Η πανδημία του κορονοϊού είναι το ένα μέρος της εξίσωσης για την επιβίωση των αυτοκινητοβιομηχανιών, ενώ το άλλο είναι τα μειωμένα όρια εκπομπών ρύπων και τα βαριά πρόστιμα που θα κληθούν να πληρώσουν στο άμεσο μέλλον οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αν δεν καταφέρουν να πιάσουν τα όρια που ορίζει η ΕΕ και που σε πολλές περιπτώσεις θα ανέρχονται σε αρκετά δισ. ευρώ.
Σε αυτή την εξίσωση ένας από τους σπουδαιότερους παράγοντες που παίζει ρόλο είναι η αποκλιμάκωση της πετρελαιοκίνησης σε όλες τις χώρες της Ευρώπης που ακολουθεί φθίνουσα πορεία. Οι ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων, που εκπέμπουν περισσότερους ρύπους, και η σταδιακή αύξηση των πωλήσεων των SUV, που μπορούν να χαρακτηριστούν ως περισσότερα ενεργοβόρα μοντέλα, είναι τα κύρια στοιχεία που κάνουν τη ζυγαριά να ξεφεύγει από το μέτρο της μείωσης των ρύπων. Ωστόσο, η κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων βοηθάει την συγκεκριμένη εξίσωση, αλλά σε μικρό βαθμό, καθώς ακόμη δεν έχει μπει για τα καλά στη συνείδηση του εκάστοτε οδηγού και το ποσοστό πωλήσεων σε όλη την Ευρώπη κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα. Το σίγουρο είναι ότι πολύ σύντομα θα δούμε να αλλάζουν οι παράμετροι της εξίσωσης, με την ηλεκτροκίνηση να κάνει την εμφάνισή της βοηθώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τον μέσο όρο των ρύπων και συνακόλουθα να απαλλαγούν από τα βαριά πρόστιμα.
Από τις χώρες της Ευρώπης μείωση των ρύπων το 2019 στα καινούρια αυτοκίνητα κατάφεραν να πετύχουν η Γαλλία (-0,9%) με 111,1 γρ/χλμ, η Ολλανδία (-5,9%) με 100,1γρ/χλμ και η Σουηδία (-3,6%) με μέσο όρο ρύπων 118,4γρ/χλμ.Αντίθετα η Ελλάδα ο αντίστοιχος αριθμός σημείωσε άνοδο κατά 4,6% έχοντας μέσο όρο ρύπων 116γρ/χλμ και την ακολούθησαν η Πολωνία (3,1% με 131,4γρ/χλμ), η Κροατία (3,6% με 118,3γρ/χλμ), η Ιταλία (3% με 118,4γρ/χλμ) και η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία όλες οι χώρες με άνοδο 2,7%.
Αν και η Ελλάδα είχε αύξηση του μέσο όρου των ρύπων από το 2018 (111,4γρ/χλμ), εντούτοις βρίσκεται στην 4η καλύτερη θέση στις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου εμφανίζοντας πολύ καλό μέσο όρο ρύπων, με πρώτη την Ολλανδία (100,1γρ/χλμ), δεύτερη την Γαλλία με 111,1γρ/χλμ και τρίτη την Ιρλανδία με 113,7 γρ/χλμ. Από την άλλη οι χώρες με τον μεγαλύτερο μέσο όρο ρύπων είναι η Πολωνία με 131,4γρ/χλμ, η Γερμανία με 129,9γρ/χλμ και η Σλοβακία με 129,7γρ/χλμ.
Αξιοσημείωτη, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων είναι και η επίδοση της Νορβηγίας, όπου εκεί είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη η ηλεκτροκίνηση. Ο μέσος όρος των εκπομπών ρύπων είναι μόλις 60,3γρ/χλμ και δίκαια μπορεί να χαρακτηριστεί ως η «πιο πράσινη» χώρα της Ευρώπης στον τομέα του αυτοκινήτου.
Κάνοντας αναφορά στις μάρκες, η Toyota διατηρεί κορυφαία θέση μεταξύ των 20 μεγαλύτερων εταιρειών, εμφανίζοντας το χαμηλότερο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη (97,5γρ/χλμ), ενώ πιο πίσω βρίσκεται η Citroen με 106,4γρ/χλμ. Την πρώτη τριάδα κλείνει η Peugeot με 108,2γρ/χλμ.
Αντίθετα στην τελευταία πεντάδα με το υψηλότερο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα βρίσκονται η Mercedes (140γρ/χλμ), η Mazda (135,5γρ/χλμ), η Volvo (133,8γρ/χλμ), η Audi (130,3γρ/χλμ) και, η BMW (129γρ/χλμ).
Τέλος, αναλύοντας τα αποτελέσματα των μετρήσεων της JATO Dynamics αντιλαμβανόμαστε ότι οι χώρες της Ευρώπης έχουν πολλά περιθώρια μείωσης των εκπομπών ρύπων στα επόμενα χρόνια. Όταν δηλαδή η ηλεκτροκίνηση καταφέρει να μπει στη ζωή μας και να ξεφύγει από το 2% του μέσου όρου των πωλήσεων στην Ευρώπη και του 0,8% στην ελληνική αγορά.