Όταν οι πολιτικοί δρομολογούν τις τεχνολογικές εξελίξεις, το μόνο που μπορείς να περιμένεις είναι αποστειρωμένα προϊόντα, πόσο μάλλον όταν αυτά είναι αυτοκίνητα και μάλιστα με όνομα βαρύ σαν ιστορία, όπως η Ford Mustang.

Αυτό είναι το πρώτο που σκεφτήκαμε όταν διαβάσαμε το πρώτο δελτίο Tύπου για το μοντέλο των παιδικών μας ονείρων, που επέστρεφε στην αγορά για να μπει στην πρίζα. Ford Mustang Mach-E και θα στριφογυρίζει στον τάφο του ο Steve McQueen, ο πρωταγωνιστής του θρυλικού Bullit.

Μερικούς μήνες αργότερα συναντήσαμε την σύγχρονη εκδοχή του ιστορικού μοντέλου της δεκαετίας του ’60 και γράψαμε: «Αυτή η «γνωριμία» ήταν που μας γλύτωσε από την ψυχρολουσία του να διαβάζεις Mustang, να περιμένεις ένα χαμηλωμένο μακρυμούρικο 2θυρο κουπέ και να συναντάς ένα εξευγενισμένο SUV με κουπέ σχεδίαση, το οποίο (με λίγη φαντασία) διαθέτει μερικά από τα στοιχεία ταυτότητας της κλασικής Mustang, αλλά δεν παύει να είναι ένα όχημα ελευθέρου χρόνου, με μεγάλο όγκο που όμως είναι έξυπνα καμουφλαρισμένος και βάρος περί τους 2.000+ κιλά. Το αισθητικό αποτέλεσμα πάντως είναι επιβλητικό, όμορφο και αρκούντως αεροδυναμικό, ενώ η μεγάλη απόκλιση από τον θρυλικό δότη της ονομασίας εντοπίζεται στο εσωτερικό, όπου η ευρυχωρία, η ποιότητα και η τεχνολογία κάνουν φανερή την αλλαγή της αυτοκίνησης που συμβαίνει αυτά τα χρόνια με ραγδαίους ρυθμούς».

Αυτή ήταν και η κυρίαρχη εικόνα που αποτυπώθηκε όταν πήραμε για δοκιμή διαρκείας μια τετρακίνητη Mustang Mach-E AWD, για την οποία είχαμε ακούσει τα καλύτερα από τον αρχηγό της Ford Hellas κ. Νίκο Νοταρά, διατηρώντας –φυσικά- πολλές επιφυλάξεις, καθώς ποτέ ο γράφων δεν έκρυψε πως είναι ηλεκτροσκεπτικιστής.

Το πιο χλιδάτο Ford

Τελικά, η μεγαλύτερη διαφορά της αμιγώς ηλεκτρικής Mustang με αυτή που οδηγούσε ο συγχωρεμένος ο Steve, είναι η άνεση, η πολυτέλεια και απόλυτα σύγχρονη αίσθηση που αποπνέει το εσωτερικό (όταν καταλάβεις πως πρέπει να πατήσεις ένα κουμπί αντί να ψάχνεις για παραδοσιακή… μπετούγια) του ηλεκτρικού SUV, με την κάθετα τοποθετημένη οθόνη (15,5 ιντσών) πολυμέσων μέσω της οποίας γίνεσαι ο –σχεδόν- απόλυτος κυρίαρχος της κατασκευής. Αριστερά της μια ακόμα –μικρότερη- οθόνη 10 ιντσών, από την οποία ο οδηγός αντλεί όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται. Το μυστικό εδώ είναι το προηγμένο λογισμικό (απαραίτητο για τις ανάγκες ενός premium ηλεκτρικού αυτοκινήτου) που έχει την δυνατότητα συνεχών ανανεώσεων.

