολών, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, αυτόματους προβολείς, σύστημα πλύσης φώτων, προβολείς ομίχλης, κάμερα οπισθοπορείας, ζάντες αλουμινίου, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα πλοήγησης, σύστημα πολυμέσων (οθόνη 6.5 ιντσών) με συμβατότητα Apple CarPlay, 2 θύρες USB, θύρα Aux, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, ράγες οροφής, σύστημα start-stop.

Σημειώνουμε ότι, στην τιμή συμπεριλαμβάνεται και το μεταλλικό χρώμα, ενώ παρέχεται τριετής εργοστασιακή εγγύηση.

«Ψυχή» του μοντέλου ο βελτιωμένος (το 80% των εξαρτημάτων του είναι νέα) πρόσφατα και ελαφρύτερος, επίπεδος (boxer) ατμοσφαιρικός 2λιτρος κινητήρας με απόδοση 156 ίππων. Πρόκειται για ένα κινητήρα, με άμεσο ψεκασμό, υψηλή σχέση συμπίεσης (12,5:1) και ροπή ικανή για να κινήσει άνετα και με ασφάλεια το όχι ελαφρύ όχημα.

Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται (όπως και αυτός των 1600 κ.εκ.), με ένα ανανεωμένο και ελαφρύτερο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης  (CVT), που στην 2λιτρη έκδοση έχει την δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών ανάμεσα σε 7 σταθερές σχέσεις με χειριστήρια (paddles) στο τιμόνι.

Ο συνδυασμός δεν ευνοεί τις επιδόσεις, αλλά τα 100 χιλιόμετρα από στάση, έρχονται μέσα σε 9,8”, γεγονός ικανοποιητικό για την κατηγορία.

Στην πράξη, η απόκριση στο πάτηµα του γκαζιού είναι άµεση, αλλά όταν ο οδηγός επιχειρήσει kickdown (πίεση του γκαζιού στο πάτωμα), το CVT εµφανίζει το γνωστό βουητό, κάνει σαν να πατινάρει και απογοητεύει όποιον θιασώτη της παραδοσιακής εκρηκτικότητας των Subaru.

Πάντως, σε κανονικές συνθήκες η λειτουργία είναι οµαλή και οι εναλλαγές των 7 σταθερών σχέσεων γίνονται χωρίς να το αντιληφθούν οδηγός και επιβάτες. Επιπλέον, στην εκτός δρόμου χρήση το CVT θεωρείται –ειδικά για τους ανειδίκευτους- πλεονέκτημα, καθώς τα σύγχρονα SUV δεν διαθέτουν κιβώτιο με κοντές σχέσεις.

Όλη αυτή η διαδικασία, έχει επιπτώσεις και στην κατανάλωση καυσίμου, που παρουσιάζεται αυξημένη στην περίπτωση του 2λιτρου XV της δοκιμής μας.

Η μέση τιμή της στην περίπτωσή μας, που κινηθήκαμε για πολύ σε ανοιχτούς δρόμους με πολύ «ελαφρύ» το δεξί πόδι, ξεπέρασε τα 9 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, ενώ αποσπασματικές μέσες ενδείξεις εντός πόλης έδειξαν και τιμές κοντά στα 12 λίτρα. Πλέον αυτού, με εκποµπές CO2 στα 155 γρ./χλµ. το XV δεν µπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερα στον «πράσινο» δακτύλιο.

Εδώ να σημειώσουμε ότι, υπάρχει και XV µε κινητήρα 1,6 λτ. 114 ίππων, η τιμή του οποίου ξεκινά από 25.980 ευρώ (έκδοση Pure), αλλά και αυτή διατίθεται μόνο με κιβώτιο CVT.

Οδηγώντας την πιο πλούσια έκδοση του 2λιτρου XV (τιμή 36.200 ευρώ), το μόνο που δεν πρέπει να κάνεις είναι το να πέσεις στην παγίδα της αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο, κάτι όχι εύκολο, καθώς τα paddles στο τιμόνι και η πλούσια σπορ ιστορία της μάρκας, προκαλούν. Με λίγα λόγια, αν εμπιστευτείς τον συνδυασμό boxer-CVT και αφεθείς σε αυτόν, μόνο καλές εντυπώσεις θα έχεις από ένα SUV που χωρίς να το δείχνει είναι τουλάχιστον εφάμιλλο με το Forester.

Με μόνιμη τετρακίνηση (60% εμπρός και κατά 40% πίσω), το άριστα στημένο άκαμπτο πλαίσιο έχει πολύ καλό κράτημα, μικρές κλίσεις στις στροφές, ακρίβεια στην ουδέτερη συμπεριφορά του και υψηλά επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας.

