Πρόκειται για το για πολλούς -και τον υπογράφοντα- το απόλυτο αυτοκίνητο πόλης, αν βέβαια μέσα στα κριτήρια συμπεριλάβουμε και την τιμή, την ευχρηστία, την αντοχή και τη φήμη. Είναι το FIAT Panda, το μοντέλο που πολλές φορές στο πρόσφατο παρελθόν κράτησε όρθια την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, όχι μόνο οικονομικά, αλλά κυρίως στη συνείδηση των καταναλωτών, που εμπιστεύονταν εφ’ όλης της ύλης το δημοφιλές σούπερ μίνι της γείτονος χώρας.

Πέρασαν 33 και βάλε χρόνια από τη στιγμή που το πρώτο Panda πέρασε τη γραμμή παραγωγής, για να ακολουθήσει η παραγωγή περισσότερων από 6,5 εκατομμυρίων μονάδων που αποκτήθηκε από άνδρες και γυναίκες ανεξαρτήτως ηλικίας, ενδιαφερόντων, κοινωνικής και οικονομικής τάξης.

Διαχρονική πλέον και το τετραγωνισμένο σχήμα που κυριαρχεί εντός και εκτός, ενώ πρόσφατα προστέθηκαν και διχρωμίες που δημιουργούν μια πιο σύγχρονη εικόνα στην 3η γενιά στην οποία ανήκει το Panda αυτής της δοκιμής μας.

Αναβαθμισμένο σε όλους τους τομείς θυμίζει ως περισσότερο μικρό αυτοκίνητο παρά μίνι και αποτελεί μία από τις καλύτερες λύσεις της κατηγορίας, κυρίως με τον ντίζελ κινητήρα των 1.3 λίτρων. Το συγκεκριμένο τιμολογιακά τοποθετείται στην κορυφή της γκάμας με κόστος από περίπου 11.100 ευρώ με το όφελος της απόσυρσης.

Στο εσωτερικό του πετρελαιοκίνητου Panda, η εικόνα μοιάζει με εκείνη των άλλων εκδόσεων, με έμφαση στο μοντέρνο και ευχάριστο σχεδιασμό, την εργονομία και την προσεγμένη ποιότητα κατασκευής.15

Οι περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις δεν εμποδίζουν την εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων με αποτέλεσμα 4 ενήλικες να κάθονται άνετα εμπρός/πίσω, ενώ ο χώρος αποσκευών των 225 λίτρων αυξάνεται στα 260 λίτρα όταν τα πίσω καθίσματα βρίσκονται στην πιο εμπρός θέση και στα 870 λίτρα όταν αναδιπλωθούν.33

Ο οδηγός κάθεται σχετικά ψηλά και βολεύεται με τον ψηλά τοποθετημένο επιλογέα ταχυτήτων, ενώ τα επιμέρους χειριστήρια βρίσκονται σε σωστές θέσεις.

Η διαφορά στο Panda της δοκιμής μας είναι ο 1.3 Multijet II πετρελαιοκινητήρας των 75 ίππων στις 4.000 σ.α.λ. με ροπή 19,4 χγρμ/1500 σ.α.λ. Ο υπερσυμπιεστής σταθερής γεωμετρίας με intercooler σε συνδυασμό με τον άμεσο ψεκασμό και το σύστημα Start & Stop αποτελούν ένα οικονομικό/οικολογικό και ταυτόχρονα αποδοτικό σύνολο.

Οι 75 ίπποι αποδεικνύονται ικανοί να κινούν αξιοπρεπέστατα το Panda ειδικά ο οδηγός πατά το γκάζι εκμεταλλευόμενος συγχρόνως την ευχρηστία του χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων. Ταυτόχρονα η αυξημένη ροπή που έρχεται από τις 1.500 στροφές ζωντανεύει τον κινητήρα που τα καταφέρνει το ίδιο καλά στην πόλη και στο εθνικό οδικό δίκτυο. Οι επιδόσεις πάντως, κρίνονται ικανοποιητικές με 12.8’’ για τα 0-100 και 168 χλμ. τελικής ταχύτητας.1

Όλα τα παραπάνω κοστίζουν απόλυτα λογική κατανάλωση καυσίμου, η μέση τιμή της οποίας κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας ήταν από 4,8 έως 5,0 το πολύ λίτρα ανά 100 χλμ. Από την άλλη, για μόλις 4γραμμάρια ρύπων περισσότερα ανά χιλιόμετρο, το Panda της δοκιμής μας πληρώνει 93,6 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας.

Όμως δεν είναι όλα ρόδινα και ωραία, καθώς βέβαια «φθηνό, καλό και μπόλικο» δεν υπάρχει και για όλα τα προϊόντα της αυτοκίνησης ο καταναλωτής υποχρεούται να κάνει συμβιβασμούς. Το σύστημα Start & Stop λοιπόν στην πετρελαιοκίνητη έκδοση γίνεται κουραστικό καθώς μπερδεύει τον οδηγό στις εντός πόλης με τα πολλά σταμάτα/ξεκίνα.Επιπλέον ο κινητήρας «κροταλίζει» σε όλη τη γκάμα των στροφών, ειδικά όταν ο κινητήρας δεν έχει ζεσταθεί για τα καλά.4

Στην πράξη όμως τα όποια επουσιώδη μειονεκτήματα ξεχνιούνται αμέσως, καθώς το δημοφιλές ιταλικό μίνι είναι εύκολο στους χειρισμούς και στην οδήγηση, οικονομικό, πρακτικό, σβέλτο και ευχάριστο. Η ψηλή θέση οδήγησης και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες προσφέρουν άριστη ορατότητα, η ανάρτηση είναι άνετη και δεν «χτυπάει», ελέγχει κάθε στιγμή την επαφή των τροχών με το δρόμο και προειδοποιεί/βοηθά τον οδηγό σε κάθε περίπτωση. Ευχάριστη και ασφαλής είναι η άμεση απόκριση των φρένων, ενώ το ακριβές τιμόνι θα ήθελε λίγο καλύτερη αίσθηση (βάρος) στις γρήγορες στροφές.

Με λίγα λόγια το Panda 1.3 diesel συνεχίζει μια πολυετή παράδοση που το θέλει «λίρα εκατό» στα μοντέλα της FIAT, καθώς τα καταφέρνει άριστα εντός πόλης, αλλά και πολύ καλά εκτός αυτής, πραγματοποιώντας γρήγορα προσπεράσματα με σταθερή και προβλέψιμη συμπεριφορά. Μια διαχρονική αξία που χωρίς έχει το prestige του «500», εγγυάται το παρόν και το μέλλον της «μαμάς» εταιρίας.0

Υπέρ

Ευκολία χρήσης

Χώροι

Κατανάλωση

Ποιότητα/φινίρισμα

Ροπή κινητήρα

Κατά

Θόρυβος κινητήρα

Σύστημα Start & Stop

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας: 4κύλινδρος, turbo, πετρέλαιο

Ισχύς:  75ίπποι/4000σ.α.λ.

Ροπή: 19,4χγρμ/1500σ.α.λ.

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς, με χειροκίνητο 5τάχυτο

0-100: 12.8’’

Τελική ταχύτητα: 168χλμ/ώρα

Κατανάλωση: 4,8-5,0 λτ/100χλμ

Ρεζερβουάρ: 37λτ

Διαστάσεις: 3653Χ1643Χ1551χλστ

Μεταξόνιο: 2300χλστ

Βάρος: 1035 κιλά

Αποσκευές: 225-870λτ 29 3128

Νίκος Τσάδαρης