Πάντως, για να μπεις μέσα στην ηλεκτρική Mustang υπάρχουν τρεις τρόποι. Ο ένας με το συμβατικό κλειδί, ο δεύτερος μέσω κινητού τηλεφώνου και ο τρίτος από ένα αριθμητικό πληκτρολόγιο αφής στην μεσαία κολόνα, στο οποίο πληκτρολογείς έναν κωδικό για ξεκλείδωμα. Όταν αυτό γίνει δυνατό, οι έως και πέντε επιβάτες της ευρύχωρης (με φλατ πάτωμα) καμπίνας μπορούν να πάρουν μαζί τους έως 402 λίτρα αποσκευών, αλλά ανοίγοντας το εμπρός καπό θα βρουν και ένα ακόμα αποθηκευτικό χώρο 82 λίτρων, ενώ όπου κι αν ψάξουν δεν θα βρουν ρεζέρβα και άντε αν σου σκίσει λάστιχο να δούμε που θα βρεις σε διάμετρο 19 ιντσών…

Το σίγουρο είναι πως οι «γκατζετάκηδες» θα την λατρέψουν μη δίνοντας σημασία ούτε στις επιδόσεις, ούτε στην θέση οδήγηση, ούτε στην οδική συμπεριφορά. Ο λόγος λέγεται Ford Pass και είναι μια εφαρμογή για smartphone. Μέσω αυτής ελέγχεις το Mustang σου από απόσταση, ρυθμίζεις διάφορες παραμέτρους, το εντοπίζεις στο χάρτη και το ανοιγοκλείνεις.

Ηλεκτρική τερακίνηση – Αυτονομία

Η Mach-E της δοκιμής μας διαθέτει 2 ηλεκτροκινητήρες AC (ένα εμπρός & ένα πίσω), οι οποίοι δικαιολογούν και το συνοδευτικό AWD που σηματοδοτεί την τετρακίνηση. Η συνολική ισχύς τους φτάνει τους 351 ίππους (ροπή 580 Nm) και η τροφοδοσία τους σε «καύσιμο» γίνεται μέσω μιας μπαταρίας 376 κυψελών ιόντων λιθίου, με ονομαστική χωρητικότητα 98 kWh (ωφέλιμη 88 kWh).

Η ειδική ομάδα σχεδίασης του μοντέλου, έχει κάνει πολύ προσεκτική δουλειά στον τομέα της ηλεκτρικής διαχείρισης. Η μπαταρία ψύχεται μέσω ενός εξελιγμένου, υγρόψυκτου κυκλώματος, ούτως ώστε να διαχειρίζεται καλύτερα τη θερμοκρασία και το ρυθμό μεταφοράς ενέργειας, ενώ οι ηλεκτροκινητήρες είναι ελαιόψυκτοι και μπορούν να αποδώσουν την μέγιστη ροπή εντός 0,5” από την ώρα που ο οδηγός θα κάνει …pedal to the metal (λαμαρίνα όπως λένε και οι Κύπριοι).

Με το δεδομένο αυτό και παρά τα 2.222 κιλά βάρους της κατασκευής, ένα κουτάκι δραμαμίνες καλό θα είναι να βρίσκεται σε κάποιο από τους πολλούς χώρους αποθήκευσης μικροαντικειμένων. Με επιτάχυνση 0-100 σε λίγο πάνω από τα 5΄΄ και τελική που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ (στον κατήφορο είδαμε έως και 188 χλμ/ώρα στο ψηφιακό καντράν), μόνο ανθεκτικοί επιβάτες μπορούν να αντέξουν απότομα πάτα-άσε χωρίς στομαχικές διαταραχές.

Βέβαια με αυτή την μέθοδο, η υποσχόμενη από τον κατασκευαστή αυτονομία των 540 χιλιομέτρων πάει περίπατο, αλλά η έκπληξη που θα αισθανθούν οι «παραπλέοντες» οδηγοί βλέποντας το εντυπωσιακό «καράβι» να εκτοξεύεται από το ένα σημείο στο άλλο, αξίζει τον κόπο.

Kάπου εδώ φτάσαμε και στο καυτό θέμα της αυτονομίας, την αχίλλειο πτέρνα των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, ένα σημείο όπου πολλοί κατασκευαστές ουσιαστικά ψεύδονται καθώς ανακοινώνουν επιδόσεις που μπορείς να επιτύχεις μόνο σε απόλυτα κλινικές συνθήκες με εξειδικευμένους χρήστες. Η Mustang Mach-E υπόσχεται 540 χιλιόμετρα χωρίς φόρτιση, επίδοση που με βάση τις δικές μας εμπειρίες δεν μπορείς να φτάσεις, ακόμα και αν οδηγείς συνεχώς με το οδηγικό προφίλ Whisper (οικονομική – χαλαρή οδήγηση) και την τη λειτουργία 1-Pedal Drive (ουσιαστικά επιταχύνεις & φρενάρεις μόνο με το γκάζι, ανακτώντας την μέγιστη δυνατή ενέργεια στην διάρκεια της επιβράδυνσης).