Το ακριβές τιμόνι, τα δυνατά φώτα και τα ακόμα πιο δυνατά φρένα, δίνουν πόντους στο σύνολο και ευχαρίστηση στον οδηγό, ενώ η ποιότητα κύλισης και ο μικρός για το είδος της κατασκευής αεροδυναμικός θόρυβος (μόνο οι μεγάλοι εξωτερικοί καθρέπτες θορυβούν), προτρέπουν για μεγάλα, άνετα ταξίδια, εκεί όπου και το 2λιτρο XV, έχει την καλύτερη τιμή κατανάλωσης.

Όμως, εκεί που το μικρομεσαίο SUV της Subaru «κλέβει την παράσταση», είναι όταν αφήσεις τους ασφαλτοστρωμένους δρόμους και πάρεις τα όρη, τα βουνά. Τότε, η τετρακίνηση Symmetrical AWD, που κατανέµει τη ροπή στους τροχούς όσο & όπως χρειάζεται, μαζί με το σύστηµα X-MODE, που συντονίζει τον κινητήρα, την µετάδοση, το AWD και τα φρένα, προσφέρουν πρόσφυση, ασφάλεια και οδηγική ευχαρίστηση.

Όμως, είναι η ανάρτηση αυτή που έρχεται να σφραγίσει την «μαγική» συνταγή που όπως φαίνεται διαθέτουν όλα τα SUV της Subaru. Χωρίς θορύβους, τριγμούς, σκαμπανεβάσματα και απότομες αντιδράσεις, ισοπεδώνει τις όποιες εδαφικές ανωμαλίες, προσφέροντας στο όχημα αποτελεσματικότητα και στους επιβάτες απαράμιλλη άνεση.

Παρά τις μεγάλες διαδρομές της, δεν επιτρέπει μεγάλες κλίσεις στο υπερυψωμένο αμάξωμα, που με την σειρά του έχοντας 18° για τη γωνία προσέγγισης, 21,6° για τη γωνία ράμπας (21,9° με τους τροχούς των 18’’) και 29° για τη γωνία φυγής, δύσκολα εγκλωβίζεται σε δύσβατα περάσματα.

Αυτή ήταν και η κυρίαρχη εντύπωση που επικράτησε στη σκέψη μας, μετά από εβδομαδιαία συμβίωση και περισσότερα από 1000 χιλιόμετρα με το νέο Subaru XV. Ένα μικρομεσαίο όχημα ελευθέρου χρόνου, που μας εντυπωσίασε απρόσμενα, καθώς έχοντας τις καλύτερες εντυπώσεις από όλα τα μέχρι προ καιρού Forester, δεν περιμέναμε ότι θα είναι τουλάχιστον εξίσου καλό, ειδικά εκεί όπου το σύνολο του ανταγωνισμού προσπαθεί ακόμα να φτάσει, την ανάρτηση.

Κατά τα λοιπά, όντας ευρύχωρο, καλοφτιαγμένο, πλούσιο σε εξοπλισμό, «πολιτισμένο» σε εμφάνιση και με την σφραγίδα αξιοπιστίας της μάρκας, απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό, που μπορεί να αντέξει το κόστος κτήσης (ειδικά στο 2λιτρο), όσο και την αποκλειστικότητα του κιβωτίου CVT, τα πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα του οποίου προαναφέραμε.

Yπέρ

– Ανάρτηση

– Μόνιμη τετρακίνηση

– Ακαμψία αμαξώματος

– Ποιότητα κατασκευής/συναρμολόγησης

– Ασφάλεια

– Εξοπλισμός

– Λειτουργία κινητήρα

– Οδική συμπεριφορά

– Ποιότητα κύλισης

– Δυνατότητες εκτός δρόμου

Kατά

– Κιβώτιο CVT

– Έλλειψη ρεζέρβας

– Kατανάλωση

– Μέτριος χώρος αποσκευών

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Τύπος: 5θυρο, 5θέσιο SUV, με μόνιμη τετρακίνηση

Διαστάσεις: Μήκος 4465 – Πλάτος 1800 – Υψος  1615 χλστ

Μεταξόνιο: 2635 χλστ

Μετατρόχια: εμπρός 1525 – πίσω  1525 χλστ

Χώρος αποσκευών (λτ): 380 – 1750 (διπλωμένα καθίσματα)

Δοχείο καυσίμων (λτ.): 60

Απόσταση απο το έδαφος: 220 χλστ

Κινητήρας: ατμοσφαιρικός, επίπεδος, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1995κ.εκ.

Μέγιστη ισχύς (ps):  156/6000σαλ

Μέγιστη ροπή: 20χγρμ/4000σαλ

Εκκεντροφόροι – θέση:       2E

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός

Μετάδοση: Στους 4 τροχούς με κιβώτιο CVT, 7 σταθερών σχέσεων

0-100: 9,8΄΄

Τελική ταχύτητα: 194 χλμ/ώρα

Ανάρτηση: Ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς

Φρένα: αεριζόμενα δισκόφρενα στους 4 τροχούς

Βάρος: 1440 κιλά

Κατανάλωση: 9,4λτ (μέση δοκιμής)

Νίκος Τσάδαρης