Η Renault είναι πρωτοπόρος και ηγέτης στην ηλεκτροκίνηση, έχοντας πουλήσει πάνω από 300.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα σε μία δεκαετία. Παράλληλα, η εμπλοκή της στη Formula 1, της έχει εξασφαλίζει κορυφαία τεχνογνωσία στην εξέλιξη υβριδικών συστημάτων κίνησης. Σήμερα, η Renault λανσάρει και στην Ελλάδα τις υβριδικές και plug-in υβριδικές εκδόσεις των δύο best-sellers μοντέλων της. Πρόκειται για το νέο Clio Hybrid και το νέο Captur Plug-in, που έρχονται για να αναδείξουν την πρωτοκαθεδρία της Renault και στα υβριδικά αυτοκίνητα.
Τεχνολογία E-TECH με τεχνογνωσία από τη Formula 1
Οι αγώνες αυτοκινήτων και η εμπλοκή της Renault στη Formula 1, είναι και ο πυρήνας της εξέλιξης των υβριδικών κινητήρων E-TECH, που εστιάζουν σε δύο βασικούς άξονες: την διαχείριση και ανάκτηση ενέργειας και την υιοθέτηση ενός multi-mode κιβωτίου ταχυτήτων. Η αρχιτεκτονική του συστήματος βασίζεται στις ίδιες θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας με τα μονοθέσια της Renault F1: ένας κινητήρας εσωτερικής καύσεως που συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες και μία κεντρική μπαταρία. Η συγκεκριμένη διάταξη πλαισιώνεται από ένα κιβώτιο πολλαπλών λειτουργιών, με ίσια γρανάζια (multi-mode dog gearbox).Το, χωρίς συμπλέκτη, κιβώτιο, δίνει την δυνατότητα για 100% ηλεκτρική εκκίνηση, μειώνοντας, δραστικά τα κενά ισχύος μεταξύ των αλλαγών κατά την επιτάχυνση, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα την άνεση και την αμεσότητα της επιτάχυνσης. Συνοπτικά, η τεχνολογία Renault E-TECH εξασφαλίζει:
- Αποκλειστικά ηλεκτρική εκκίνηση
- Ευκολία οδήγησης σε όλες τις συνθήκες
- Οικονομία κατανάλωσης
Η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης τεχνολογίας στα νέα Renault Clio και Captur, ήταν εύκολη, χάρη στη νέα, αρθρωτή πλατφόρμα CMF-B στην οποία βασίζονται και η οποία εξελίχθηκε, εξ’ αρχής, για να φιλοξενεί εξηλεκτρισμένα συστήματα κίνησης, αλλά και από το γεγονός ότι τα συστήματα E-TECH είναι τόσο συμπαγή σε διαστάσεις, ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν χωρίς καμία τροποποίηση σε ένα compact μοντέλο, όπως είναι, για παράδειγμα, το Renault Clio.
Πώς λειτουργεί το υβριδικό σύστημα Renault E-TECH;
Το υβριδικό σύστημα Renault E-TECH, δουλεύει όπως και στην F1, όπου η κινητική ενέργεια που παράγεται κατά το φρενάρισμα ή την επιβράδυνση, μετατρέπεται σε ηλεκτρική, που χρησιμοποιείται για την φόρτιση της μπαταρίας. Κατά την κίνηση στον ανοιχτό δρόμο, το σύστημα διαχείρισης της ενέργειας ξεκινά να φορτίζει τη μπαταρία, αναγκάζοντας τον κινητήρα να λειτουργεί στον ιδανικό αριθμό στροφών. Η ανεκμετάλλευτη ενέργεια, χρησιμοποιείται είτε υποβοηθητικά στον κινητήρα εσωτερικής καύσης (όταν ο οδηγός πατάει δυνατά το γκάζι), ή για να εξασφαλιστεί η αμιγώς ηλεκτροκίνηση, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε αστικό περιβάλλον. Στα δυνατά πατήματα του γκαζιού, οι δύο ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν συνδυαστικά και παρέχουν επιπλέον ισχύ στο θερμικό κινητήρα.
Κινητήρες – Μπαταρίες
Τα συστήματα κίνησης Renault E-TECH hybrid και plug-in hybrid έχουν εξελιχθεί και κατοχυρωθεί σαν πατέντα της Renault Engineering. Προέρχονται από το πρωτότυπο EOLAB και ενσωματώνουν όλα τα πλεονεκτήματα της τεχνογνωσίας της μάρκας στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Χρησιμοποιούν ένα βενζινοκινητήρα νέας γενιάς του 1,6 λίτρου, ο οποίος έχει τροποποιηθεί κατάλληλα για την περίπτωση. Ο συγκεκριμένος κινητήρας πλαισιώνεται από δύο ηλεκτροκινητήρες (ο ένας είναι τύπου HSG – High-Voltage Starter Generator) και ένα καινοτόμο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη. Η συνεργασία των ηλεκτροκινητήρων και του κιβωτίου ταχυτήτων εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των αλλαγών (τύπος σχεδίασης που είναι γνωστός για την καλύτερη οικονομία και προέρχεται κατευθείαν από την τεράστια εμπειρία της αγωνιστικής ομάδας της RenaultF1).
