Το τείχος του Βερολίνου μπορεί να έπεσε, αυτοί οι «κόκκινοι» αυτοκινητιστικοί μύθοι ωστόσο καλά κρατούν. Και μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 20 χρόνια από την επανένωση των δύο κόσμων, τα «συντρόφια» αυτά δεν ξεχνιούνται όμως εύκολα.
Κι όταν βέβαια μιλάμε για μύθους, αναφερόμαστε στα «διαμαντάκια» της κομμουνιστικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αμαξάκια από άλλο κόσμο δηλαδή. Κυριολεκτικά.
Κι όχι, το τιμημένο Yugo δεν φιγουράρει στη λίστα. Φιγουράρουν όμως τα καλύτερα αμάξια του προλεταριάτου.
No 10 – Lada Riva
Γνωστό στην άλλη πλευρά του κόσμου ως VAZ-2101, ήταν η κομμουνιστική ματιά πάνω στο παλιό Fiat 124, γνωστό σε μας ως Lada Riva: βαρύτερο μέταλλο, χειρότερα φρένα και μια μηχανή τσιμινιέρα…
No 9 – Tatra T603
Κάτω τα χέρια από το κομψοτέχνημα! Ο Γιούρι ο υδραυλικός βέβαια δεν θα το έπιανε ποτέ στα χέρια του, καθώς προοριζόταν μόνο για τα υψηλά κλιμάκια. Κατασκευασμένο στην πάλαι ποτέ Τσεχοσλοβακία, ήταν μια πολυτελής πισωκούνα που ανταποκρινόταν μια χαρά στις απαιτήσεις της εποχής. Ακόμα κι ο Fidel Castro το τίμησε…
No 8 – Moskvich 408
Ένα από τα λίγα κομμάτια που ξέφυγαν από το Σιδηρούν Παραπέτασμα και βρήκαν τρόπο να διοχετευτούν στη δυτική αγορά. Το 50 ίππων Moskvich 408 διαφημίστηκε μάλιστα ως το αυτοκίνητο με την αξία που υπερέβαινε την τιμή του. Συναισθηματική αξία, φαντάζομαι…
No 7 – Volga GAZ-24
Όταν χρειαζόσουν κυβερνητική άδεια για να αποκτήσεις ένα αμάξι στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, το αμάξι αυτό δεν ήταν παίξε-γέλασε! Κι εδώ μιλάμε για ένα μίνι θρύλο που χρησιμοποιούσε ακόμα και η KGB…
No 6 – Zaporozhets 968
Κάθε έφηβος του Παραπετάσματος ονειρευόταν τον εαυτό του μέσα σε ένα τέτοιο. Μέχρι κι ο Πούτιν το είχε πιτσιρικάς! Προορισμένο για την ευρεία μάζα, κάτι σαν «κόκκινος» σκαραβαίος δηλαδή, διέθετε όλα τα κομφόρ, όπως σύστημα αεραγωγών και 4κύλινδρη μηχανή. Πίσω φυσικά!
No 5 – Lada Niva
Τι να πεις για τον θρύλο των θρύλων, τον μύθο των μύθων; Το «SUV» που άφησε τα στενά όρια του κομμουνιστικού κόσμου και ανοίχτηκε με καμάρι στη Δύση. Το ρώσικο Range Rover, όπως ήταν το παρατσούκλι του για πολλά χρόνια, το ξέρουμε και το τιμάμε καλά εδώ στη χώρα μας, λίγα οπότε. Το Niva καλά κρατεί…
No 4 – Polski Fiat 126p
Το αμάξι που κατασκευαζόταν για πάνω από 30 χρόνια, το κινούμενο αυτό «διαμαντάκι» ήταν το πολωνικό αντίστοιχο -όπως καταλαβαίνουμε άλλωστε κι από το όνομα!- του Fiat 126. Τρία εκατομμύρια(!) τέτοια κομμάτια είδαν το φως της ημέρας, ενώ το χαρακτηριστικότερο ατού τους ήταν τα μονίμως ετοιμοπαράδοτα ανταλλακτικά τους…
No 3 – Wartburg
Το να είσαι ιδιοκτήτης μιας «γερμανικής τριάρας» σήμαινε πριν από την πτώση του τείχους δύο πράγματα: είτε την κατασκευασμένη στη Δυτική Γερμανία BMW Σειρά 3 είτε τη φτιαγμένη στην Ανατολική Γερμανία Wartburg Σειρά 3! Διαθέσιμη και στους δύο κόσμους, η Wartburg 3 Series προτιμήθηκε και από Δυτικούς εξίσου εύκολα κι απλά. Όχι, να εξηγούμαστε…
No 2 – GAZ Chaika
Τι εννοείς θυμίζει «αμερικάνικο»; Γίνονται αυτά; Μα θα κόπιαραν τους καπιταλιστές; Εδώ μιλάμε για το λιμουζινάκι των κυβερνητικών, την πολυτελή μαούνα που όργωνε ολάκερο το ανατολικό μπλοκ με ένα γέμισμα! Στιλ, επιδόσεις (ή σχεδόν) και… μυστήριο.
No 1 – Trabant
Το πολυτραγουδισμένο «κόκκινο» στολίδι, το φοβερό και τρομερό αυτό μικρό ήταν ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της κατηγορίας. Πόσα κομμουνιστικά όνειρα γεννήθηκαν μέσα του! Το σασί ήταν κατασκευασμένο από Duroplast, ένα σοβιετικό μείγμα βαμβακιού, χαρτιού, πλαστικού και μαλλιού, ενώ με τα 26 αλογάκια του πήγαινε τουλάχιστον γρηγορότερα από τα πόδια! Τι άλλο να ζητήσεις πια;