Περισσότερα από 20 χρόνια πριν, όταν το Rav 4 δημιουργούσε την κατηγορία των SUV (Αυτοκίνητα Ελευθέρου Χρόνου), σχεδόν κανείς δεν σκεφτόταν την δημιουργία ενός μοντέλου αυτής της κατηγορίας, χωρίς τετρακίνηση. Κι όμως.
Περνώντας τα χρόνια, με τα SUV να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της πίτας των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, έγινε γρήγορα αντιληπτό ότι, η εμπορική επιτυχία δεν βασιζόταν στην τετρακίνηση και τις εκτός δρόμου δυνατότητες, αλλά σε άλλους παράγοντες. Μερικοί από αυτούς, όπως η υπερυψωμένη θέση οδήγησης που βολεύει ειδικά μέσα στις πόλεις, το μεγαλύτερο ύψος από το έδαφος του αμαξώματος, το στάτους που απολαμβάνει όποιος οδηγεί ένα όχημα που ξεχωρίζει, μαζί με κάποιες χρηστικές διευκολύνσεις, ήταν τα συστατικά της γρήγορης επιτυχίας.
Αντίθετα, στις περισσότερες των περιπτώσεων, η τετρακίνηση ήταν έως και άχρηστη, επιβαρύνοντας την τιμή κτήσης, το βάρος και την κατανάλωση.
Κάπως έτσι φθάσαμε στην κατηγορία των crossover που ουσιαστικά είναι υποκατηγορία των SUV και στην οποία η τετρακίνηση δεν είναι προαπαιτούμενο, ενώ τον τελευταίο καιρό η τάση κινείται προς τους κινητήρες diesel και μάλιστα μικρού κυβισμού.
Ένας τέτοιος κινητήρας είναι και αυτός που κινεί το crossover αυτής εδώ της δοκιμής μας, το GLA 180 CDI που όντας ένα από τα φρέσκα μοντέλα της Mercedes, παίζει μόνο του στην premium κατηγορία, αφού Audi & BMW δεν έχουν ακόμα ανάλογο μοντέλο με τέτοιο κινητήρα.
Αν δεν καταλάβατε ακόμα, μιλάμε για εκείνο το «αθόρυβο θαύμα» της τεχνολογίας κινητήρων εσωτερικής καύσης, τον 1500άρη diesel της Renault, που εφοδιάζει εκτός από μοντέλα της Renault/Nissan και κάποια μοντέλα της πλατφόρμας Α των Mercedes.
Ο 4κύλινδρος, 8βάλβιδος κινητήρας, με 1461 κ.εκ., τουρμποντίζελ, common rail, αποδίδει 109 ίππους στις 4000σ.α.λ. και ροπή 26,5χγρμ στις 1750σ.α.λ., με κατανάλωση (κατά τον κατασκευαστή) 3,9λτ/100χλμ και εκπομπές CO2, 103 γρ/χλμ. Το έργο αυτού του περίφημου κινητήρα μεταδίδεται στην περίπτωση της GLA «μας», στους εμπρός τροχούς μέσω ενός 7σχέσεων αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη (είναι προαιρετική επιλογή με επιβάρυνση περί τις 2500 ευρώ), που ενεργοποιείται από ένα μικρό μοχλό «καρφωμένο» στα δεξιά της κολώνας του τιμονιού και αλλάζει σχέσεις με δυο «αυτιά» (paddles) που βρίσκονται πίσω από τη στεφάνη του τιμονιού. O οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα λειτουργίας του κιβωτίου, Eco, manual & sport, με το πρώτο να είναι εμφανώς πιο πλαδαρό, αλλά και πιο οικονομικό.
