Ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης τρέχει με απρόσμενες ταχύτητες (κυρίως μετά το dieselgate) με προπομπούς τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που σπεύδουν να παρουσιάσουν ολοένα και περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Από αυτή την κούρσα των… εξοπλισμών δεν θα μπορούσε να λείπει η πρώτη κατασκευάστρια αυτοκινήτου στον κόσμο, η Mercedes. Η γερμανική φίρμα έκανε την αρχή στην μικρότερη κατηγορία, προσφέροντας το smart μόνο σε ηλεκτρική έκδοση και στην συνέχεια πήγε σχεδόν στην άλλη άκρη με την EQC, το αμιγώς ηλεκτρικό SUV που θα σας περιγράψουμε στην συνέχεια.

Η EQC είναι ένα όχημα που προέκυψε όχι τόσο για εμπορικούς λόγους (αφού σύντομα έρχεται η νέα γενιά πάνω σε καινούρια πλατφόρμα), αλλά για επίδειξη δύναμης και τεχνογνωσίας από μια εταιρία που αρέσκεται να προηγείται. Πρόκειται για ένα πολυτελές ηλεκτρικό μοντέλο – προπομπό των όσων έρχονται μέσα από την EQ, την… υπομάρκα που δημιούργησε η εταιρία με το αστέρι για να στεγάσει τα ηλεκτρικά της μοντέλα.

Κατασκευή – Κινητήρες

Η EQC (EQC400 στην περίπτωσή μας) βασίζεται στην GLC, έχοντας σαν βάση την τροποποιημένη πλατφόρμα της τελευταίας, με δυο ηλεκτροκινητήρες τοποθετημένους ένα σε κάθε άξονα (εγκάρσια εμπρός και διαμήκως πίσω). Οι τροποποιήσεις στην πλατφόρμα της GLC έγιναν κυρίως για να χωρέσει η θηριώδης μπαταρία των 80 Kwh με τα 384 στοιχεία (βάρους 652 κιλών!) και να τοποθετηθούν οι δύο ηλεκτροκινητήρες στον εμπρός και πίσω άξονα. Όπως ήταν φυσικό, η κίνηση αυτή εκτόξευσε το βάρος της EQC (της ήδη βαριάς GLC) στα 2.495 κιλά, αλλά μικρό το κακό αφού η συνδυαστική απόδοση των δυο κινητήρων ασύγχρονου τύπου φθάνει τους 408 ίππους με 760 Nm ροπής (τιμή που έχουν μόνο «υπεραυτοκίνητα»). Οι αριθμοί αυτοί δίνουν στο βάρους …άρματος όχημα, εντυπωσιακές επιδόσεις, με 0-100 σε 5,1 δεύτερα και τελική (ηλεκτρονικά περιορισμένη) 180 χλμ./ώρα. Όμως το εκπληκτικό είναι ο τρόπος που επιταχύνει και επιβραδύνει το επιβλητικό γερμανικό SUV, που στην επιτάχυνση κάνει lifting στα μάγουλα των επιβατών και στην αλλά και στα φρένα δοκιμάζει τα όρια του αυχένα.

Με ένα ηλεκτροκινητήρα ανά άξονα, είναι φυσικό η κίνηση να μεταφέρεται και στους 4 τροχούς (εξ ου και το 4Matic στα διακριτικά της), με την διαφορά ότι, αν δεν υπάρχει λόγος αυξημένης απόδοσης ή πρόσφυσης, η EQC κινείται με μόνο με τον εμπρός ηλεκτροκινητήρα, ενώ ο πίσω εμπλέκεται όταν οι καταστάσεις το απαιτούν. Από την άλλη στην διαδικασία ανάκτησης ενέργειας (επιβράδυνση ή φρενάρισμα) και οι δυο λειτουργούν σαν τροφοδότες της μπαταρίας, ενώ ο οδηγός έχει στην διάθεσή του 3 στάδια ανάκτησης (το ένα αυτόματο σε συνεργασία με το σύστημα πλοήγησης) και ένα στάδιο ελεύθερου ρολαρίσματος που ενεργοποιεί μέσω paddles στο τιμόνι.

