Η πρώτη BMW Σειρά 5 με πλήρως ηλεκτρικό σύστημα κίνησης δεν έχει πραγματοποιήσει ακόμη το παγκόσμιο ντεμπούτο της, αλλά έχει ήδη περάσει την απόλυτη δοκιμασία αντοχής. Η i5 απέδειξε επανειλημμένα τόσο τη σταθερότητα του ηλεκτρικού της συστήματος κίνησης, όσο και τις δυναμικές επιδόσεις της κατά τη διάρκεια επίπονων test drives σε χειμερινές συνθήκες. Το πρόγραμμα δοκιμών στον πάγο και το χιόνι διήρκεσε συνολικά περίπου ένα χρόνο, από τις αρχικές δοκιμές μέχρι τα τελικά στάδια βελτιστοποίησης και τελικών ρυθμίσεων.
Κατά τη διάρκεια των εκτεταμένων δοκιμών σε επαρχιακούς δρόμους, αυτοκινητόδρομους και ειδικά προετοιμασμένες πίστες δοκιμών, οι μηχανικοί εξέλιξης εστίασαν την προσοχή τους κυρίως στην ικανότητα του αυτοκινήτου να κινείται σε ψυχρές θερμοκρασίες και σε επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης.
Τα καινοτόμα συστήματα ελέγχου του συστήματος μετάδοσης κίνησης και του πλαισίου της BMW i5 συμβάλλουν σημαντικά στη βελτιστοποίηση της πρόσφυσης, του δυναμισμού και της οδηγικής ευστάθειας, και αυτό επιβεβαιώνεται με τον καλύτερο τρόπο πάνω σε ένα συμπαγές στρώμα χιονιού, σε παγωμένους ορεινούς δρόμους και παγωμένες λίμνες. Οι δυναμικές χειμερινές δοκιμές του αμιγώς ηλεκτροκίνητου sedan ολοκληρώθηκαν πρόσφατα ακριβώς εκεί όπου ξεκίνησαν: στο τσουχτερό κρύο του κέντρου χειμερινών δοκιμών του BMW Group στο Arjeplog της βόρειας Σουηδίας.
Δοκιμή αντοχής του eDrive σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν
Στο πλαίσιο της διαδικασίας εξέλιξης για την παραγωγή, η i5 χρειάστηκε να αποδείξει για πρώτη φορά το σθένος της τον Φεβρουάριο του 2022, όταν ολοκλήρωσε ένα road trip από το Μόναχο μέχρι το κέντρο δοκιμών στο Arjeplog. Ένα πρωτότυπο μοντέλο της αμιγώς ηλεκτρικής BMW Σειράς 5, πλήρως καμουφλαρισμένο με ειδικό περιτύλιγμα, πλαστικά εξαρτήματα, γρίλιες και προσωρινά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω ξεκίνησε μια δοκιμή διάρκειας πέντε ημερών από τους πρόποδες των Βαυαρικών Άλπεων μέχρι τη Δανία, και στη συνέχεια στην άκρη του Αρκτικού Κύκλου στη Σουηδική Λαπωνία.
Το ταξίδι των περίπου 3.000 χιλιομέτρων προσέφερε μία πρώτη ευκαιρία στους κινητήρες, τα ηλεκτρονικά ισχύος, τη μπαταρία υψηλής τάσης και το ενσωματωμένο σύστημα θέρμανσης και ψύξης για την καμπίνα και τη συστοιχία μπαταριών, να επιδείξουν το προηγμένο επίπεδο ετοιμότητάς τους σε ένα ταξίδι μεγάλων αποστάσεων. Διαθέτοντας τεχνολογία αιχμής για τις κυψέλες της μπαταρίας και έξυπνα ελεγχόμενη θερμική διαχείριση, η τεχνολογία eDrive 5ης γενιάς (αναβαθμισμένη) αποτελεί τη βάση για μεγάλη αυτονομία και σύντομους χρόνους φόρτισης κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων στο ταξίδι, ακόμη και σε ακραίες θερμοκρασίες περιβάλλοντος, υπό του μηδενός.
Ο τελικός προορισμός στο Arjeplog αποτέλεσε τον ιδανικό χώρο για το πρόγραμμα δοκιμών της ομάδας των μηχανικών εξέλιξης και δοκιμών. Οι χιονισμένοι δρόμοι και οι παγωμένες λίμνες της βόρειας Σουηδίας με τις τεράστιες εκτάσεις πάγου, δημιουργούν το τέλειο σκηνικό για τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο τα εξαρτήματα του πλαισίου, τα συστήματα διεύθυνσης και πέδησης, καθώς και τα συστήματα δυναμικής οδήγησης και οδηγικής ευστάθειας αλληλεπιδρούν μεταξύ τους σε ακραίες εξωτερικές συνθήκες.