Ο συνδυασμός στην πράξη αποδεικνύεται ιδανικός, χάρη κυρίως στην ροπή που διατηρείται στην κορυφή από 1750 έως 2500σ.α.λ. και δίνει στο βαρύ (1535 κιλά) αμάξωμα σεβαστές επιδόσεις, κυρίως όσον αφορά την σβελτάδα (ρεπρίζ), κάτι πολύ περισσότερο ζητούμενο από τις επιταχύνσεις 0-100. Η τελευταία πάντως με 11.9’’ κατά τον κατασκευαστή, είναι μια χαρά για την περίσταση, ενώ η τιμή αυτή κατά τις μετρήσεις κάποιων ειδικών εντύπων είναι έως απαισιόδοξη, καθώς έχουν επιτευχθεί χρόνοι κοντά στο 11.5’’.
Ανάλογα ικανοποιητική είναι και η τελική των 190 χλμ/ώρα, ενώ αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσεις και την μέση κατανάλωση της δοκιμής μας που ήταν 6,3λτ/100χλμ., έχεις να κάνεις με μια κατασκευή που καίει ελάχιστα (τηρουμένων των αναλογιών φυσικά) και έχει αυτονομία (ρεζερβουάρ 50λτ) σχεδόν 800 χιλιόμετρα.
Επιστρέφοντας από εκεί που συνήθως αρχίζουμε κάθε δοκιμή μας, βλέπουμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα κομψό σπορ υπερυψωμένο αμάξωμα που ξεχωρίζει από τα μεγαλύτερα «αδέλφια» του μόνο από το λογότυπο. Με εμφανή χαρακτηριστικά από την A-Class και τη CLA-Class, μοιάζει περισσότερο με μικρομεσαίο ψηλωμένο χάτσμπακ παρά με SUV, ενώ βλέποντας πίσω τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης, εύκολα το μπερδεύεις με κάτι πολύ πιο γρήγορο.
Ανάλογη η εικόνα και στο εσωτερικό, όπου η ομοιότητα με την A-Class είναι σαφής και ο εξοπλισμός περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας, με εξέχουσα θέση στην τύπου tablet οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Κατά τα λοιπά υπάρχουν όλα τα απαραίτητα μαζί και οι 9 αερόσακοι (μετωπικοί, πλευρικοί, οροφής και γονάτων οδηγού), ενώ το πακέτο μπορεί να εμπλουτιστεί ανάλογα με τα θέλω και το πορτοφόλι του επίδοξου ιδιοκτήτη. Η ποιότητα υλικών και φινιρίσματος, χωρίς να είναι αυτή των μεγαλύτερης κατηγορίας Mercedes, χαρακτηρίζεται πολύ πάνω του μέσου όρου, ενώ η εργονομία δεν υστερεί εκτός ίσως από το ότι ο μοχλός των καθαριστήρων είναι στα αριστερά, κάτι που όμως τείνει να γίνει σήμα κατατεθέν της φίρμας με το αστέρι.
Όσον αφορά τους χώρους, είναι σαφές ότι, τέσσερις βολεύονται μια χαρά, αλλά πέντε ζορίζονται κάπως, ειδικά πίσω όπου η κουπέ σχεδίαση του αμαξώματος περιορίζει το ύψος και την εύκολη πρόσβαση. Αντίθετα ο χώρος αποσκευών είναι τετράγωνος, μεγάλος και σχεδόν απόλυτα εκμεταλλεύσιμος, με διπλό πάτο και δυνατότητες από 421λτ έως 1235λτ (όταν διπλώσει η χωριστή πλάτη του πίσω καθίσματος). Στα συν σημειώνουμε τις πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και στήριξη αντικειμένων στο πορτ μπαγκάζ και στα πλην την έλλειψη ρεζέρβας και την μειωμένη πλευρική στήριξη που προσφέρουν τα εμπρός καθίσματα.