Τώρα, όσον αφορά την επίμαχη ερώτηση που «απευθύνεται» σε κάθε ηλεκτρικό όχημα, δηλαδή την αυτονομία, δεν είναι εύκολο να απαντήσεις με μια φράση αναφορικά με την EQC400. Με την μπαταρία Η μπαταρία των 80 kWh/ 405 V η θεωρητική αυτονομία φθάνει τα 414 χλμ (WLTP), αλλά στην πράξη πολλά από αυτά «χάνονται» τόσο από την λειτουργία του κλιματισμού (ανάλογα την ένταση στερεί από 10-20% της αυτονομίας), όσο και από τις λοιπές ηλεκτρικές καταναλώσεις. Σημαντικό ρόλο πάντως παίζει τόσο ο τρόπος οδήγησης, όσο και ποιο από τα προγράμματα λειτουργίας των κινητήρων επιλέγει ο οδηγός. Τα προγράμματα αυτά είναι πέντε (Individual, Sport, Comfort, Eco & Max Range), με το τελευταίο να εξασφαλίζει την μέγιστη δυνατή οικονομία.

Στην πράξη πάντως, λειτουργώντας πολύ την επιλογή Max Range και κάνοντας ελάχιστη χρήση του κλιματισμού δεν καταφέραμε να δούμε μέση κατανάλωση κάτω από τις 23 KWh ανά 100 χιλιόμετρα, αριθμό που δεν δίνει αυτονομία μεγαλύτερη από τα 350 χλμ, με συνέπεια την υπόθεση ότι, για να είμαστε απολύτως σίγουροι η αυτονομία που πρέπει να έχουμε κατά νου δεν ξεπερνά τα 300 χιλιόμετρα με μια φόρτιση.

Η φόρτιση τώρα. Με τον στάνταρ εργοστασιακό φορτιστή που φθάνει έως 7,4 kW σε Wallbox, απαιτούνται σχεδόν 12 ώρες για να γεμίσει η μπαταρία. Σε ταχυφορτιστή με την ισχύ σε ρεύμα DC να φτάνει έως τα 110 kW, ανακτάται το 80% σε 40 λεπτά αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην χώρα μας προς το παρόν, υπάρχουν μόνο λίγοι ταχυφορτιστές των 50 KWh. Όσο για φόρτιση σε κοινή οικιακή πρίζα, καλύτερα να το ξεχάσετε καθώς στο 12άωρο, οριακά θα ανακτηθεί ρεύμα για περίπου 100 χιλιόμετρα.

Σχεδίαση – Εσωτερικό

Το εντυπωσιακό αμάξωμα με τις λιτές γραμμές και την αεροδυναμική σχεδίαση, δύσκολα διαφεύγει της προσοχής, ενώ λεπτές γαλάζιες πινελιές δίνουν το ηλεκτρικό της στίγμα. Τα λεπτά φωτιστικά σώματα εμπρός πίσω και το χαμήλωμα της οροφής στο τελείωμα δίνουν σπορ χαρακτήρα, χωρίς να χάνεται η επιβλητικότητα της κατασκευής.

Έχοντας ίδιο μεταξόνιο με την GLC, διαθέτει παρεμφερείς διαστάσεις με ελαφρά αυξημένο μήκος (4.760 χλστ) και πλάτος (1.884 χλστ), αλλά και έχοντας μικρότερη απόσταση από το έδαφος, καθώς οι μπαταρίες βρίσκονται στο πάτωμα του οχήματος, γεγονός που χαμηλώνει αισθητά και το κέντρο βάρους.

Το εσωτερικό φιλοξενεί άνετα πέντε επιβάτες, με τον ενδιάμεσο πίσω να δυσκολεύεται από το υπερυψωμένο κεντρικό τούνελ, κατάλοιπο της παλιάς πλατφόρμας, ενώ και το ύψος πίσω είναι περιορισμένο. Οι επιβάτες έχουν στην διάθεσή τους πολλές και «έξυπνες» θέσεις για μικροαντικείμενα και ένα πορτ μπαγκάζ χωρητικότητας 500 λίτρων, χωρίς όμως ρεζέρβα. Πάντως, η θέση οδήγησης είναι άριστη και θα βολέψει κάθε σωματότυπο χάρη στην πληθώρα ρυθμίσεων που διαθέτει. Επίσης η εργονομία είναι υπεράνω κριτικής, όπως επίσης και η ορατότητα, ενώ οι διακριτικές μπλε λεπτομέρειες (σήμα κατατεθέν των ηλεκτρικών) κάνουν πιο ευχάριστη την διάθεση των επιβατών.

Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα δικαιολογώντας και μέρος της τσουχτερής τιμής. Το EQC της δοκιμής μας διέθετε ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, αναγνώριση ορίων ταχύτητας, σύστημα ελέγχου τυφλού σημείου, 7 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, 5 drive modes, cruise control, αυτόματα φώτα LED και αυτόματους καθαριστήρες, υποβοήθηση παρκαρίσματος, κάμερα οπισθοπορείας, ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών, σύστημα πλοήγησης με δυνατότητα επιλογής ιδανικής διαδρομής για μεγαλύτερη οικονομία, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, θύρα USB, Bluetooth και χειριστήρια αφής στο τιμόνι, πρόσθετες θύρες φόρτισης USB, κλπ.

Η σύγχρονη σχεδίαση, τα υψηλής ποιότητας υλικά, η άριστη συναρμολόγησή τους και η πολυτέλεια του εσωτερικού της EQC, είναι επιπέδου Mercedes και κάτι. Την ίδια στιγμή ο high tech χαρακτήρας αποτυπώνεται στην μακρόστενη διπλή οθόνη που λειτουργεί και αποτυπώνει το σύστημα πολυμέσων και επικοινωνίας MBUX. Εδώ ο διαβασμένος θα βρει τα πάντα εύκολα, και με πολλούς τρόπους, όπως μέσω Joy Stick, με την αφή, ή από το πολυλειτουργικό τιμόνι που τείνει να μοιάζει με αυτό που έχει την διάθεσή του ο Hamilton. Ανάμεσα στις παρεχόμενες πληροφορίες ενδιαφέρουν πολύ αυτές που αφορούν το χρόνο φόρτισης, την κατανομή της ενέργειας, την ροή ενέργειας και το σύστημα πλοήγησης, μέσω του οποίου είναι δυνατός ο υπολογισμός κατανάλωσης ρεύματος και η αυτονομία ανάλογα με την επιλεγμένη διαδρομή. Επιπλέον, είναι διαθέσιμο το σύστημα φωνητικών εντολών «Hi Mercedes» και η εφαρμογή Mercedes me που ελέγχει λειτουργίες μέσω κινητού τηλεφώνου.

Από την θέση του οδηγού

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα …Πάντσερ, που επιταχύνει σαν F1, με θόρυβο μαγικού χαλιού. Το αεροδυναμικό σχήμα, οι ηλεκτροκινητήρες και η άριστη ηχομόνωση, λειτουργούν ούτως ώστε οι επιβάτες να αισθάνονται σα να βρίσκονται σε διαστημική κάψουλα. Η αίσθηση είναι τόσο αποκομμένη από την πραγματικότητα που καλό είναι ο οδηγός να έχει το νου του πάντα στο ταχύμετρο προκειμένου να συνειδητοποιεί την ταχύτητα με την οποία κινείται.

Ταυτόχρονα, η άνεση είναι επιπέδου λιμουζίνας χωρίς όμως το βαρύ αμάξωμα να παίρνει μεγάλες κλίσεις στις στροφές, κάτι στο οποίο βοηθά και το χαμηλό κέντρο βάρους. Πάντως η ανάρτηση μερικές φορές επηρεάζεται από το βάρος πλέοντας σε κυματοειδείς εγκάρσιες ανωμαλίες του δρόμου, ενώ αν οι εγκάρσιες κακοτεχνίες είναι απότομες και διαδοχικές πάνω σε στροφή, το αμάξωμα θα μετατοπιστεί αιφνιδιάζοντας ενδεχομένως τον οδηγό που έχει επαναπαυθεί στην εν γένει σταθερότητα του μεσαιομεγάλου ηλεκτρικού SUV. Αυτό δεν σημαίνει πως η EQC400 δεν στρίβει καλά. Στρίβει και παραστρίβει μάλιστα, όντας ευέλικτη με τιμόνι που παρέχει την πρέπουσα αίσθηση και συνήθως ουδέτερη τροχιά, που αν πάει να ξεφύγει τα τελευταίας τεχνολογίας συστήματα ελέγχου πρόσφυσης επεμβαίνουν άμεσα και προοδευτικά. Ευέλικτη και στις κλειστές στροφές δεν φανερώνει με τίποτα το μεγάλο βάρος της και είναι εκεί που ο οδηγός δεν πρέπει να παρασυρθεί, πατώντας με δύναμη το γκάζι πριν την κατάλληλη στιγμή, γιατί θα αναγκάσει τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας να του κάνουν …παρέα.

