Πέντε μήνες μετά την έκθεση της Φρανκφούρτης, έγινε η επίσημη πρεμιέρα στην ελληνική αγορά του νέου Audi A4, που παρουσίασε πριν λίγες ημέρες η ελληνική αντιπροσωπεία στους εκπροσώπους του ειδικού Τύπου.
Μετά από 44 χρόνια και 10 εκατομμύρια αντίτυπα (Audi 80 και από το 1996 Α4), ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για το πλέον πετυχημένο και αναγνωρίσιμο μοντέλο της Audi.
Το νέο Α4 παρά το ότι αισθητικά δεν δείχνει πολύ διαφορετικό από το προηγούμενο, είναι ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο.
Με ελαφρώς αυξημένες διαστάσεις έχει μήκος 4,73 μέτρα και μεταξόνιο 2,82 μέτρα, προσφέροντας μεγαλύτερους χώρους από το προηγούμενο, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή με Cd μόλις 0,23 (0,26 για το στέισον Avant). Εκτός από τον αυξημένο χώρο για τους επιβάτες, μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών, που φτάνει τα 505 λίτρα.
Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί και στο βάρος που είναι μειωμένο έως και 120 κιλά (ανάλογα με την έκδοση), χάρη στις νέες μεθόδους κατασκευής με χρήση ελαφρών υλικών, κυρίως αλουμίνιου.
Με μετάδοση στους δυο, ή και στους τέσσερις τροχούς, το νέο Α4 πωλείται με δύο βενζινοκινητήρες τούρμπο (TFSI), τον 1.4λτ με 150 ίππους και τον 2λιτρο με 252 ίππους (με τετρακίνηση «quattro»). Οι τιμές ξεκινούν (με εγγύηση 5 ετών) από 32.500 ευρώ χωρίς απόσυρση (31.540 με απόσυρση) για το 1.4 TFSI με πλήρη εξοπλισμό (ESP, σύστημα αποφυγής πολλαπλών υγκρούσεων, 7 αερόσακοι, προβολείς ξένον, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα/καθρέπτες (και θερμαινόμενοι), κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, trip computer, ζάντες αλουμινίου, ραδιο-CD, σύστημα star-stop και ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και άλλα πολλά.
Εκτός των βενζινοκινητήρων υπάρχει και ένας 2λιτρος ντίζελ σε εκδόσεις 150 και 190 ίππων (ο δεύτερος επίσης με τετρακίνηση «quattro»). Οι τιμές εδώ ξεκινούν από τα 41.400 ευρώ χωρίς απόσυρση (38.600 με απόσυρση) για τον 2λιτρο TDI των 150 ίππων, που με εκπομπές CO2 μόλις 99 g/km, πληρώνει τέλη κυκλοφορίας μόνο 89 ευρώ.
Οι κινητήρες συνδυάζονται με τρία κιβώτια ταχυτήτων, ένα στάνταρ χειροκίνητο 6άρι, ένα ημιαυτόματο 7άρι διπλού συμπλέκτη S tronic κι ένα αυτόματο 8άρι tiptronic. Τα αυτόματα συστήματα μετάδοσης ενσωματώνουν τη λειτουργία απεμπλοκής των τροχών όταν δεν υπάρχει φορτίο (freewheeling function), γεγονός που περιορίζει σημαντικά την κατανάλωση.
Ο έλεγχος της επιλεκτικής κατανομής της ροπής, συμπληρώνει το έργο της μπροστινής αλλά και της 4κίνησης (quattro). Για τον πιο δυνατό κινητήρα TDI, η Audi θα προσφέρει από τις αρχές του χρόνου, και το μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα.
Οι αναρτήσεις είναι ξανασχεδιασμένες, με μειωμένο βάρος, και 5πλούς συνδέσμους εμπρός και πίσω, προσφέροντας σημαντική βελτίωση στην άνεση, και τονισμένη σπορτίφ συμπεριφορά.