Δοκιμές οδήγησης σε χειμερινές συνθήκες στους πρόποδες των Άλπεων
Ακολούθησαν περισσότερες δοκιμές κατά τη διάρκεια του 2022, τόσο σε άλλες εγκαταστάσεις δοκιμών του Group, όσο και σε συνθήκες καθημερινής οδήγησης εντός και πέριξ του Μονάχου, καθώς και στην περιοχή του εργοστασίου στο Dingolfing. Το ζητούμενο εδώ ήταν να συνεχιστεί η βελτίωση της τεχνολογίας του πλαισίου και των ακουστικών ιδιοτήτων του αυτοκινήτου σε μεγάλο εύρος συνθηκών, όπως και η τελειοποίηση του τρόπου με τον οποίο αποδίδεται η ισχύς της μονάδας κίνησης, προκειμένου να επιτυγχάνεται συνεχώς μια απροβλημάτιστη εμπειρία οδήγησης.
Και εδώ, μέρος των εργασιών εξέλιξης πραγματοποιήθηκε σκόπιμα κατά τη διάρκεια των ψυχρότερων μηνών σε παγωμένους και χιονισμένους δρόμους στους πρόποδες των Άλπεων. Τον περασμένο χειμώνα, οι πρωτότυπες i5 (που τώρα φέρουν λιγότερο καμουφλάζ και προβολείς πολύ κοντά σε σχεδιασμό σε σχέση με εκείνους που θα διαθέτουν τα μοντέλα παραγωγής) στέλνονταν τακτικά για δοκιμές, προκειμένου να επαληθευτεί η λειτουργικότητα και η αξιοπιστία των συστημάτων ελέγχου μετάδοσης κίνησης και πλαισίου, σε εξαιρετικά απαιτητικές οδικές και καιρικές συνθήκες. Οι μηχανικοί της μάρκας που συμμετείχαν στο project εξέλιξης του οχήματος είχαν τη δυνατότητα να επιθεωρήσουν άμεσα την τρέχουσα κατάσταση ανάπτυξης μέσω δοκιμών στην Βαυαρία, πριν επιστρέψουν σε δοκιμές αντοχής κοντά στον Αρκτικό Κύκλο τον Φεβρουάριο του 2023.
Δοκιμές σε πάγο και χιόνι
Σκοπός αυτού του δεύτερου γύρου δοκιμών στη Σουηδία ήταν η βελτιστοποίηση όλων των συστημάτων ελέγχου μετάδοσης κίνησης και πλαισίου. Χάρη στις επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης, οι περιοχές δοκιμών που βρίσκονταν σε παγωμένες λίμνες γύρω από το Arjeplog ήταν ιδιαίτερα κατάλληλες για την ακριβή ρύθμιση του συστήματος ελέγχου ροπής κίνησης της i5, σε αναπαραχθείσες με ακρίβεια συνθήκες. Στη BMW i5, το σύστημα DSC (Dynamic Stability Control), η τεχνολογία ελέγχου ολίσθησης των τροχών που βασίζεται σε έναν ειδικά σχεδιασμένο ενεργοποιητή (near-actuator wheel slip limitation) και το σύστημα ελέγχου ροπής κίνησης είναι αλληλένδετα μεταξύ τους, ώστε να μπορούν να αλληλεπιδρούν και να αλληλοσυμπληρώνονται ευέλικτα σε κάθε οδηγική κατάσταση. Ως αποτέλεσμα, το αμιγώς ηλεκτρικό sedan αποδίδει στον πάγο και το χιόνι τουλάχιστον εξίσου καλά με οποιοδήποτε συμβατικό μοντέλο.
Η ολοκληρωμένη εφαρμογή όλων των συστημάτων μετάδοσης κίνησης και πλαισίου υποστηρίζει τις ιδιαίτερες ικανότητες χειρισμού που επέδειξε η i5 στις χειμερινές δοκιμές. Όσο πιο απαιτητικές ήταν οι συνθήκες, τόσο πιο εντυπωσιακή ήταν η ταχύτητα και η ακρίβεια των συστημάτων ελέγχου, με το νέο ηλεκτρικό μοντέλο να προσφέρει έναν αρμονικό συνδυασμό καλής πρόσφυσης κατά την εκκίνηση, και μεγάλη ευστάθεια στις στροφές ή στο φρενάρισμα.