Όταν πριν περίπου 20 μήνες παρουσιάστηκε η 5η γενιά του Renault Clio (του πιο πετυχημένου εμπορικά «σούπερ μίνι» στην Ευρώπη), οι περισσότεροι απόρησαν καθώς η εμφάνιση έμοιαζε σχεδόν ίδια με αυτήν της απερχόμενης γενιάς. Πράγματι, οι Γάλλοι σχεδιαστές δεν πήραν το ρίσκο της ριζικής εμφανισιακής αλλαγής, καθώς ασπάστηκαν το δόγμα: «Όταν είσαι πρώτος, δεν χρειάζεται να πάρεις ρίσκο».

Πάνω λοιπόν σε αυτό το μότο είναι κατασκευασμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, που είναι ένα Clio 5ης γενιάς, με κινητήρα diesel 1,5 λίτρων με 115 ίππους.

Σχεδίαση – Κατασκευή

Το νέο Clio «χτίστηκε» πάνω στην νέα πλατφόρμα CMF-B της Renault, η οποία δημιουργήθηκε για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για συμβατικά, αλλά και για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όντας το πρώτο μοντέλο που βγήκε από αυτήν την πλατφόρμα. Σχεδιασμένο με μότο το «εξέλιξη & επανάσταση» και στόχο το μειωμένο κόστος συντήρησης (υπολογίζεται ότι τα συνήθη σέρβις μιας 5ετίας, θα κοστίσουν συνολικά μόλις 700 ευρώ), δεν χρειάστηκε να μεγαλώσει σε διαστάσεις καθώς ήταν ήδη στο όριο της κατηγορίας Β στην οποία ανήκει. Αντίθετα, το μήκος του (4,05 μ.) μειώθηκε κατά 14 χιλιοστά σε σχέση με του προηγούμενου, όπως επίσης και το ύψος του κατά 30 χιλιοστά.

Όμως, αυξήθηκε το μεταξόνια και το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την καλύτερη εκμετάλλευση του εσωτερικού (χάρη και στη μείωση του όγκου κάποιων εξαρτημάτων), αύξησε τελικά τους διαθέσιμους για επιβάτες και αποσκευές χώρους. Ειδικά ο χώρος αποσκευών που είναι πλέον όσο πιο τετραγωνισμένος γίνεται, βρίσκεται στην κορυφή της κατηγορίας με 366 λίτρα (1044 με διπλωμένα τα πίσω καθίσματα), ενώ υπερεπαρκείς (26 λίτρα) είναι και οι χώροι αποθήκευσης στο εσωτερικό.

Σχεδιαστικά – όπως προαναφέραμε- οι σχεδιαστές της Renault δεν πήραν (και καλά έκαναν) το ρίσκο, κινούμενοι στην ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία με το προηγούμενο μοντέλο, γεγονός που αναβαθμίζει την μεταπωλητική αξία των κατόχων Clio 4ης γενιάς (2012), ενώ δείχνει την υπεύθυνη αντιμετώπιση της μάρκας στον καταναλωτή.

Στο εσωτερικό πάντως, χωρίς σχεδιαστικές καινοτομίες ή ακρότητες, έχει γίνει συνολική αναβάθμιση, στην ποιότητα, την λειτουργικότητα και –κυρίως- στην τεχνολογία. Τα πλαστικά που κυριαρχούν στο μεγάλο, οδηγοκεντρικής σχεδίασης ταμπλό, είναι καλής ποιότητας και άριστης συναρμογής, ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (σε δύο εκδόσεις, με οθόνη 7 ή 10 ιντσών) και η κεντρική οθόνη πολυμέσων που μοιάζει με τάμπλετ, δίνουν τις πρέπουσες δόσεις τεχνολογίας που επιτάσσει η εποχή.  Σημαντικές βελτιώσεις έχουν γίνει στα καθίσματα, το πολυλειτουργικό και μικρότερο σε διάμετρο τιμόνι, στην κεντρική κονσόλα και στις επενδύσεις των θυρών.

Ο σχετικά πλούσιος εξοπλισμός περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και δικύκλων, σύστημα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας, 6 αερόσακους (οι αερόσακοι κεφαλής καλύπτουν και τους πίσω επιβάτες), κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα και ρεζέρβα (αληθινή).

Όπως είναι αναμενόμενο, το 5άστερο (στις δοκιμές ασφάλειας του Euro NCAP) Clio 5ης γενιάς διαθέτει -στον στάνταρ ή προαιρετικό εξοπλισμό-, μεγάλη γκάμα ηλεκτρονικών οδηγικών βοηθημάτων και συστημάτων ασφαλείας, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουμε το ενεργό cruise control, τα αυτόματα φώτα, την ειδοποίηση τυφλού σημείου, το σύστημα προειδοποίησης εκτροπής από την λωρίδα κυκλοφορίας και υποβοήθησης διατήρησης πορείας, το σύστημα κάμερας 360 μοιρών, τα συστήματα υποβοήθησης στάθμευσης, κ.ά.

