Η BMW iX είναι έτοιμη να προχωρήσει στη μαζική παραγωγή και αναμένεται στην αγορά από τον Νοέμβριο του 2021. Η νέα τεχνολογική ναυαρχίδα του BMW Group συνδυάζει μηδενικούς ρύπους, σπορ ευελιξία και μεγάλη αυτονομία, ενώ αναπτύχθηκε με πιλότο τη βιωσιμότητα.

Με πρωτοποριακό στιλ και έμφαση στην πολυτέλεια και την ευρυχωρία, η BMW iX αντιπροσωπεύει μία φρέσκια ερμηνεία της φιλοσοφίας Sports Activity Vehicle (SAV). Σχεδιασμένη εξ αρχής ως αμιγώς ηλεκτρική, βασίζεται σε ένα νέο πακέτο τεχνολογικών εργαλείων για το μέλλον, με τεράστιες δυνατότητες για καινοτομίες στους τομείς αυτοματοποιημένης οδήγησης, λειτουργίας, συνδεσιμότητας και ψηφιακών υπηρεσιών.

Η BMW iX θα λανσαριστεί σε δύο εκδόσεις. Και οι δύο διαθέτουν ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης, με συνδυασμένη ισχύ 523 ίππους στην iX xDrive50 και 326 ίππους στην iX xDrive40. Το αποδοτικό σύστημα κίνησης σε συνδυασμό με την τελευταία τεχνολογία κυψελών μπαταριών προσφέρει αυτονομίες 630 χλμ. στην iX xDrive50 και μέχρι 425 χλμ. στην iX xDrive40 (WLTP). Αργότερα, θα προστεθεί στη γκάμα η iX M60 με μέγιστη ισχύ πάνω από 600 ίππους.

Κατασκευή

Η δομή του αμαξώματος, η σχεδιαστική φιλοσοφία και η ρύθμιση του πλαισίου της iX είναι προσαρμοσμένα, ώστε να πετυχαίνουν συνδυασμό οδηγικής άνεσης και σπορ συμπεριφοράς. Η κατασκευή αλουμινένιου χωροδικτυώματος και η χρήση πλαστικού ενισχυμένου με ανθρακονήματα (CFRP) στο Carbon Cage -οροφή, πλαϊνά και πίσω τμήμα- αποτελούν ένα μίγμα υλικών που αυξάνει την ακαμψία, μειώνοντας ταυτόχρονα το βάρος, ενώ τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά (Cd 0,25) έχουν θετική επίδραση στην απόδοση και την αυτονομία. Η μπαταρία υψηλής τάσης, που τοποθετείται χαμηλά στο δάπεδο του αυτοκινήτου χαμηλώνει το κέντρο βάρους και, σε συνδυασμό με την ομοιόμορφη κατανομή βάρους, αυξάνει την ευελιξία.

Η τεχνολογία πλαισίου της iX περιλαμβάνει εμπρός άξονα με διπλά ψαλίδια, πίσω άξονα πέντε συνδέσμων, αμορτισέρ που ρυθμίζουν συνεχώς την απόσβεσή τους ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων (lift-related dampers) και ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης με λειτουργία Servotronic και μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού. Αερανάρτηση δύο αξόνων με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, Integral Active Steering και φρένα Sport περιλαμβάνονται στη λίστα προαιρετικού εξοπλισμού. Εναλλακτικά, αντί των στάνταρ ζαντών αλουμινίου 20″, διατίθενται Ζάντες Air Performance 21″ και 22″. Αυτές συνδυάζονται με ελαστικά μειωμένου θορύβου, που φέρουν ένα στρώμα αφρού εσωτερικά με σκοπό τη βελτίωση της ακουστικής άνεσης.

Ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης

Το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης της BMW iX μεταφέρει ακριβώς τη σωστή ποσότητα ροπής στους εμπρός και πίσω τροχούς σε όλες τις συνθήκες οδήγησης. Ο «έξυπνος» έλεγχος επιτρέπει πλήρως μεταβλητή μετάδοση -από πολύ αποδοτική μετάδοση κίνησης μόνο στους πίσω τροχούς μέχρι μετάδοση σε όλους τους τροχούς που μεγιστοποιεί την πρόσφυση.