Άμεση απόκριση – Ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση
Ο συνδυασμός των δύο ηλεκτροκινητήρων, το multi-mode κιβώτιο και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης προσφέρουν πληθώρα επιλογών οδήγησης, όπως:
- 100% ηλεκτρική εκκίνηση: καθώς το κιβώτιο ταχυτήτων δε διαθέτει συμπλέκτη, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί κατά την εκκίνηση. Επομένως, τα μοντέλα υβριδικά Renault Clio και Captur χρησιμοποιούν πάντα τον ηλεκτροκινητήρα τους για να ξεκινήσουν.
- Αυτόματη προσαρμογή σε όλες τις συνθήκες οδήγησης: Η τεχνολογία Renault E-TECH βασίζεται σε μία σειριακή-παράλληλη αρχιτεκτονική λειτουργίας που δίνει τη δυνατότητα συνδυασμού των πλεονεκτημάτων της υβριδικής κίνησης (σε σειρά, παράλληλα, ή σειριακά-παράλληλα). Οι κινητήρες μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα, ή σε συνδυασμό, διοχετεύοντας την ισχύ τους στους τροχούς. Το σύστημα κίνησης διαχειρίζεται την λειτουργία των κινητήρων και την παροχή ισχύος, ανάλογα τις απαιτήσεις ισχύος, καθώς και ανάλογα με τις ευκαιρίες ανάκτησης ενέργειας, για την φόρτιση της μπαταρίας. Ο τρόπος αυτός διαχείρισης πραγματοποιείται βάσει 15 συνδυασμών λειτουργίας των κινητήρων και της επιλεγμένης ταχύτητας στο κιβώτιο.
Η ισχύς της μπαταρίας ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο του υβριδικού συστήματος κίνησης:
- Το νέο Clio Hybrid διαθέτει μπαταρία ισχύος 1,2 kWh (230V), που του εξασφαλίζει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου, μείωση εκπομπών του CO2, με δυνατότητα 80% αμιγούς ηλεκτροκίνησης, σε αστικό περιβάλλον.
- Το νέο Captur Plug-in Hybrid διαθέτει μπαταρία ισχύος 9,8 kWh (400V), που εξασφαλίζει αυτονομία έως και 65 χλμ. με 100% ηλεκτροκίνηση, σε αστικό περιβάλλον.
Η τεχνολογία Renault E-TECH βελτιστοποιεί την ενεργειακή εκμετάλλευση στη φάση της επιβράδυνσης και του φρεναρίσματος, ως εξής:
- Ανάκτηση ενέργειας μπαταρίας, κατά την επιβράδυνση: Μόλις ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι και ο μοχλός ταχυτήτων βρίσκεται στη θέση “Drive”’, ο βασικός ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σαν γεννήτρια, μετατρέποντας σε ηλεκτρική, την κινητική ενέργεια που παράγεται κατά την επιβράδυνση, ώστε να φορτίζει την μπαταρία. Για την ανάκτηση ακόμα περισσότερης ενέργειας, ο μοχλός μπορεί να τοποθετηθεί στη θέση “Brake”’ (B). Σε αυτή την περίπτωση το αυτοκίνητο επιβραδύνει ακόμα πιο άμεσα.
- Ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα: όταν ο οδηγός πατήσει το φρένο, η διαδικασία πέδησης ενεργοποιείται ηλεκτρικά, και το σύστημα αποκτά μεγαλύτερη δύναμη, χάρη και στην υδραυλική υποβοήθηση που χρησιμοποιείται όταν είναι απαραίτητη. Και σε αυτή την περίπτωση, ο ηλεκτροκινητήρας παρέχει επιπλέον δύναμη πέδησης, ανακτώντας ταυτόχρονα το ποσοστό της επιπλέον κινητικής ενέργειας, που το επιστρέφει στη μπαταρία.
Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, εξασφαλίζουν στα νέα Clio Hybrid και Captur Plug-in Hybrid οδηγική απόλαυση, βελτιστοποιούν την ενεργειακή εκμετάλλευση και παρέχουν τα ιδανικά χαρακτηριστικά φόρτισης της μπαταρίας κατά την επιβράδυνση ή το φρενάρισμα, γεγονός που εξασφαλίζει στον οδηγό άριστες επιδόσεις στην οδήγηση.