Κινητήρας – Κιβώτιο

Τo Clio της δοκιμής μας είχε σαν κινητήρια δύναμη τον –κατά την γνώμη μας- πλέον πετυχημένο πετρελαιοκινητήρα μεσαίου κυβισμού όλων των εποχών, τον 1.5 Blue dCi. Το 4κύλινδρο σύνολο με μόνο 8 βαλβίδες, ένα εκκεντροφόρο και κυβισμό 1461 κ.εκ., έχει εξελιχθεί ούτως ώστε να ικανοποιεί τα νέα αυστηρά όρια που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Χρησιμοποιεί σύστημα επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής («SCR») για τον περιορισμό των οξειδίων του αζώτου, ενώ έχει και σύστημα προσθήκης ουρίας (με δεξαμενή χωρητικότητας 11,6 λίτρων).

Στην έκδοση που οδηγήσαμε απέδιδε 115 ίππους στις 3.750 στροφές, με μέγιστη ροπή 260 Nm στις 2.000 στροφές και συνδυάζεται με 6τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων που έχει «overdrive» κλιμάκωση στις τρεις τελευταίες σχέσεις του, για οικονομία καυσίμου. Σε αυτό, συμβάλλει και η διαμόρφωση «Eco» η οποία διαχειρίζεται κατάλληλα την ισχύ και τη ροπή του κινητήρα, την αμεσότητα απόκρισης αυτού στο πάτημα του δεξιού πεντάλ από τον οδηγό, καθώς και την απόδοση του κλιματιστικού.

Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου, δίνει αξιόλογες επιδόσεις στο βάρους 1.277 κιλών αμάξωμα και συγκεκριμένα η επιτάχυνση 0-100 ολοκληρώνεται σε 9.9΄΄, ενώ η τελική ταχύτητα φθάνει στα 197 χλμ/ώρα.

Σε γενικές γραμμές ο κινητήρας αποδίδει καλύτερα μετά τις 2.000 στροφές, ακόμα κι αν ο οδηγός έχει επιλέξει την διαμόρφωση λειτουργίας Eco, όπου μειώνεται αισθητά η κατανάλωση (περίπου 0,4 λτ/100 χλμ). Στην πράξη πάντως, επειδή η διαφορά από την normal διαμόρφωση δεν είναι μεγάλη, καλό (για την τσέπη) είναι η επιλογή Eco.

Η προσπάθεια για μείωση των τριβών και κραδασμών, απέδωσε και ο θόρυβος είναι αισθητά μειωμένος σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, ενώ οι συνήθεις (για πετρελαιοκινητήρες) κραδασμοί, δεν γίνονται αισθητοί.

Όμως, εκεί που ο 1.5 Blue dCi, παίρνει άριστα είναι η κατανάλωση, που στην διάρκεια της μεγάλης μας δοκιμής, διατηρήθηκε (χωρίς ιδιαίτερη προσοχή) στα 4,2 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, τιμή που σε συνδυασμό με το 39 λίτρων ρεζερβουάρ προσφέρει αυτονομία  900+ χιλιομέτρων!

Από την θέση του οδηγού

Το τελικό συμπέρασμα της δοκιμής διαρκείας, ήταν ταυτόσημο με αυτό που σημειώσαμε όταν πριν από μήνες οδηγήσαμε για λίγο το Clio 5ης γενιάς: Το καλό έγινε καλύτερο εφ’ όλης της ύλης, χωρίς φανφάρες και σχεδιαστικές ακρότητες.

Η ενδοτική και μεγάλων διαδρομών ανάρτηση, δείχνει πιο μαλακή από αυτή της 4ης γενιάς και –φυσικά- απορροφά τις ανωμαλίες με τον μαγικό τρόπο που μόνο οι Γάλλοι ξέρουν, ενώ δεν παράγει θορύβους ακόμα και σε κακοτράχαλους δρόμους. Παράλληλα προσφέρει αποτελεσματικό έλεγχο του αμαξώματος, μαζί με προβλέψιμη, ευχάριστη και ασφαλή οδική συμπεριφορά, με έμφαση στην ποιότητα κύλισης, χαρακτηριστικά που ήταν και παραμένουν από τα πολύ δυνατά σημεία του Clio.