Εξελιγμένο είναι και το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρομηχανικό σύστημα υποβοήθησης και επιλογή δυναμικής απόκρισης, ενώ υπάρχει και σύστημα επιλογής χαρακτηριστικών οδήγησης (Audi drive select dynamic driving) στο βασικό εξοπλισμό της έκδοσης με τον κινητήρα των 190 ίππων, με προαιρετική ανάρτηση με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ
Το νέο A4 βρίσκεται στην κορυφή της κατηγορίας στον τομέα της πληρότητας των οδηγικών βοηθημάτων. Σύστημα προληπτικής εξοικονόμησης καυσίμου, ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, Stop&Go, ενεργό cruise control με λειτουργία μποτιλιαρίσματος που βοηθά σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας λαμβάνοντας υπόψη μία πληθώρα παραμέτρων όπως οι διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα, αλλά και τις συνθήκες κυκλοφορίας. Μερικές ακόμα καινοτομίες που συμβάλλουν καθοριστικά στην ασφάλεια είναι : η υποβοήθηση παρκινγκ, ο έλεγχος επερχόμενης κυκλοφορίας, η προειδοποίηση εξόδου, η αποτροπή σύγκρουσης, και διάφοροι αισθητήρες πρόληψης της Audi. Διατίθεται επίσης και κάμερα αναγνώρισης οδικής σήμανσης.
Ο βασικός εξοπλισμός είναι ακόμα πιο πλήρης σε σχέση με τον προκάτοχο του, περιλαμβάνοντας προβολείς xenon, κλειδί εξυπηρέτησης, Bluetooth interface, σύστημα επιλογής κίνησης Audi drive select (κινητήρες 190ίππων και άνω), και έγχρωμη οθόνη MMI 7 ιντσών.
Στη διάρκεια της παρουσίασης καθίσαμε για λίγα (αλλά αντιπροσωπευτικά ) χιλιόμετρα στην άριστη θέση οδήγησης της βασικής βενζινοκίνητης έκδοσης 1,4 TFSI με τους 150 ίππους, που μας κέρδισε εξ αρχής χάρη στην ποιότητα κατασκευής/υλικών, στην άψογη εργονομία και στην απρόσκοπτη ορατότητα.
Το Α4 είναι ένα γεροδεμένο αυτοκίνητο που πατά γερά στον δρόμο, δεν δείχνει το βάρος του και ακούει άμεσα τις εντολές του οδηγού.
Ο γνώριμος κινητήρας βασίζεται κυρίως στη ροπή που προσφέρει το τούρμπο από τις 1.500 ως τις 3.500 στροφές και δίνει εύκολες ενδιάμεσες επιταχύνσεις που ευνοούν τα προσπεράσματα, αλλά και εντυπωσιακή (για τον κυβισμό) επιτάχυνση από στάση, καθώς τα 0-100 επιτυγχάνονται μέσα σε σε 8,7”.
Μια απροθυμία που έχει ο κινητήρας κάτω από τις 1500-1600σ.α.λ. αντιμετωπίζεται με το ακριβές και γρήγορο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ το τιμόνι στην στάνταρ έκδοση είναι μάλλον ελαφρύ αν και ακριβές όταν το συνηθίσεις. Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά, δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα, ούτε και εκπλήξης παρά το ότι κινηθήκαμε τουλάχιστον σβέλτα στην θρυλική ειδική διαδρομή του Αγίου Μερκουρίου και τους δύσκολους δρόμους της Ιπποκράτειου Πολιτείας. Ουδέτερη και προβλέψιμη, δεν χρειάστηκε ούτε μια φορά τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης, έχοντας σαν τελευταία γραμμή άμυνας τα άριστα φρένα.
Αυτά προς το παρόν, για το ανανεωμένο Α4, απόγονο του 80, το όλον η Audi η ίδια!
Περισσότερα στην αναλυτική δοκιμή που θα ακολουθήσει προσεχώς.
Νίκος Τσάδαρης