Εδώ και χρόνια ακούμε για το μαύρο κουτί που θα γίνει υποχρεωτικό (όπως το ABS, το ESP, κ.ά.) σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα προκειμένου να μειωθούν τα τροχαία (η σε πρώτο χρόνο επίσημη εκδοχή…), έως ότου εφαρμοστούν καθολικά τα αυτόνομα οχήματα (εδώ οι νομικές διαδικασίες μας δίνουν λίγο τράτο).
Οι εξελίξεις λοιπόν τρέχουν στην αυτοκινητοβιομηχανία και η όποια «πρόοδος» δεν ξεκινά από τους μηχανικούς έρευνας και εξέλιξης, αλλά από το τι και πως θέλουν οι κυβερνήσεις. Με λίγα λόγια, τα επόμενα χρόνια το μέλλον της αυτοκίνησης θα εξαρτάται από αποφάσεις που παίρνουν συνδυαστικά, τεχνοκράτες (πόσοι αληθινοί να υπάρχουν σε κάθε κυβέρνηση) και χαρτογιακάδες επιτηδευματίες της πολιτικής.
Τα άλλοθι για αυτή την ανακολουθία της εξέλιξης είναι, αφενός η κλιματική αλλαγή (πουλάει τρελά, περισσότερο και από την χοληστερίνη) και αφετέρου τα τροχαία που αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στους νέους.
Τα μέτρα που πήρε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη μείωση των τροχαίων
Έτσι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πήρε μια σκληρή σειρά μέτρων με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, μεταξύ των οποίων και για την αποφυγή οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, πράξη που – σε ευρωπαϊκό επίπεδο- «κοστίζει» ένα στους τέσσερις θανάτους στην άσφαλτο. Μάλιστα στην χώρα μας, το αλκοόλ είναι από τις βασικές αιτίες θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού από τροχαίο, ειδικά στους νέους.
Σαν αποτέλεσμα αυτών από τον Ιούλιο 2022, όλα τα νέα μοντέλα προκειμένου να λάβουν έγκριση τύπου σε κράτη-μέλη της ΕΕ πρέπει να είναι εφοδιασμένα υποχρεωτικά με αλκοολόμετρο (εφαρμόζεται ήδη σε κάποιες χώρες για κάποιους επαγγελματίες οδηγούς). Η ανάλογη συσκευή ενσωματωμένη στον βασικό εξοπλισμό του οχήματος, θα ανιχνεύει αν ο οδηγός έχει καταναλώσει μεγάλες ποσότητες αλκοόλ.
Πιο αναλυτικά, με την είσοδο του οδηγού στο αυτοκίνητο και πριν αυτός θέσει σε λειτουργία τον κινητήρα, το αλκοολόμετρο θα «ζητά» από τον αυτόν να φυσήξει στο ειδικό στόμιο ενός αναπνευστήρα, για να μετρηθεί το ποσοστό αλκοόλ στον οδηγό και κατά συνέπεια η ικανότητά του να οδηγήσει ή όχι.
Στην περίπτωση που στον οδηγό ανιχνεύεται μεγαλύτερο ποσοστό αλκοόλ από αυτή που ορίζει σαν ασφαλή βάση ο νόμος, τότε δεν θα είναι δυνατή η λειτουργία του κινητήρας.
Διαβάζοντας ποσοστό πάνω από αυτό που ορίζει ο νόμος, ας μην βιαστούμε να χαρούμε, γιατί η Κοινότητα εξετάζει ακόμα τον εκμηδενισμό των ορίων αλκοόλ κάτι που ήδη ισχύει σε Τσεχία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Ρουμανία. Θυμίζουμε ότι, στην Ελλάδα, ο οδηγός θεωρείται ανίκανος για οδήγηση όταν ανιχνεύεται αλκοόλ 0,50 γρ./λτ. σε περίπτωση αιμοληψίας ή 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου (ανά λίτρο αέρα) κατόπιν φυσήματος σε φορητό αλκοολόμετρο. Οι ποινές για τους παραβάτες ξεκινούν από 200 ευρώ πρόστιμο και φθάνουν τα 2.000 ευρώ, ή έως και ποινή φυλάκισης.
Επιπλέον, από το 2024 τα αλκοολόμετρα θα γίνουν υποχρεωτικά για όλα τα νέα αυτοκίνητο που θα πωλούνται στα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Επίσης, η ΕΕ ζητά πλέον (από Ιανουάριο 2025) από τους φορείς διαχείρισης όλων των δρόμων τα δεδομένα κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο. Μέχρι τώρα οι διαχειριστές των δρόμων είχαν την υποχρέωση αυτή για τους αυτοκινητόδρομους κυρίως και κάποιες άλλες σημαντικές οδικές αρτηρίες. Τώρα το μέτρο επεκτείνεται σε περιφερειακούς και δημοτικούς δρόμους, ενώ προστίθενται δεδομένα όπως π.χ. οι περιορισμοί πρόσβασης (ανάλογα το όχημα) σε επιλεγμένες περιοχές των πόλεων.
Όλα αυτά –φυσικά- γίνονται για το καλό μας, έτσι τουλάχιστον ισχυρίζεται η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ κ. Α Βαλεάν λέγοντας πως: « έτσι οι μεταφορές σε ολόκληρη την ΕΕ θα καταστούν πιο ομαλές, πιο έξυπνες και πιο βιώσιμες».
Και συμπληρώνουμε εμείς: «…πιο κοντά στο μοντέλο του θρυλικού-προφητικού βιβλίου 1984, που έγραψε το 1948 (!) ο Τζόρτζ Όργουελ».
Υ.Γ.: Οι Έλληνες οδηγοί ας μην αγχωνόμαστε άδικα για το Alcohol Intelock Device, καθώς ήδη τα εγχώρια σαΐνια έχουν ανακαλύψει πως το παρακάμπτεις (όπως με τους ταχογράφους, τα alarm των ζωνών ασφαλείας, τους κόφτες τελικής ταχύτητας, κ.ά.).