Από τη θέση του οδηγού πάντως, η GLA 180 CDI, χωρίς να κρύβει ότι είναι πετρελαιοκίνητη (από τη σχετικά τραχιά λειτουργία του κινητήρα), δείχνει ταχύτερη από ότι φανερώνουν οι αριθμοί, καθώς τόσο στις καθημερινές μετακινήσεις όσο και στο ταξίδι, δύσκολα θα χρειαστείς περισσότερη δύναμη.
Το άκαμπτο πλαίσιο πατάει με σιγουριά στον δρόμο, πληροφορεί σωστά τον οδηγό, ενώ την ίδια στιγμή η ανάρτηση σε συνδυασμό με τα υψηλού προφίλ ελαστικά (235/50/18), απορροφά αποτελεσματικά τις λακκούβες, με μια κάποια υστέρηση σε όσες είναι σε γωνία 90 μοιρών (εγκάρσιες).
Με λίγα λόγια, το μικρομεσαίο crossover της Mercedes, είναι άνετο, ήσυχο (καθώς η σωστή ηχομόνωση κρατά απ’ έξω τον θόρυβο του κινητήρα, γέρνει πολύ λίγο σε σχέση με το ύψος του αμαξώματος και την άνεση των αναρτήσεων, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει κορυφαία φρένα (από τα 100χλμ. ακινητοποιείται σε λιγότερο από 40 μέτρα) και εμπνέει σε κάθε περίπτωση εμπιστοσύνη στον οδηγό.
Ο κινητήρας με πολύ καλή ροπή από τις 1500 έως τις 3200 σ.α.λ., αδειάζει φυσιολογικά στα ψηλά του στροφομέτρου, κάτι που εξουδετερώνει εν μέρει ο οδηγός δουλεύοντας με τα paddles. Αυτό που θέλει προσοχή είναι στη ραθυμία εμπλοκής από το «νεκρό» σημείο του κιβωτίου, στο «drive» ή το «reverse», που μερικές φορές εκθέτει στις διασταυρώσεις ή τις μανούβρες.
Αντίστοιχα στην προσπάθεια να οδηγήσεις ζωηρά, το κιβώτιο με συχνές πυκνές αλλαγές σου θυμίζει πως η GLA 180 προτιμά το πιο ήρεμο στιλ οδήγησης.
Κοντολογίς, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που κάνει με το παραπάνω τα όσα υπόσχεται, δεν έχει αντίπαλο στην κατηγορία του (πλην ίσως των Renegade & Countryman, τα οποία όμως δεν συγκαταλέγονται στην premium κατηγορία), καίει από ελάχιστα έως λογικά, κινείται από αξιοπρεπώς έως σβέλτα, φρενάρει ακαριαία και τσούζει κάπως στην τιμή, αφού –αν τελικά υπογραφεί η απόσυρση για το 2016- θα ξεκινά από μόλις πριν τις 30.000 ευρώ.
Υπέρ
- Σχεδίαση
- Κινητήρας
- Οικονομία καυσίμου
- Οδική συμπεριφορά
- Φρένα
- Άνεση
Κατά
- Τιμή
- Χώρος πίσω για τρίτο επιβάτη
- Αργή εμπλοκή κιβωτίου από το «νεκρό»
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Crossover
Αριθμός θέσεων: 5
Διαστάσεις: 4.417 x 1.804 x 1.494 χλστ
Μεταξόνιο: 2.699 χλστ
Χώρος αποσκευών: 421 / 1235 λτ
Βάρος: 1535 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ
Κινητήρας: 1.461 cc, i4, 8v, 1 ΕΕΚ, τουρμποντίζελ, common rail
Ισχύς: 109 ίπποι/4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 26,5 χγρμ/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 7 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός ελατήρια διπλού σωλήνα με αέρα/Πίσω ελατήρια μονού σωλήνα με αέρα
Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι/πίσω απλοί δίσκοι
Τροχοί: 235/50/18
0-100: 11.9’’
Τελική ταχύτητα: 190 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (μέση δοκιμής): 6,3 λτ/100χλμ
Νίκος Τσάδαρης