Όταν λέμε δεν πρέπει ο οδηγός να πατά με δύναμη το γκάζι, το εννοούμε. Αυτό εδώ το ηλεκτρικό έχει πραγματικά… βρωμόγκαζο και καθώς η θηριώδης ροπή είναι διαθέσιμη εξ αρχής, κάθε απότομη επιτάχυνση σου κάνει το πρόσωπο σαν του Jim Karrey στην «Μάσκα», ενώ στα φανάρια ελάχιστα αυτοκίνητα θα …κουνηθούν στο βαρύ SUV. Κάτι ανάλογο συμβαίνει στα φρένα, όπου τα 4 αεριζόμενα δισκόφρενα τιθασεύουν άνετα την αδράνεια μάζας των 2,5 τόνων, αρκεί ο οδηγός να συνηθίσει την συμπεριφορά του μαλακού πεντάλ. Πάντως σε νορμάλ οδήγηση τα φρένα σπάνια χρειάζονται, αφού ο οδηγός παίζοντας με τα paddles της ανάκτησης, αυξάνει την αυτονομία και σώζει τα υλικά τριβής.

Κλείνοντας την καταγραφή των εντυπώσεών μας, να πούμε ότι καλύτερα φώτα έχουμε συναντήσει μόνο σε αγωνιστικό αυτοκίνητο και μάλιστα με πρώτης ποιότητας πρόσθετους προβολείς, ενώ ούτε μια στιγμή δεν θέλαμε να σκεφτούμε τι θα συμβεί αν σκιστεί κάποιο από τα ελαστικά 255/50/19 με μόνο κιτ επισκευής για άμυνα. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που δεν θελήσαμε να δοκιμάσουμε τις δυνατότητες της τετρακίνησης, που άλλωστε σπάνια θα απασχολήσει ένα χρήστη πανάκριβου ηλεκτρικού SUV.

Δια ταύτα

Μετά από όλα αυτά, τι θα περιμένατε να σας πούμε σαν συμπέρασμα; Πάρτε μια EQC400 για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο;…
Όχι, δεν νομίζουμε πως είναι αυτός ο ρόλος της παρουσίας του συγκεκριμένου μοντέλου στην αγορά. Το αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε είναι ένα μήνυμα της «αυτοκρατορίας» με θυρεό το αστέρι για το τι μπορεί να φτιάξει και ακόμα περισσότερο προάγγελος των νέων μοντέλων EQ με το νέο σύστημα κίνησης βασισμένα στην καινούρια πλατφόρμα ΜΕΑ.
Βέβαια επειδή περί ορέξεως …κολοκυθόπιτα, η EQC είναι διαθέσιμη στην αγορά, σε τιμή σχεδόν 82.820 ευρώ για όποιον θέλει και μπορεί να δώσει τα χρήματα αυτά για ένα όχημα που σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να είναι το μοναδικό του, εκτός αν ο επίδοξος ιδιοκτήτης κινείται μόνο σε αστικό ή περιαστικό τοπίο.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα υλικών – κατασκευής
  • Τεχνολογία
  • Ποιότητα κύλισης
  • Επιδόσεις
  • Φρένα – Φώτα
  • Τετρακίνηση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Χώροι
  • Ανάκτηση ενέργειας

Κατά

  • Μέτρια αυτονομία
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Διάρκεια φόρτισης σε οικιακή πρίζα
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV, επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4,761 Χ 1,884 Χ 1,624 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.873 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 500 / 1460 λτ
  • Βάρος: 2.495 κιλά
  • Κινητήρες: Δύο ασύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες AC
  • Ισχύς: 408 ίπποι
  • Ροπή: 760 Nm
  • Μπαταρία: Ιόντων λιθίου-ιόντων 80 kWh, 405V, βάρος 652 κιλών, υγρόψυκτη
  • Θέση Στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο
  • Χρόνος φόρτισης: Σε οικιακή πρίζα 2,3 kW: 41 ώρες – Σε Wallbox (7,4 kW): 11 ώρες & Σε ταχυφορτιστή DC 110 kW: 40 λεπτά για το 80%
  • Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
  • Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης (πλανητικό 2 φάσεων)
  • Ανάρτηση: Εμπρός Πολλαπλών Συνδέσμων / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Αεριζόμενοι Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Με ηλεκτρική υποβοήθηση
  • Τροχοί: 255/50/19
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 5,1΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα, ηλεκτρονικά περιορισμένη
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 23 kWh/100 χλμ
  • Αυτονομία (δοκιμής): 347 χλμ
  • Εκπομπή CO2: 0 γρ/χλμ
  • Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης: από 82.820 ευρώ.

Νίκος Τσάδαρης