Η μέση κατανάλωση στην διάρκεια της δοκιμής μας (μέτριος ρυθμός, συχνά προφίλ Whisper & πάντα 1-Pedal Drive) κυμάνθηκε από 18 έως 21 kWh/100 χιλιόμετρα, τιμή που δίνει αυτονομία 450 χιλιόμετρα. Η επίδοση απέχει μεν από την υπόσχεση της Ford, αλλά δεν είναι απαγορευτική για κάποιον που θέλει να βγει και εκτός των τειχών της πόλης. Είναι δε η 3η πιο αξιόπιστη υπόσχεση που έχουμε διαπιστώσει σε αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, μετά τους δυο Κορεάτες κατασκευαστές.

Τώρα, όσον αφορά την φόρτιση, σε οικιακή πρίζα των 2,4kW σχεδόν ξεχάστε την εκτός κι αν σε κάθε θέση στάθμευσης έχετε και μια παροχή δίπλα σας. Πιο ρεαλιστική είναι η φόρτιση σε wallbox των 11 kW, όπου αρκούν περίπου 7 ώρες για το 80%, ενώ καλό είναι να αποφεύγεται η φόρτιση σε ταχυφορτιστή (και που στην Ελλάδα να βρεις 150kW…) στον οποίο θα κερδίσεις αυτονομία 107 χλμ σε 10 λεπτά, ενώ θα φορτίσει το 80% σε 45 λεπτά.

Οδηγώντας από την οθόνη

Η Mach-E οδηγείται λίγο από την άνετη (και με όχι ιδιαίτερη πλευρική στήριξη) θέση οδηγού και το τιμόνι, περισσότερο δε από την εντυπωσιακή οθόνη πολυμέσων που δεσπόζει του εσωτερικού, στην οποία πατώντας στο εικονίδιο (αυτοκινητάκι) πάνω αριστερά, μπαίνεις αποκτάς στα συστήματα ελέγχου της. Στην βάση βρίσκεται το προφίλ Whisper, για οικονομική οδήγηση, ενώ ακολουθεί το Active και η πλέον σπορ έκδοση ξεδιπλώνεται όταν επιλέξουμε το Untamed. Συνοδευτικά στα προγράμματα αυτά ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την λειτουργία 1-Pedal Drive για εύκολη οδήγηση κυρίως στις πόλεις που εξασφαλίζει την μέγιστη δυνατή ανάκτηση ενέργειας σε συνδυασμό με ελάχιστη φθορά των φρένων.

Στις δυνατότητες του οδηγού περιλαμβάνονται και η επιλογή του παραγόμενου ήχου, το σύστημα αυτόνομης στάθμευσης, οι περιμετρικές κάμερες και μια μεγάλη λίστα (χρειάζεται πολύ διάβασμα) από συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Επιπλέον στον επιλογέα κίνησης υπάρχει και η θέση L, με την επιλογή της οποίας το τετρακίνητο ηλεκτρικό SUV γίνεται «άρμα μάχης» κινούμενο με όση ευκολία του επιτρέπουν τα ελαστικά του σε κακοτράχαλες διαδρομές. Εννοείται πως το επίπεδο συνδεσιμότητας και επικοινωνίας με smartphones είναι στο μέγιστο δυνατό, ενώ το σύστημα πλοήγησης (χάρη στην eSIM) εμφανίζει δεδομένα κίνησης πραγματικού χρόνου.

Στις οδηγικές εντυπώσεις τώρα, παρά το ότι ποτέ δεν οδηγήσαμε την Mustang του Steve McQueen, αντιλαμβανόμαστε την ομοιότητα όσον αφορά τις «κτηνώδεις» επιδόσεις, με την διαφορά που στην ηλεκτρική Mustang υποστηρίζονται από τόσα ηλεκτρονικά συστήματα που το βαρύ όχημα μένει σχεδόν πάντα κολλημένο στο δρόμο, γεγονός στο οποίο βοηθά και η τετρακίνηση. Αυτό δεν σημαίνει ότι, δεν υποστρέφει ή δεν γυρνάει την ουρά, αλλά όταν το κάνει (και εδώ «ευθύνεται το μεγάλο βάρος) νομίζεις ότι κάνεις «κόλπα» σε κονσόλα βιντεοπαιχνιδιού. Πάντως στο σιγά η ανάρτηση είναι έως και ενοχλητικά σκληρή, ενώ οι σβέλτοι ρυθμοί σε ανοικτές διαδρομές με μεγάλης ακτίνας στροφές είναι το λαμπρό πεδίο δόξας της κατασκευής. Εκεί το σύστημα διεύθυνσης θυμίζει καρτ και ο επιμερισμός της περισσότερης ροπής στον πίσω άξονα τοποθετεί ελεγχόμενα το επιβλητικό αμάξωμα στην έξοδο της στροφής.