Η προηγμένη διαχείριση ολίσθησης τροχών σε συνδυασμό -για πρώτη φορά- με τετρακίνηση βελτιώνει την ελκτική πρόσφυση και ευστάθεια, ενώ η ενσωματωμένη στη μονάδα ελέγχου συστήματος κίνησης, προσφέρει γρήγορες και ακριβείς διορθωτικές ενέργειες, ώστε το αυτοκίνητο να κινείται άνετα σε όλες τις περιπτώσεις ακόμα και σε δυσμενείς καιρικές και οδικές συνθήκες. Η iX xDrive50 έχει επιτάχυνση 0-100 σε 4,6″, ενώ η iX xDrive40 πετυχαίνει το ίδιο σπριντ σε 6,1″.

Κινητήριο σύστημα

Η 5η γενιά της τεχνολογίας eDrive στην iX βασίζεται σε ένα σύστημα κίνησης που συγκεντρώνει τον ηλεκτροκινητήρα, τα ηλεκτρονικά ισχύος και το κιβώτιο σε ένα κέλυφος. Η ενσωμάτωση του συστήματος ηλεκτροκίνησης προσφέρει πλεονεκτήματα τόσο στην ενεργειακή πυκνότητα όσο και στην απόδοση, καταλαμβάνοντας ελάχιστο χώρο μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα. Και οι δύο ηλεκτροκινητήρες της iX λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή ενός σύγχρονου μοτέρ ηλεκτρικής διέγερσης, με ρότορα επαγωγικής διέγερσης (ρεύμα σε πηνίο) αντί για μόνιμους μαγνήτες.

Αυτό σημαίνει ότι παράγουν άμεσα τη μέγιστη ροπή τους από στάση, και τη διατηρούν σε μεγάλο εύρος στροφών. Η μέγιστη συνδυασμένη ροπή ανέρχεται σε 630 Nm στην iX xDrive40 ενώ είναι ακόμα υψηλότερη, στα 765 Nm, στην iX xDrive50.

Ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας

Η προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας αυξάνει την απόδοση και την αυτονομία του ηλεκτρικού μοντέλου, που μπορεί να προσαρμόζεται στις οδικές συνθήκες, όπως ανιχνεύονται από δεδομένα του συστήματος πλοήγησης και τους αισθητήρες των συστημάτων υποστήριξης οδηγού. Για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει σε μία διασταύρωση, η ισχύς ανάκτησης ενέργειας μπορεί να αυξηθεί και η ενέργεια να τροφοδοτηθεί στη μπαταρία υψηλής τάσης ενώ παράγεται και η απαιτούμενη ισχύς πέδησης. Από την άλλη, στον ανοιχτό δρόμο, η λειτουργία coasting (ρολάρισμα) ενεργοποιείται όποτε ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι.

Η προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας είναι η στάνταρ ρύθμιση στη θέση D. Εναλλακτικά, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ένα υψηλό, μεσαίο ή χαμηλό επίπεδο Brake Energy Regeneration για όλες τις οδηγικές συνθήκες στο μενού iDrive. Στη θέση B, ενεργοποιείται αυτόματα ένα υψηλό επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, δημιουργώντας τη χαρακτηριστική αίσθηση «one-pedal». Πληροφορίες για τη ροή ενέργειας προβάλλονται στην οθόνη ελέγχου ανεξάρτητα από τη θέση που έχει επιλεγεί. Το Efficiency Trainer προσφέρει συμβουλές οικονομικής οδήγησης, ενώ ο ‘ορίζοντας’ αυτονομίας δείχνει ξεκάθαρα πώς επιδρά το στυλ οδήγησης στο επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.

Μπαταρία τελευταίας τεχνολογίας

Η 5η γενιά του eDrive περιλαμβάνει επίσης μία μπαταρία υψηλής τάσης με την τελευταία τεχνολογία κυψελών μπαταριών. Η βαρυμετρική ενεργειακή πυκνότητα σε επίπεδο κυψέλης είναι περίπου 40% υψηλότερη από την αντίστοιχη της μπαταρίας που χρησιμοποιείται στο μοντέλο i3 του 2020. Η iX xDrive50 εφοδιάζεται με μπαταρία υψηλής τάσης με καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο 105,2 kWh (συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο: 111,5 kWh), ενώ η μπαταρία της iX xDrive40 έχει καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο of 71 kWh (συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο: 76,6 kWh).