Νέο Renault Clio Hybrid
Στο νέο Renault Clio Hybrid, το υβριδικό σύστημα κίνησης ισχύος 140 ίππων, προσφέρει μέγιστη οικονομία και δυναμική απόκριση κατά την οδήγηση, στοιχεία που επιβεβαιώνονται από την ενδιάμεση επιτάχυνση 80-120 χλμ/ώρα, που ολοκληρώνεται μόλις σε 6,9 δλ.
Η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα – όπως και σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο– σε συνδυασμό με την μεγάλη ικανότητα φόρτισης της μπαταρίας και τον υψηλό βαθμό οικονομίας του συστήματος Renault E-TECH, συμβάλλουν στην επίτευξη της βέλτιστης εκμετάλλευσης της ενέργειας. Έτσι, το 80% του χρόνου κυκλοφορίας σε αστικούς δρόμους γίνεται αμιγώς ηλεκτροκίνητα, προσφέροντας πλεονέκτημα στην κατανάλωση σε ποσοστό έως και 40% στον κύκλο πόλης, σε σύγκριση με μοντέλα που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Αμιγώς ηλεκτρικά, το νέο Clio Hybrid μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως 70-75 χλμ. Παράλληλα, σε μικτές συνθήκες, το νέο Clio Hybrid επιτυγχάνει εκπομπές CO2 96 γρ/χλμ (τιμές WLTP) και δεν καταναλώνει πάνω από 4,5 λτ/100 χλμ (WLTP).
Εξωτερικά, το νέο μοντέλο, διακρίνεται από τον ξεχωριστό πίσω προφυλακτήρα και το σήμα E-TECH στα εμπρός φτερά και το πορτμπαγκάζ.
Εσωτερικά, το «Smart Cockpit» διαθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 7” TFT και το νέο σύστημα infotainment Renault EASY LINK¨, με οθόνη 7” (οριζόντια) ή 9.3” (κάθετη). Το νέο ψηφιακό ταμπλό περιλαμβάνει γραφικά και εικόνες που σχετίζονται αποκλειστικά με την υβριδική λειτουργία, όπως είναι το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, κατά την διαδικασία της φόρτισης και κατά τη διάρκεια χρήσης του ηλεκτροκινητήρα. Επιπλέον, ο επιλογέας ταχυτήτων είναι διακοσμημένος με το λογότυπο «E-TECH». Τέλος, το μπουτόν του Stop-and-Start, έχει αντικατασταθεί από το πλήκτρο «EV» (Electric Vehicle), το οποίο επιλέγει την λειτουργία ηλεκτροκίνησης, κάτι που προϋποθέτει να είναι ικανοποιητικά φορτισμένη η μπαταρία.
Νέο Renault Captur Plug-in Hybrid
Το best-seller στην κατηγορία του στην Ευρώπη, το νέο Renault Captur, διατίθεται, πλέον, και στην έκδοση Plug-in Hybrid E-TECH, με συνδυαστική απόδοση 160 ίππων και αυξημένη ισχύ μπαταρίας (9,8 kWh και 400V), ώστε να μπορεί να διανύει 100% ηλεκτρικά, έως και 50 χιλιόμετρα, με ταχύτητες έως 135 χλμ/ώρα σε μικτές συνθήκες κίνησης (WLTP) και έως 65 χιλιόμετρα, σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος (WLTP πόλη). Χάρη στη μεγάλη χωρητικότητα της μπαταρίας, την ικανότητα ανάκτησης ενεργείας και τους δύο ηλεκτροκινητήρες του, το νέο Captur Plug-in Hybrid εκμεταλλεύεται ιδανικά όλα τα πλεονεκτήματα του υβριδικού συστήματος, ώστε σε μικτές συνθήκες να καταναλώνει περίπου 1,5 λ./100χλμ., ενώ οι εκπομπές του CO2 δεν ξεπερνούν τα 32γρ./χλμ. (τιμές WLTP).
Το νέο Captur Plug-in Hybrid διακρίνεται για την ευελιξία του, καθώς έχει την δυνατότητα να κινείται χωρίς καθόλου καύσιμο για μία ολόκληρη εβδομάδα σε καθημερινές διαδρομές, ενώ μπορεί και να ταξιδεύει εκτός πόλης τα Σαββατοκύριακα, χωρίς να προβληματίσει καθόλου τον οδηγό του για την φόρτιση της μπαταρίας του. Για να επιτύχει την μεγιστοποίηση της ηλεκτρικής αυτονομίας του, το αυτοκίνητο πρέπει να φορτίζεται τακτικά. Σε αντίθετη περίπτωση, το κινητήριο σύνολό του λειτουργεί όπως ενός συμβατικού full hybrid E-TECH μοντέλου, με όλα τα πλεονεκτήματα αυτού του τύπου κίνησης.