Ταυτόχρονα, οι κλίσεις του αμαξώματος εμφανίζονται αλλά δεν φοβίζουν, η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία και τα φρένα επεμβαίνουν αποτελεσματικά σε κάθε περίπτωση. Α, να μη ξεχάσω και τα φώτα που κάνουν τη νύχτα, ημέρα ενώ το σύστημα θέρμανσης/ψύξης είναι από τα καλύτερα που έχουμε συναντήσει και η μεγάλη μπαταρία ενθαρρύνει την χρήση του.

Δια ταύτα

Στο τιμόνι της τετρακίνητης Mustang Mach-E αισθανθήκαμε το μικρότερο δυνατό άγχος σε σχέση με το να μην μείνουμε αμανάτι στη μέση του δρόμου χωρίς «καύσιμο» στην μπαταρία λιθίου. Παράλληλα, η οδηγική ευχαρίστηση δεν έλειψε σε κάθε στιγμή, ενώ η απομονωμένη από ήχους καμπίνα σε κάνει να αισθάνεσαι άτρωτος από τις καθημερινές ταλαιπωρίες της ηχορύπανσης, των ρύπων στην ατμόσφαιρα και του κυκλοφοριακού φόρτου όταν αυτός προκύπτει.

Το πρώτο ηλεκτρικό Ford θα μπορούσε να είναι το μοναδικό όχημα μιας (εύπορης) οικογένειας, αν και οι διαστάσεις του δεν το βοηθούν στις πυκνοκατοικημένες πόλεις. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι ένα από τα ελάχιστα μοντέλα τα οποία έχουν απαντήσεις σχεδόν σε όλα τα ερωτήματα των ηλεκτροσκεπτικιστών και οι όποιες ενστάσεις έχουν να κάνουν με την υψηλή τιμή κτήσης, την πλευρική στήριξη του καθίσματος οδηγού και -φυσικά- την έλλειψη ρεζέρβας που είναι μεν καθεστώς στα BEV & PHEV αλλά δεν παύει να αποτελεί μειονέκτημα ειδικά στην Ελλάδα.

Υπέρ

  • Εμφάνιση – Ποιότητα
  • Τεχνολογία – Εξοπλισμός
  • Απόδοση κινητήρα – Επιδόσεις
  • Διαχείριση & ανάκτηση ενέργειας
  • Αυτονομία
  • Χώρος επιβατών
  • Ποιότητα κύλισης – Οδική Συμπεριφορά

Κατά

  • Τιμή
  • Πλευρική στήριξη καθισμάτων
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.713 Χ 2.097 Χ 1.624 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.771 χλστ
  • Βάρος: 2.222 κιλά
  • Απόσταση από το έδαφος: 160 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 402 / 1.420 λτ + 81 λτ (εμπρός)
  • Ηλεκτροκινητήρας: Δυο ηλεκτροκινητήρες Συνεχούς ρεύματος
  • Τύπος μπαταρίας: Ιόντων Λιθίου
  • Χωρητικότητα μπαταρίας: 98,00 kWh (ωφέλιμο 88 kWh)
  • Θερμική διαχείριση μπαταρίας: Ναι
  • Ενσωματωμένος φορτιστής: Type 2 , CCS
  • Ισχύς: 351 ίπποι
  • Ροπή (Nm): 580
  • Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 225/55/19
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,6 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 5.0΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 183 χλμ/ώρα
  • Ηλεκτρική αυτονομία κατασκευαστή: 540 χλμ
  • Κατανάλωση κατασκευαστή: 18,7 kWh/100χλμ
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 400+ χλμ
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): από 18 – 21,0 kWh/100 χλμ
  • Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0 – 100% (11 kWh): 7 ώρες, 10 λεπτά
  • 10 – 80% (150 kWh): 45 λεπτά

Τιμή: περίπου στα 75.000 ευρώ (εγγύηση μπαταρίας & υψηλής τάσης 8 έτη ή 160.000 χλμ)