Η στάνταρ έκδοση του μοντέλου περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο σύστημα θέρμανσης και ψύξης για την καμπίνα, μαζί με τη μπαταρία υψηλής τάσης και ένα σύστημα κίνησης που λειτουργεί μέσω μιας εξαιρετικά αποδοτικής αντλίας θερμότητας. Η προληπτική θερμική διαχείριση επιτρέπει τη βελτιστοποίηση της θερμοκρασίας λειτουργίας της μπαταρίας για ταχεία και αποδοτική φόρτιση πριν από μία προγραμματισμένη στάση σε σταθμό ταχείας φόρτισης.

Η μονάδα Combined Charging Unit (CCU) της iX έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει υψηλό επίπεδο ευελιξίας φόρτισης. Η φόρτιση με συνεχές ρεύμα (DC) μπορεί να γίνεται με ισχύ έως και 200 kW (BMW iX xDrive50) ή 150 kW (BMW iX xDrive40). Το επίπεδο φόρτισης μπορεί να αυξηθεί από 10-80% σε περίπου 35 λεπτά στην iX xDrive50 ή 31 λεπτά στην περίπτωση της iX xDrive40.

Επιπλέον, η αυτονομία μπορεί να αυξηθεί μέχρι 150 χλμ. για την iX xDrive50 και πάνω από 95 χλμ. για την iX xDrive40 σε δέκα λεπτά από τη στιγμή που θα συνδεθούν σε ένα σταθμό ταχείας φόρτισης DC και με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας να είναι στο 10%. Τα μοντέλα iX στην Ευρώπη συνοδεύονται από την Charging Card, έναν ευέλικτο ταχυφορτιστή (Flexible Fast Charger) για φόρτιση έως 11 kW και ένα καλώδιο φόρτισης mode 3 για δημόσιους σταθμούς φόρτισης.

Νέα γενιά iDrive

Η νέα γενιά του συστήματος απεικόνισης και λειτουργίας iDrive επεκτείνει την αλληλεπίδραση μεταξύ οδηγού και οχήματος και τη μετατρέπει σε φυσικό διάλογο. Βασίζεται στο νέο λειτουργικό σύστημα Operating System 8 και έχει σχεδιαστεί με σαφή έμφαση στη λειτουργικότητα οθόνης αφής του Curved Display και στη λεκτική επικοινωνία με τον εκτενώς αναβαθμισμένο ψηφιακό βοηθό -Intelligent Personal Assistant. Σε αυτό το πλήρως ψηφιακό σύστημα Curved Display, το τμήμα της οθόνης ενδείξεων (12,3″) και η οθόνη ελέγχου (14,9”) συγχωνεύονται σε μια μονάδα πίσω από ένα κρύσταλλο κεκλιμένο προς τον οδηγό. Ο ψηφιακός βοηθός έχει αποκτήσει πρόσθετες ικανότητες και χρησιμοποιεί νέα γραφικά για να επικοινωνεί με τους επιβάτες.

Τα νέα My Modes επεκτείνουν τη γκάμα επιλέξιμων ρυθμίσεων οχήματος, δημιουργώντας ολοκληρωμένη οδηγική εμπειρία. Οι ενημερώσεις λογισμικού από απόσταση (Remote Software Upgrades) και η δυνατότητα αγοράς λειτουργιών σε μεταγενέστερο χρόνο από το Connected Drive Store μέσω Λειτουργιών on Demand, και στη συνέχεια η εγκατάστασή τους «over the air», διατηρούν το λογισμικό του οχήματος «πάντα φρέσκο». Το βασισμένο σε cloud σύστημα πλοήγησης Maps και το Augmented Reality Video στην οθόνη ελέγχου διασφαλίζουν γρήγορο και ακριβή προγραμματισμό διαδρομής, διευκολύνοντας τον οδηγό να βρει το δρόμο. Η χρήση τεχνολογίας κινητού 5G για μετάδοση δεδομένων και η δυνατότητα ενσωμάτωσης ενός προσωπικού mobile λογαριασμού στο αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας την προσωπική κάρτα eSIM ενισχύουν το πρωτοποριακό προφίλ της iX.

