Η κίνηση στο χώμα, και γενικότερα σε δύσκολες εκτός δρόμου καταστάσεις, απαιτεί την ύπαρξη συστήματος κατ’ επιλογήν τετρακίνησης, όπου δίνεται η δυνατότητα υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων.
To σύστημα κατ’ επιλογήν τετρακίνησης είναι σύνηθες να το συναντούμε στα SUV που προορίζονται για πιο σκληρή χρήση. Το βασικό χαρακτηριστικό του είναι ότι, ο οδηγός έχει δυνατότητα επιλογής για τη μεταφορά της ροπής στον ένα ή και στους δύο άξονες, ενώ παράλληλα μπορεί να υποπολλαπλασιάσει τις σχέσεις.
Με αυτόν τον τρόπο, η προσπέλαση εμποδίων γίνεται αρκετά εύκολη στις εκτός δρόμου διαδρομές. Παράλληλα, κατά την κίνηση μας εντός του δρόμου, όπως για παράδειγμα σε ένα αστικό περιβάλλον, το αυτοκίνητο μας γίνεται «2κίνητο». Οι παραπάνω διαδικασίες γίνονται με τη χρήση ενός λεβιέ ή μπουτόν (ξεχωριστά από εκείνον του κιβωτίου).
Πώς λειτουργεί
Το σύστημα κατ’ επιλογήν τετρακίνησης χρησιμοποιεί ένα κλασικό κιβώτιο ταχυτήτων και ένα βοηθητικό. Το βοηθητικό έχει ως σκοπό του να μεταφέρει τη ροπή και στον εμπρόσθιο άξονα, ώστε να γίνει το όχημα τετρακίνητο.
Η δεύτερη βασική λειτουργία του κιβωτίου αυτού είναι να πολλαπλασιάσει τις σχέσεις, όταν ο οδηγός το επιλέξει, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζεται η ροπή που μεταφέρεται στους τέσσερις τροχούς, αυξάνοντας την ελκτική ικανότητα του οχήματος. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα οι πλήμνες εμπλέκονται αυτόματα.
Σωστή χρήση της τετρακίνησης
Το σύστημα κατ’ επιλογήν τετρακίνησης θα πρέπει να χρησιμοποιείται κάτω από ειδικές καταστάσεις. Και αυτό γιατί η άσκοπη χρήση της ταλαιπωρεί αρκετά τμήματα του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα η φθορά τους να επέρχεται σύντομα.
Σε γενικές γραμμές, οι «off road» ικανότητες του SUV, μας χρειάζονται κατά την κίνηση μας σε χώμα, λάσπη ή χιόνι και κατά την προσπέλαση δύσκολων ή ανισόπεδων εμποδίων.
Επίσης, η τετρακίνηση χρησιμεύει και κατά τη διάρκεια ρυμούλκησης.
Δεν ξεχνάμε ότι…
Επιλέγουμε ή απομπλέκουμε την τετρακίνηση, όταν το όχημα είναι ακινητοποιημένο και όπως ορίζει ο κατασκευαστής στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου.
Αποφεύγουμε να στρίβουμε τέρμα το τιμόνι, όταν έχουμε επιλέξει τις «αργές» σχέσεις.
Η ύπαρξη τετρακίνησης δεν σημαίνει και μη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων κατά τη διάρκεια παγετού.
Συμβουλές ασφάλειας
Το γεγονός ότι, το όχημα σας διαθέτει σύστημα τετρακίνησης, δε σημαίνει ότι μπορείτε να διευρύνετε ή να ξεπεράσετε τα όρια και τους νόμους της φυσικής. Τετρακίνητος δεν σημαίνει άτρωτος.
Στην εκτός δρόμου κίνηση να έχετε υπόψη σας, κάθε στιγμή, το βάρος του αυτοκινήτου σας και την αδράνεια που αναπτύσσεται, για να μην βρεθείτε προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Γενικά, σε δύσκολες συνθήκες οδήγησης εκτός δρόμου, να θυμάστε ότι, απαιτούνται λεπτές κινήσεις στα χειριστήρια του αυτοκινήτου (γκάζι, φρένο, τιμόνι), καθώς επίσης ότι, την 4κίνηση την επιλέγουμε πριν κινηθούμε στα δύσκολα κομμάτια!
Πηγή: autotriti.gr