Ο εκκεντρικός πρώην «κλειδοκράτορας» της Formula 1 καλεί τους νέους ιδιοκτήτες του δημοφιλούς μηχανοκίνητου σπορ να λάβουν δραστικές αποφάσεις για το μέλλον.
Του Μένιου Κατή
Ο ακάματος Μπέρνι Έκλεστοουν υπό διαφορετικές συνθήκες θα ετοιμαζόταν πυρετωδώς ενόψει της νέας αγωνιστικής σεζόν που ξεκινά το τριήμερο 23-25 Μαρτίου με το Grand Prix της Αυστραλίας. Δυστυχώς γι’ αυτόν δεν περιλαμβανόταν στα πλάνα των νέων ιδιοκτητών (Liberty Media) που ανέθεσαν τα ηνία στον Τσέις Κάρεϊ. Ένας τυπικός συμβουλευτικός ρόλος προφανώς και δεν στάθηκε αρκετός να τον κρατήσει στην F1. Για 40 χρόνια ο 87χρονος Βρετανός είχε συνηθίσει να ορίζει τις τύχες του σπορ, απολύτως φυσιολογικό λοιπόν να μην ανεχθεί έναν «διακοσμητικό» ρόλο σε αυτήν την νέα εποχή.
Ακόμα και τώρα όμως που δεν έχει ενεργό ρόλο, οι απόψεις του εξακολουθούν να έχουν βαρύνουσα σημασία από την άποψη ότι πρόκειται για έναν παράγοντα που γνωρίζει όσο ελάχιστοι το χώρο.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στον Guardian, o Έκλεστοουν προέτρεψε τους νέους ιδιοκτήτες να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση από το 2021, οπότε και θα παρουσιαστεί το νέο «πακέτο» τεχνικών κανονισμών.
«Εξακολουθούμε να διαθέτουμε την ονομασία Formula One, έχουμε ακόμα συμβόλαια με promoters, ας κατασκευάσουμε διαφορετικού τύπου αυτοκίνητα. Ας μιλήσουμε στους κατασκευαστές και ας ξεκινήσουμε μια νέα ηλεκτρική F1, την F1 του μέλλοντος», δήλωσε χαρακτηριστικά. Και να σκεφτεί κανείς ότι μέχρι πρότινος ήταν πολέμιος των υβριδικών κινητήριων μονάδων που χρησιμοποιούνται από το 2014 (1,6 λίτρα, V6 turbo).
Εδώ βέβαια τίθεται θέμα σύγκρουσης συμφερόντων, καθώς ήδη υπάρχει το Πρωτάθλημα Formula E που έχει θεσπίσει η FIA και στο οποίο αγωνίζονται αμιγώς ηλεκτρικά μονοθέσια. Χρόνο με το χρόνο ο εν λόγω θεσμός αναπτύσσεται λόγω της εμπλοκής μεγάλων κατασκευαστών της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Κατά τον Έκλεστοουν η Formula 1 αν και εφόσον υιοθετήσει την ηλεκτροκίνηση, θα βρίσκεται πάνω από αυτό, εξακολουθώντας να αποτελεί την «κορωνίδα».
«Μπορούμε να το κάνουμε; Οι κατασκευαστές παρέχουν τα αυτοκίνητα αλλά δεν πρόκειται να τους πληρώνουμε γιατί θα έχουν τεράστια δημοσιότητα παγκοσμίως. Θα είναι μια super Formula E αν θέλετε. Μπορείτε να φτιάξετε αυτοκίνητα που να είναι σαν αυτά της F1 και το μόνο που θα λείπει θα είναι ο ήχος. Δεν νομίζω όμως ο δεν θα βρεθεί μια λύση ώστε να τα κάνουν να έχουν πάνω-κάτω τον παλιό θόρυβο της F1. Πρέπει (οι νέοι ιδιοκτήτες) να έχουν τα κότσια να το κάνουν σήμερα. Νομίζω ότι θα πρέπει να το κάνουν», πρόσθεσε.
Ο πρώην ισχυρός άνδρας της Formula 1 αναφέρθηκε και στο θέμα της Ferrari και τις απειλές περί αποχώρησης από το σπορ που έχει εκτοξεύσει ο πρόεδρος της εταιρείας Σέρτζιο Μαρκιόνε.
«Η F1 είναι η Ferrari και η Ferrari είναι η F1. Δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να δω τη Formula 1 χωρίς τη Ferrari. Κανένας διοργανωτής δεν θα ήταν χαρούμενος αν η Ferrari αποχωρούσε. Αμέσως θα πήγαιναν μαζί με τη Ferrari αν ξεκινούσε ένα νέο Πρωτάθλημα με τα ίδια στοιχεία, αλλά φθηνότερο για τις πίστες. Δεν νομίζω ότι ο Σέρτζιο είναι ο τύπος που δεν κάνει αυτά που λέει πως θα κάνει».
Ο άνθρωπος που έκανε το σπορ επιχείρηση
Ο Μπέρνι Έκλεστοουν θεωρείται αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, κανείς όμως δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι συνέβαλε τα μέγιστα στην οικονομική εκτόξευση της F1.
Αλησμόνητη έχει μείνει η ατάκα του εμβληματικού ομαδάρχη, Σερ Φρανκ Γουίλιαμς που αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο το τι ακριβώς είναι σήμερα η F1: «Για εξήμισι μέρες την εβδομάδα η F1 είναι μια επιχείρηση. Κάποια απογεύματα Κυριακής γίνεται σπορ».
Για του λόγου το αληθές, η F1 συγκαταλέγεται στα δημοφιλέστερα σπορ παγκοσμίως, με 425 εκατομμύρια θεατές το 2016 σύμφωνα με το Formula Money, ενώ διαθέτει ένα πανίσχυρο brand-name. Παράλληλα, είναι ένα από τα πιο ακριβά σπορ για τους σπόνσορες που θέλουν να προβληθούν, με το αντίτιμο να κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 5 έως 10 εκατομμύρια ευρώ (Sports Business Global 2013).
Αν το πάντοκ της Formula 1 που εκτείνεται μέσα σε μερικές δεκάδες στρέμματα ήταν ένα μικρό κράτος, θα διέθετε το 5ο μεγαλύτερο ΑΕΠ στον κόσμο με 3.81 τρισ. δολάρια ΗΠΑ, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του IMF! Περισσότερες από 300 εταιρείες πληρώνουν αδρά για να διαφημιστούν κατά τη διάρκεια μιας αγωνιστικής σεζόν της F1, με τα έσοδα σε ετήσια βάση να ξεπερνούν τα 1,5 δισ. δολάρια. Το 2016 τα συνολικά έσοδα της F1 από τηλεοπτικά δικαιώματα, διαφημίσεις, χώρους φιλοξενίας, εισιτήρια κ.α. ανήλθαν σε 1,796 δισ. δολάρια, ενώ το καθαρό κέρδος ανήλθε σε 451 εκατ. δολάρια.