Πρόκειται για ένα μοναδικό κράμα καλλιτεχνίας, επιστήμης και μηχανολογικής δεξιότητας. Ο μηχανισμός ονομάζεται Involution και σχεδιάστηκε από τους ανθρώπους της Capricorn Cyclo-Works. Η εταιρεία δεν υπάρχει πλέον, όμως ο τροχός Involution παραμένει σαν απόδειξη του ταλέντου και της φαντασίας των ανθρώπων της. Και πάντα εντυπωσιάζει.

Να τι λέει σήμερα ο ένας από τους ιδρυτές της Capricorn, ο Ron Lehew: «Στην πραγματικότητα ο τροχός αντλεί έμπνευση από την εσωτερική διάταξη και τις κινήσεις των κλασικών ρολογιών. Αυτό που κάναμε, ήταν να πάρουμε ένα υπάρχον μηχανικό σύστημα και να το εφαρμόσουμε ως… διακόσμηση.»

«Τα γρανάζια δεν φέρουν φορτίο, οπότε η συμπεριφορά του τροχού δεν επηρεάζεται. Χρησιμοποιήσαμε σύνθετα υλικά και αλουμίνιο υψηλής ποιότητας και ισοκατανείμαμε απόλυτα βάρη και μάζες, έτσι ώστε να μην αλλοιώσουν την περιστροφή του τροχού. Στην πραγματικότητα το όλο σύστημα έχει ελεχθεί και πιστοποιηθεί για την ασφάλειά του. Αν ένα αντικείμενο, μια πέτρα για παράδειγμα, εμπλακεί στον μηχανισμό, ο τροχός συνεχίζει να περιστρέφεται, έστω κι αν ο μηχανισμός ακινητοποιηθεί.»

Σύμφωνα με τον Randy Edwards, έναν από τους πρώην συνετελεστές της Capricorn Cyclo-Works: «Τα γρανάζια συμπεριφέρονται πολύ καλά στις συνήθεις ταχύτητες δρόμου, χάρη στην προσοχή με την οποία έχουν ζυγοσταθμιστεί και ευθυγραμμιστεί. Δεν έχουμε παρατήρησει οποιεσδήποτε γυροσκοπικές αποκλίσεις, αλλά μην ξεχνάμε ότι ο τροχός Involution είναι μια ιδιοκατασκευή, επιτρέποντας μεγάλα περιθώρια διαφοροποίησης της διάταξης και πυκνότητας των γραναζιών.»

«Το πραγματικό “μυστικό” του τροχού είναι πως τα εντυπωσιακά αυτά γρανάζια αποτελούν μόνον ένα ντεκόρ, είναι διακοσμητικά. Δεν συμμετέχουν σε καμία από τις βασικές και κρίσιμες λειτουργίες του τροχού. Επιπλέον έχουμε ενσωματώσει και έναν διαφορικό μηχανισμό, ώστε αν για κάποιον λόγο τα εσωτερικά γρανάζια πάψουν να γυρίζουν, ο τροχός της μοτοσυκλέτας να μην επηρεαστεί.»

Το παθητικά λειτουργικό σύστημα γραναζιών είναι μια πραγματική απόλαυση να το κοιτάς, καθώς περιστρέφεται σαν τους πλανήτες γύρω από τον ήλιο. Αλλάζοντας τις σχέσεις των γραναζιών, αλλάζουν και τα σχήματα που βλέπει κανείς όταν ο τροχός κινείται. Όλα παίζουν ρόλο και επηρεάζουν το πως δείχνει ο τροχός εν στάσει και εν κινήσει –οι ακτίνες των γραναζιών, η διεύθυνση περιστροφής, ακόμα και οι διαφορές στο τορνάρισμα ή στην τεχνική της χρωμίωσης.

Το όλο σύστημα δουλεύει χάρη στην εξαιρετική λεπτοδουλειά προκειμένου να μην χάσει τη ζυγοστάθμισή του ο τροχός και αναπτυχθούν επικίνδυνα γυροσκοπικά φαινόμενα. Τριβές και ροπές έχουν μετρηθεί και αλληλο-εξισορροπούνται μέσω της ακριβέστατης – κατεργασίας, ώστε να υπάρχει απόλυτη συμμετρία στα διάφορα κυκλικά εξαρτήματα και απόλυτη ισοκατανομή βάρους και μάζας –κι αυτό παρότι οι δύο πλευρές του τροχού διαφέρουν σημαντικά.

Η εταιρεία Capricorn είχε μικρή διάρκεια ζωής που έληξε μετά από διαφωνίες των ανθρώπων της το 2007. Οι τροχοί Involution εξακολουθούν να κατασκευάζονται σε ένα μικρό συνεργείο με τόρνο, κάπου στη Νότια Καρολίνα, χωρίς να διαφημίζονται ή κάτι άλλο.

Δείτε στα video τον τρόπο κατασκευής και την λειτουργία του τροχού