Καινοτομία, ψηφιοποίηση και βιωσιμότητα, είναι οι βασικοί παράγοντες επιτυχίας στον τομέα των logistics. Δοκιμή τεχνολογιών του μέλλοντος σε καθημερινή λειτουργία, ενώ επεκτείνεται η χρήση συστημάτων μεταφορών μειωμένων εκπομπών CO2.
Στο BMW Group μία πλήρως δικτυωμένη εφοδιαστική αλυσίδα, αυτόνομα ρομπότ εργασιών μεταφορών και η χρήση πληροφοριών των οχημάτων για τη διαδικασία παράδοσης, θα κάνει τον τομέα των logistics ακόμα πιο ευέλικτο και αποδοτικό. Καθημερινά, συνολικά 30 εκατομμύρια εξαρτήματα πρέπει να παραδίδονται στο κατάλληλο σημείο την κατάλληλη στιγμή, επομένως περίπου 9.000 νέα οχήματα μπορούν να παράγονται στις 31 παραγωγικές εγκαταστάσεις του Group σε όλο τον κόσμο.
«Σημαντικές είναι οι βιώσιμες λύσεις που σέβονται τη χρήση πόρων. Ήδη δοκιμάζουμε τις τεχνολογίες του μέλλοντος σε μία ολόκληρη σειρά πιλοτικών projects», σύμφωνα με τον Jürgen Maidl, επικεφαλής τομέα Logistics της φίρμας.
Από τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας (AR) μέχρι τα αυτόνομα συστήματα μεταφορών και τα ηλεκτρικά φορτηγά, οι άνθρωποι της γερμανικής εταιρίας δοκιμάζουν μία ευρεία γκάμα διαφορετικών τεχνολογιών και καινοτομιών.
Πλήρης διαφάνεια δεδομένων
Η εφοδιαστική αλυσίδα του Group αποτελείται από ένα παγκόσμιο δίκτυο προμηθευτών, που συνεργάζεται στενά με διάφορους παρόχους υπηρεσιών logistics. Στο μέλλον, η πλήρης διαφάνεια δεδομένων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα θα επιτρέπει την γνώση του που βρίσκεται κάθε στοιχείο και εάν θα παραδοθεί στην ώρα του. Οι πληροφορίες αυτές επιτρέπουν στην άμεση ανταπόκριση σε οποιαδήποτε καθυστέρηση. Εάν για παράδειγμα ένα φορτηγό έχει εμπλακεί σε ατύχημα, η Συνδεδεμένη Αλυσίδα Προμηθειών υπολογίζει αυτόματα εναλλακτικές δράσεις και ενεργοποιεί τα αντίστοιχα μέτρα.
Παράλληλα, η κατάσταση εξαρτημάτων που είναι κρίσιμα για τη διαδικασία μπορεί να παρακολουθείται από αισθητήρες, χρησιμοποιώντας τη λεγόμενη ‘παρακολούθηση κατάστασης’. Με αυτό τον τρόπο αναγνωρίζονται έγκαιρα τα κατεστραμμένα εξαρτήματα και διαπιστώνεται εάν υπάρχει ανάγκη αποστολής εξαρτημάτων αντικατάστασης, μειώνοντας έτσι τις δαπανηρές, έξτρα διαδρομές και εναλλακτικές διαδικασίες, ενώ επιτρέπει επίσης την επίλυση των όποιων σφαλμάτων προκύψουν στην πορεία.
Αυτόνομα ρομπότ μεταφοράς
Επίσης, η αυτόνομη οδήγηση παίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο στα logistics. Σε πρώτη φάση, ένας στόλος δέκα αυτοοδηγούμενων ρομπότ με την ονομασία Smart Transport Robots (STR) μεταφέρει εξαρτήματα από το τμήμα logistics στο εργοστάσιο του Wackersdorf. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ρομπότ μεταφοράς δεν χρειάζεται επιδαπέδιους μεταλλικούς ‘οδηγούς’ για πλοήγηση, αλλά κινείται ελεύθερα μέσα στην αίθουσα logistics, μέσω της βιώσιμης ισχύος που προσφέρουν οι μεταχειρισμένες μπαταρίες από τα BMW i3 και μπορεί να μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια βάρους έως 500 kg. Το STR μετρά την απόσταση μέχρι τους ασύρματους πομπούς για να υπολογίσει την ακριβή θέση και διαδρομή. Χρησιμοποιώντας αισθητήρες για να αναγνωρίζει και να αντιδρά σε κρίσιμες καταστάσεις, μπορεί να μοιράζεται την πορεία του με άτομα και άλλα οχήματα. Μετά από πέντε μήνες λειτουργίας του πρωτοτύπου, το project θα μεταφερθεί σε στάδιο προ-παραγωγής, όπου τα δέκα STR θα χρησιμοποιηθούν για πρώτη φορά σε καθημερινές λειτουργίες και θα εκτελούν ανεξάρτητες εργασίες μεταφορών. Στην επόμενη φάση εξέλιξης, ένα σύστημα 3D κάμερας θα επιτρέπει ακόμα πιο ακριβή πλοήγηση. Το BMW Group λανσάρισε αυτό το project σε συνεργασία με το Fraunhofer Institut IML στο Dortmund.