Στο δρόμο το Clio συμπεριφέρεται ουδέτερα (ακόμα και στην πίεση), όντας ταυτόχρονα εύχρηστο, χωρίς υπερβολικές κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, ούτε απώλεια τροχιάς όταν οι τροχοί περνούν από εγκάρσιες ή διαμήκεις ανωμαλίες των δρόμων.

Πολύ καλά είναι και τα φρένα (πίσω ταμπούρα), που δείχνουν αντοχή στην συνεχή χρήση, ενώ η αίσθηση του πεντάλ δίνει ασφάλεια στον οδηγό.  και δεν μας προβλημάτισε ούτε στα κατηφορικά κομμάτια της διαδρομής.

Κατά τα λοιπά, οι χώροι είναι επαρκείς για 4 επιβάτες (δύσκολα θα ταξιδέψει 5ος), το περιβάλλον ευχάριστο, η ορατότητα υστερεί μόνο στις πίσω γωνίες, ενώ η εργονομία δεν δυσκολεύει ούτε τον πρωτόμπαρκο οδηγό. Ταυτόχρονα, η τύπου τάμπλετ (σε όψη και χειρισμό) οθόνη πολυμέσων, είναι εύχρηστη, ευανάγνωστη, πολύ γρήγορη και συνδυάζεται τόσο με Adroid όσο και με ios.

Τα καλύτερα βέβαια των σχολίων μας αφορούν τον κινητήρα, που για μια ακόμα φορά επιβεβαίωσε την υπερθετική άποψη που έχουμε γι αυτόν, ανεξάρτητα σε ποιο μοντέλο χρησιμοποιείται (Renault, Nissan, Mercedes). Σβέλτος, ροπάτος, με πολιτισμένη λειτουργία, καταναλώνει …αναθυμιάσεις και «σώζει» την τσέπη, προσφέροντας ταυτόχρονα εκπληκτική αυτονομία.

Προσοχή όμως χρειάζεται στην χρήση του, καθώς οι πετρελαιοκινητήρες δεν ενδείκνυνται για χρήση μόνο μέσα στις πόλεις, αλλά λατρεύουν τους ανοικτούς δρόμους, τους οποίους επιβάλλεται να «επισκέπτονται» σε τακτά διαστήματα προκειμένου να μην δημιουργηθούν δυσλειτουργίες από «μπούκωμα» των φίλτρων.

Ολοκληρώνοντας, να σημειώσουμε και την ύπαρξη ρεζέρβας (κάτι που σπανίζει πλέον), αναγκαίου αξεσουάρ για τους Ελληνικούς δρόμους.

Δια ταύτα

Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει μετά από αυτή την δοκιμή, είναι: μα δεν έχει μειονεκτήματα;

Τελικά, ούτε και στην δοκιμή διαρκείας καταφέραμε να εντοπίσουμε κάτι που μας χάλασε και ίσως αυτό να είναι το μυστικό της επιτυχίας του Clio, που είναι το κορυφαίο της κατηγορίας του και –κατά τα φαινόμενα- θα παραμείνει για πολύ ακόμα.

Το νέο Clio, είναι ένα αυτοκίνητο πόλης, που μπορεί εύκολα και άνετα να ταξιδέψει, προσφέροντας σχετική ευρυχωρία και οικονομία στο έπακρο, ενώ η οδική του συμπεριφορά και η άνεση ικανοποιούν οδηγό και επιβάτες.

Βέβαια, επειδή ότι πληρώνεις παίρνεις, η τιμή του δεν ανήκει στα προσόντα που θα σε κάνουν να το προτιμήσεις, καθώς στην πετρελαιοκίνητη έκδοση με τους 115 ίππους, ξεκινά από τα 19.790 ευρώ (η έκδοση των 85 ίππων κοστίζει 15.890 ευρώ).

Υπέρ

  • Ποιότητα κατασκευής
  • Χώροι
  • Εργονομία
  • Κινητήρας
  • Κατανάλωση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης – Άνεση
  • Εξοπλισμός
  • Φρένα
  • Ύπαρξη ρεέρβας

Κατά

  • Ίδια εξωτερική εμφάνιση
  • Ροπή στις χαμηλές στροφές
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Super Mini, Επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.050 Χ 1.798 Χ 1.440 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.583 χλστ
  • Βάρος: 1.277 κιλά
  • Ρεζερβουάρ: 39 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 366 / 1044 λτ
  • Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 8βάλβιδος, 1.461 κ.εκ.
  • Ισχύς:  115 ίπποι / 3.750 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ):  260 / 2.000
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων:  Χειροκίνητο, 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Τροχοί: 195/55/16
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Ταμπούρα
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,4 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,9΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 197 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 4,2 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 110 γρ/χλμ

Νίκος Τσάδαρης