Το Ibiza δεν πλέον το best-seller για τη Seat (το Leon είναι τώρα αυτό που κατέχει την πρώτη θέση των πωλήσεών της με ποσοστό 39%), όμως είναι το αγαπημένο μοντέλο των Ισπανών, αφού τους στήριξε για περισσότερα από 30 χρόνια με αποτέλεσμα σχεδόν 5 εκατομμυρίων πωλήσεων.
Αποφάσισαν λοιπόν να το ανανεώσουν, κυρίως με ουσιαστικές αλλαγές δίνοντάς του τη δυνατότητα να πρωταγωνιστήσει και πάλι στην δυσκολότερη κατηγορία της εποχής μας, αυτή των σούπερ μίνι.
Βλέποντάς το, δυσκολεύεσαι να καταλάβεις αν πρόκειται για το νέο Ibiza, καθώς οι ελάχιστες διαφορές με το προηγούμενο εντοπίζονται στη μάσκα, τα εμπρός φώτα (με LED ημέρας) και τις ξανασχεδιασμένες ζάντες.
Με λίγα λόγια το φρεσκάρισμα του Ibiza δεν γίνεται αντιληπτό με την πρώτη ματιά, κάτι που άλλωστε δεν χρειάζεται, καθώς αισθητικά παράπονα δεν υπήρχαν μετά το προηγούμενο facelift πριν από έναν χρόνο.
Έγιναν όμως ουσιαστικές αλλαγές, κάτι ανάλογο με αυτό που έγινε και στο Polo, το αδελφό του μοντέλο στο γκρουπ VAG.
Οι αλλαγές αυτές γίνονται άμεσα αισθητές από την ώρα που θα ανοίξεις κάποια από τις 5 πόρτες του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Εκτός από τον συντηρητικό σχεδιασμό και τη διαρρύθμιση των χώρων που παραμένει ίδια, η συνολική εικόνα είναι σαφώς αναβαθμισμένη. Το κεντρικό τμήμα του ταμπλό είναι ντυμένο από μαλακό πλαστικό, ευχάριστο στην αφή και στην όψη, με εξαίρεση το κάλυμμα του πίνακα οργάνων παραμένει σκληρό και γυαλιστερό, καθρεφτιζόμενο πολλές φορές στο παρμπρίζ, κάτι που μπορεί να αλλοιώσει την ορατότητα του οδηγού, μόνη παραφωνία στην ουσία.
Η ψηλή θέση οδήγησης είναι άνετη, με καλή ορατότητα, τα καθίσματα έχουν επαρκέστατη πλευρική στήριξη, ενώ η ποιότητα συναρμολόγησης (το εσωτερικό του Ibiza δίνει μια μασίφ αίσθηση που σπάνια συναντάς σε μικρά μοντέλα) και η εργονομία είναι κορυφαίες για την κατηγορία κι όχι μόνο.
Οι χώροι για τέσσερις είναι καλοί, αλλά όχι κορυφαίοι κυρίως για τους πίσω όπου τα πράγματα είναι απλώς ικανοποιητικά. Πάντως οι πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και ο χώρος αποσκευών των 292 λίτρων (με ψηλό κατώφλι φόρτωσης) εξυπηρετούν, ενώ η χωριστή πλάτη του πίσω καθίσματος, αυξάνει κατά βούληση σημαντικά τον χώρο φόρτωσης, στο κάτω μέρος του οποίου υπάρχει κανονική ρεζέρβα διαστάσεων 185/60/15.
Δίπλα στον νέο πίνακα οργάνων και στο κέντρο της κονσόλας κυριαρχεί η έγχρωμη οθόνη αφής 5 ιντσών (προαιρετικά υπάρχει και 6,5 ιντσών), με Bluetooth, SD, USB & Aux-In που περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς.
Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, ο λεβιές ταχυτήτων και το χειρόφρενο, είναι επενδεδυμένα με δέρμα, αναβαθμίζοντας την ποιότητα, ενώ αξίζει να σημειωθούν οι δυνατότητες εξατομίκευσης, καθώς το νέο Ibiza διατίθεται σε σχεδόν 1.000 διαφορετικούς συνδυασμούς χρωμάτων. Οι δυνατότητες χωρίζονται σε τρία επίπεδα προαιρετικού εξοπλισμού: εξωτερικά χρωματικά πακέτα (καλύμματα καθρεπτών, πλαίσιο μάσκας), εσωτερικά χρωματικά πακέτα (ταπετσαρίες, πλαίσια αεραγωγών, κάτω τμήμα τιμονιού) και ζάντες.
Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης Style των 110 ίππων συμπεριλαμβάνει αερόσακους οδηγού/συνοδηγού, πλευρικούς αερόσακους προστασίας κεφαλής/θώρακος, μηχανικό κλιματισμό, ESC+EBA, ABS, cruise control & υπολογιστής ταξιδιού, μέχρι όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, καθώς και προβολείς ομίχλης με σύστημα cornering.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας φορούσε τον αλουμινένιο 3κύλινδρο (Eu6) 1000άρη κινητήρα άμεσου ψεκασμού βενζίνης των 110 ίππων/5000-5500σ.α.λ., με ροπή 20,4χγρμ/2000-3500σ.α.λ.. Διαθέτει διπλό μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, «single-scroll» turbo και πολλαπλή εξαγωγής ενσωματωμένη στην κεφαλή για καλύτερη διαχείριση των καυσαερίων και μικρότερο βάρος. Το intercooler είναι ενσωματωμένο στην εισαγωγή ώστε να περιοριστούν οι απώλειες κατά την διαδρομή που ακολουθεί ο αέρας μέχρι να φτάσει στον θάλαμο καύσης.