Αυτόνομοι συρμοί μεταφορών
Αυτόνομοι συρμοί μεταφορών κινούνται στις αίθουσες του εργοστασίου της BMW στο Dingolfing. Οι αυτοκινούμενοι συρμοί χρησιμοποιούνται για τον ανεφοδιασμό της αλυσίδας συναρμολόγησης, κυρίως για μεγαλύτερες αποστάσεις που συνδέουν αποθήκες και χώρους συναρμολόγησης. Από τεχνικής απόψεως, η αυτόνομη οδήγηση και πλοήγηση των συρμών βασίζεται σε σήματα λέιζερ. Αξιολογώντας την ανάκλαση των σημάτων, ο συρμός παράγει ένα ψηφιακό δυσδιάστατο προφίλ του περιβάλλοντος χώρου σε πραγματικό χρόνο, που του επιτρέπει να ελίσσεται μέσα στην αίθουσα συναρμολόγησης και τις περιοχές logistics, κατά μήκος συγκεκριμένων διαδρομών.
Γυαλιά δεδομένων επαυξημένης πραγματικότητας (AR)
Τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας (AR) υποστηρίζουν το προσωπικό logistics και δείχνουν στο άτομο που ταξινομεί τα εξαρτήματα πού θα βρει το κατάλληλο τεμάχιο και πού θα το τοποθετήσει. Σε ένα άλλο σενάριο, η χρήση γυαλιών δεδομένων προχωρά ακόμα περισσότερο: Το εξάρτημα που προορίζεται για ταξινόμηση καταγράφεται οπτικά από τα γυαλιά δεδομένων και υποβάλλεται σε έναν οπτικό έλεγχο ποιότητας. Παράλληλα, οι πληροφορίες της φωτογραφίας συγκρίνονται στο παρασκήνιο με μία προηγούμενη βάση δεδομένων. Μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου, το σύστημα δίνει αναφορά για την αρτιότητα του εξαρτήματος. Μέσω τεχνητής νοημοσύνης (AI), τα γυαλιά δεδομένων μπορούν να αναγνωρίζουν διαφορετικά είδη ελαττωμάτων ανεξάρτητα.
Συνδεδεμένη Διανομή
Στις μελλοντικές παραδόσεις από το εργοστάσιο στον έμπορο, το όχημα θα γίνεται ένας ευφυής αισθητήρας που θα μπορεί να στέλνει ή να λαμβάνει σημαντικές πληροφορίες. Όταν το όχημα είναι απενεργοποιημένο, αποστέλλει την τρέχουσα γεωγραφική θέση και την κατάστασή του στο κέντρο logistics μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Οι πληροφορίες αυτές συμβάλλουν στην έγκαιρη της παράδοσης και στη μείωση των νεκρών χρόνων. Σε μία δεύτερη φάση εξέλιξης, η οθόνη του οχήματος στο εσωτερικό θα χρησιμοποιείται για να στέλνει ενημερώσεις ή αποδείξεις για τις απαραίτητες εργασίες κατά τη διάρκεια της αλυσίδας μεταφοράς προς τους εμπόρους. Με αυτό τον τρόπο, οι πληροφορίες διαδρομών, για παράδειγμα, μπορούν να εμφανίζονται απευθείας στο όχημα, κάνοντας την παράδοση πολύ πιο αποδοτική συνολικά.
Οι μεταφορές με τρένα μειώνουν τις εκπομπές CO2
Τα logistics βοηθούν το Group να επιτυγχάνει τους στόχους βιωσιμότητας, καθώς επεκτείνει συνεχώς τη χρήση συστημάτων μεταφορών μειωμένων εκπομπών CO2. Ένα μέτρο μείωσης των εκπομπών CO2 είναι η αύξηση των μεταφορών μέσω σιδηροδρόμου. Σήμερα, για παράδειγμα, πάνω από το 60% όλων των νέων οχημάτων φεύγουν από τα εργοστάσια παραγωγής μέσω σιδηροδρόμων.
Ο σιδηρόδρομος επίσης παίζει σημαντικό ρόλο στον ανεφοδιασμό των εργοστασίων με υλικά παραγωγής. Για παράδειγμα, ένα τρένο με εξαρτήματα από το Regensburg και τη Λειψία, κινείται στη γραμμή του Υπερσιβηρικού μέχρι τη βόρεια Κίνα δύο φορές την εβδομάδα, διακινώντας περίπου 2.500 κοντέινερ το χρόνο με εξαρτήματα οχημάτων στην Shenyang, απόσταση σχεδόν 11.000 km. Με χρόνο διακίνησης λιγότερο από 20 ημέρες, αυτά τα τρένα express κινούνται δύο φορές πιο γρήγορα συγκριτικά με ένα συνδυασμό θαλάσσιας μεταφοράς και χερσαίας στη συνέχεια μέσα από την Κινεζική ενδοχώρα, με σχεδόν τις ίδιες εκπομπές CO2. Με το σιδηρόδρομο μπορείς να ανταποκρίνεσαι άμεσα στις ξαφνικές διακυμάνσεις παραγωγής και συνακόλουθες παραγγελίες χωρίς να απαιτείται αερομεταφορά. Αυτή η εναλλακτική λύση μεταφορών έχει μειώσει αισθητά το κόστος και τις εκπομπές CO2 για επείγουσες παραδόσεις στα Κινεζικά εργοστάσια της εταιρείας τα τελευταία χρόνια.
Ηλεκτρικά φορτηγά
Σε συνεργασία με τους παρόχους υπηρεσιών logistics, πλήρως ηλεκτρικά φορτηγά ήδη κινούνται στους δρόμους του Μονάχου και της Λειψίας, εκτελώντας τοπικές παραδόσεις. Πρώτος στόχος είναι η γνώση διαφορετικών τεχνολογιών κίνησης και η απόκτηση εμπειρίας, ενώ μακροπρόθεσμα, η BMW θα προσπαθήσει να μειώσει το κόστος της χρήσης εναλλακτικών τεχνολογιών κίνησης.
Νίκος Τσάδαρης