Το νέο Captur Plug-in Hybrid εξοπλίζεται με το σύστημα παραμετροποίησης multi-SENSE. Μέσω αυτού προσφέρει την επιλογή «PURE», με την οποία επιτυγχάνεται η μετάβαση (εφόσον η ισχύς της μπαταρίας είναι ικανοποιητική) στην ηλεκτρική οδήγηση. Στην επιλογή «SPORT», εφόσον υπάρχει απόθεμα ισχύος στην μπαταρία, με το δυνατό πάτημα του γκαζιού ενεργοποιούνται και οι τρείς κινητήρες, κάτι που αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμο, ιδίως στα προσπεράσματα. Τέλος, στην επιλογή «E-Save», περιορίζει την χρήση του ηλεκτροκινητήρα εξοικονομώντας ενέργεια (τουλάχιστον κατά 40%) και δίνει στον οδηγό την δυνατότητα να κινείται «ηλεκτρικά» όποτε εκείνος το επιθυμεί (οδηγώντας στην πόλη για παράδειγμα).
Το νέο Captur Plug-in Hybrid διακρίνεται χάρη στα σήματα «E-TECH Plug-in Hybrid», που είναι τοποθετημένα στα εμπρός φτερά και την πόρτα του πορτμπαγκάζ. Το ρεζερβουάρ είναι τοποθετημένο πίσω αριστερά και η υποδοχή για την φόρτιση στα δεξιά με ειδική φωτεινή σήμανση σε διαφορετικές αποχρώσεις που δείχνουν την κατάσταση φόρτισης: μπλε (φορτίζει), πράσινο (φορτισμένο), πορτοκαλί (σε αναμονή), κόκκινο (δεν φορτίζει).
Στο εσωτερικό, ο χώρος των καθισμάτων παραμένει αμετάβλητος, με το πίσω κάθισμα να είναι συρόμενο κατά μήκος, σε διαδρομή έως και 16εκ. Επίσης υπάρχει ειδικός χώρος κάτω από το πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, για ασφαλή φύλαξη των καλωδίων φόρτισης. Η υπογραφή E-TECH ξεχωρίζει και στο «Smart Cockpit», ενώ το σήμα «E-TECH Plug-in Hybrid» κοσμεί και τον επιλογέα ταχυτήτων «e-shifter» (χωρίς μηχανικές ντίζες). Αυτός διαθέτει την επιλογή «Brake», ώστε να εκμεταλλεύεται πλήρως τη λειτουργία ανάκτησης ενεργείας κατά το φρενάρισμα.
Το υβριδικό plug-in Captur διαθέτει δύο μεγάλες οθόνες: μία 10.2” για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και μία 9.3” για το σύστημα πολυμέσων Renault EASY LINK. Οι δύο αυτές οθόνες διευκολύνουν τον οδηγό στην κατανόηση και παρακολούθηση του τρόπου κίνησης του αυτοκινήτου κάθε στιγμή. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με την οθόνη TFT προσφέρει την δυνατότητα εμφάνισης της διάρκειας της μπαταρίας, του υπολειπόμενου χρόνου μέχρι την φόρτιση, την εναλλαγή της ροής ενέργειας, την ανάκτηση ενεργείας και το τρέχον επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας του ηλεκτροκινητήρα.
Με την ίδια φιλοσοφία, μέσω διαφορετικών χρωμάτων, είναι εύκολο για τον οδηγό να γνωρίζει με ποιο σύστημα οδηγείται κάθε στιγμή το αυτοκίνητο: πράσινο όταν κινείται από τον ηλεκτροκινητήρα, μπλε όταν το σύστημα βρίσκεται σε πρόγραμμα ανάκτησης ενέργειας. Όλες οι πληροφορίες που αφορούν στην κατανάλωση ενέργειας, είναι διαθέσιμες και μέσω της οθόνης των πολυμέσων.
Η νέα, ηλεκτρονική δομή της πλατφόρμας CMF-B, στην οποία βασίζονται τα νέα Renault Clio και Captur, αλλά και οι υβριδικές εκδόσεις τους, τους επιτρέπει να εξοπλίζονται με τα πιο προηγμένα και πλήρη συστήματα υποβοήθησης οδήγησης στην κατηγορία τους: συστήματα όπως η κάμερα 360ο, το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών ακόμα και τη νύχτα, το σύστημα υποβοήθησης κίνησης σε αυτοκινητόδρομο και μποτιλιάρισμα (για αυτονομία επιπέδου 2), παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μοντέλα αυτής της κατηγορίας. Και τα δύο μοντέλα έχουν τη μέγιστη πιστοποίηση ασφαλείας 5 αστέρων από τον Euro NCAP, ενώ το νέο CLIO έχει κερδίσει και την κορυφαία διάκριση του Best in Class μοντέλου στην κατηγορία του, για την ασφάλεια που προσφέρει.