Παρά το ότι είναι 3κύλινδρος, έχει ομαλή λειτουργία και μόνο χαμηλά ή πολύ ψηλά στο στροφόμετρο, ο τραχύς ήχος προδίδει την απουσία ενός κυλίνδρου. Το ελαφρύ και αποδοτικό σύνολο συνδυάζεται ιδανικά με το καλό σε αίσθηση και κλιμάκωση 6άρι μηχανικό κιβώτιο, τραβώντας από τις 1500σ.α.λ. μέχρι σχεδόν τον κόφτη (6000σ.α.λ.). Τα αποτελέσματα φαίνονται τόσο στα 0-100 που έρχονται σε 9.2’’, όσο στην τελική ταχύτητα των 197 χλμ/ώρα, αλλά και τις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, όπου τα σχεδόν 1100 κιλά βάρους του νέου Ibiza, προσπερνούν εύκολα ή δύσκολα τον ανταγωνισμό.
Στην πράξη ο κινητήρας συμπεριφέρεται καλύτερα και από τον 1,2 διατηρώντας εύκολα ταχύτητες ταξιδιού της τάξης των 150 χλμ/ώρα, ενώ όλο το υπόλοιπο σύνολο της κατασκευής συμπεριφέρεται άψογα.
Η πολύ καλή συμπεριφορά οφείλεται κυρίως στην εξαιρετική ακαμψία του πλαισίου, καθώς και στις αλλαγές που έγιναν στη σχέση σκληρότητας ελατηρίων/αμορτισέρ και της νέας ρύθμισης στην ηλεκτρομηχανική κρεμαγέρα. Με συμβατική ανάρτηση (McPherson εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) το νέο Ibiza έχει καλή ποιότητα κύλισης, άνεση και ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Περνά πάνω από τις ανωμαλίες χωρίς αναπηδήσεις και χωρίς να κάνει «τσικ», ενώ το γρήγορο τιμόνι πληροφορεί επαρκώς τον οδηγό σε κάθε περίπτωση. Το αμάξωμα παίρνει μικρές κλίσεις και δίνει την αίσθηση ελαφρύτερου αυτοκινήτου με πιο σπορ συμπεριφορά, κάτι που ήταν ανέκαθεν ζητούμενο από τη Seat.
Πιέζοντάς το στο όριο αντιλαμβάνεσαι τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης με άμεσο έλεγχο του αμαξώματος, καθώς η αίσθηση των χειριστηρίων προσδίδει σιγουριά στον οδηγό. Σε κλειστές διαδρομές μάλιστα με δύσκολες στροφές το άκαμπτο πλαίσιο είναι πρόθυμο στις άμεσες αλλαγές πορείας, ενώ το ESP και το XDS (προσομοιώνει «μπλοκέ» διαφορικό), σε βοηθούν να κινείσαι γρήγορα χωρίς άγχος, ελέγχοντας εύκολα την όποια υποστροφή, όταν προκύψει.
Από την άλλη, μέσα στην πόλη, με το τιμόνι να κόβει πολύ όντας ταυτόχρονα ελαφρύ, το Ibiza αποδεικνύεται ιδανικό και για καθημερινή χρήση. Κλείνοντας την καταγραφή των εμπειριών μας με το πιο γνωστό μοντέλο της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, θα ήταν άδικο να μη σημειώσουμε τα δυνατά φώτα και το μίνιμαλ χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου που μπορεί πολλά περισσότερα απ’ όσα δείχνει με μια πρώτη ματιά.
Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στο συντηρητικό του σχήμα, έχει σαφώς αναβαθμισμένο εσωτερικό, βελτιωμένη ανάρτηση, τιμόνι, οδική συμπεριφορά και ένα κινητήρα «διαμάντι» που περνά… αόρατος μπροστά από τα μάτια του έφορα. Αν στα προηγούμενα συνυπολογίσουμε το άκαμπτο εμφανώς γεροδεμένο πλαίσιο και τον ευχάριστο χαρακτήρα του, τότε έχουμε να κάνουμε με μία από τις κορυφαίες επιλογές στην κατηγορία, που είναι και η δημοφιλέστερη πλέον στη χειμαζόμενη ελληνική αγορά.
Όλα τα παραπάνω -αν και εφόσον το αποφασίσετε- στην τιμή (1.0 ECO TSI 110HP STYLE με start/stop) των 12.640 ευρώ (με προσφορά και απόσυρση) που επίσης είναι ίσως η καλύτερη του ανταγωνισμού.
Υπέρ
– Κινητήρας
– Επιδόσεις
– Πλαίσιο
– Ποιότητα κατασκευής
– Επιδόσεις
– Οδική συμπεριφορά
– Φώτα
Κατά
– Χώρος πίσω επιβατών
– Τραχύς θόρυβος κινητήρα ψηλά
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Αμάξωμα: 5θυρο, 5θέσιο
Διαστάσεις: 4.061 x 1.693 x 1.445 χλστ
Χώρος αποσκευών: 292λτ
Βάρος: 1.100 κιλά
Κινητήρας: Αλουμινένιος, 3κύλινδρος, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Ισχύς: 110ίπποι/5000-5500σ.α.λ.
Ροπή: 20,4χγρμ/2000-3500σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Τροχοί: 185/60/15
Ανάρτηση: Μακ Φέρσον εμπρός/Ημιάκαμπτος άξονας πίσω
0-100: 9,2’’
Τελική ταχύτητα: 197χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 6,7λτ/100χλμ.
Νίκος Τσάδαρης