Μεγάλη γκάμα συστημάτων υποστήριξης

Το νέο πακέτο τεχνολογιών της iX προσφέρει σημαντικές δυνατότητες για την προώθηση της αυτοματοποιημένης οδήγησης και των λειτουργιών στάθμευσης, με προοπτική λειτουργικότητας Επιπέδου 3, μεσοπρόθεσμα. Μία νέα γενιά αισθητήρων, ένα νέο πακέτο λογισμικού σε συνδυασμό με μια πλατφόρμα υψηλής υπολογιστικής ισχύος προσφέρουν τη βάση για εξαιρετική νοημοσύνη. Πέντε κάμερες, πέντε αισθητήρες ραντάρ και 12 αισθητήρες υπερήχων χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση του περιβάλλοντος χώρου του οχήματος. Η iX είναι εφοδιασμένη με την πιο εκτενή λίστα στάνταρ συστημάτων υποστήριξης οδηγού που έχει υπάρξει ποτέ σε μοντέλο BMW.

Πολυτέλεια, Μεγάλοι χώροι, ευχάριστο περιβάλλον

Ο πρωτοποριακός χαρακτήρας της iX αντανακλάται και στη σχεδίαση του εξωτερικού, που αποπνέει πολυτέλεια. Ανάμεσα στα κυρίαρχα εξωτερικά χαρακτηριστικά είναι μία σχεδόν τελείως κλειστή μάσκα, στην επιφάνεια της οποίας έχουν εφαρμοστεί καινοτόμες τεχνικές κατασκευής, ενώ ενσωματώνει κάμερα και αισθητήρες ραντάρ.

Επίσης, το εσωτερικό είναι σχεδιασμένο ώστε να προσφέρει ποιότητα και ευεξία. Άφθονοι χώροι και νέα καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα αποτελούν στοιχεία πολυτέλειας, ενώ η απουσία κεντρικού τούνελ δημιουργεί πρόσθετο χώρο για τα πόδια και επαρκή χώρο για λύσεις αποθήκευσης ενώ μία κεντρική κονσόλα θυμίζει έπιπλο υψηλής ποιότητας. Το πάνελ ελέγχου με μπάρες και επιφάνειες αφής, αλλά και έναν διθέσιο διακόπτη ως επιλογέα ταχυτήτων προσθέτει κάποιες πολύ μοντέρνες πινελιές. Εκτός από το Curved Display, το εξαγωνικό τιμόνι και η ενσωμάτωση του projector χωρίς πλαίσιο του Head‑Up Display βοηθούν τον οδηγό να είναι καλύτερα συγκεντρωμένος. Υπάρχει δυνατότητα επιλογής από τρεις διαφορετικές προτάσεις για την εξατομίκευση του εσωτερικού.

Το αυτόματο σύστημα ελέγχου κλιματισμού τριών ζωνών χρησιμοποιεί τεχνολογία φίλτρου νανοϊνών για τον καθαρισμό του αέρα μέσα στην καμπίνα και ελέγχεται τώρα μέσω μιας οθόνης αφής. Το σύστημα συνδυάζει εξαερισμό εσωτερικού και θέρμανση επιφανειών, καθισμάτων και τιμονιού για μεγιστοποίηση της ευεξίας των επιβατών. Το προαιρετικό ηχοσύστημα Bowers & Wilkins Diamond Surround με κρυμμένα, ενσωματωμένα ηχεία στα προσκέφαλα και μία λειτουργία 4D Audio που χρησιμοποιεί bass shakers στα εμπρός καθίσματα υπόσχεται την απόλυτη εμπειρία ήχου.

Εκτός από την ακουστική προστασία των πεζών, η iX περιλαμβάνει επίσης ένα ειδικά εξελιγμένο ‘soundtrack’, που «ξεσηκώνει» τον οδηγό με αυθεντική ανάδραση στις εντολές του γκαζιού και τις μεταβολές της ταχύτητας. Η λειτουργία BMW IconicSounds Electric που περιλαμβάνεται στάνταρ επιτρέπει την ενσωμάτωση νέων εκδόσεων ήχου που δημιουργούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας με τον συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής, Hans Zimmer.
Η BMW iX θα παράγεται στο εργοστάσιο του Group στο Ντίνγκολφινγκ, όπου τόσο το ίδιο το αυτοκίνητο όσο και τα κελύφη των μπαταριών θα κατασκευάζονται με χρήση πράσινης ενέργειας σε όλα τα στάδια παραγωγής.

Νίκος Τσάδαρης