Την ώρα που η 66η Διεθνής Έκθεση Αυτοκίνητου της Φρανκφούρτης μπήκε στην τελική ευθεία, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen προσπαθεί να ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο αλλαγών στο διοικητικό συμβούλιο της. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες και η μετοχή του ομίλου συμπαρασύρει στην πτωτική της πορεία και τις μετοχές άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι πετρελαιοκινητήρες δέχθηκαν μάλλον το πιο ισχυρό χτύπημα και οι οικολόγοι ζητάνε περισσότερα στοιχεία για την επίδραση των οξειδίων του αζώτου (Ν0Χ) στο περιβάλλον και στον άνθρωπο.
Η μεγαλύτερη έκθεση αυτοκινήτου που γίνεται στην Ευρώπη κάθε δυο χρόνια στο εκθεσιακό κέντρο της Φρανκφούρτης, την ερχομένη Κυριακή το βράδυ, θα περάσει στην ιστορία της αυτοκίνησης, σαν μια επιτυχημένη διοργάνωση. Όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ξοδέψαν μεγάλα ποσά για να συμμετάσχουν και να προβάλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα προϊόντα τους. Η σημαντικότερη απουσία ήταν της σουηδικής μάρκας Volvo, η οποία είχε εγκαίρως ανακοινώσει ότι πλέον θα συμμετέχει μόνο στην έκθεση της Γενεύης.
Το πανηγυρικό κλίμα της έκθεσης και την προσπάθεια του ομίλου VW να κλέψει τις εντυπώσεις με τη παγκόσμια παρουσίαση νέων σημαντικών μοντέλων (VW Tiguan, Audi A4) χάλασε το σκάνδαλο με τους ρύπους που εκπέμπουν μερικά πετρελαιοκίνητα μοντέλα του ομίλου VW, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται μετά τις επίσημες ανακοινώσεις της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA, Environmental Protection Agency) των ΗΠΑ. Ανακοίνωσε ότι 482.000 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα με τα σήματα της VW και της Audi, διαθέτουν ένα ειδικό λογισμικό, το οποίο ξεπερνούσε τους ελέγχους των συσκευών μέτρησης που διαθέτει η υπηρεσία. Το ειδικό λογισμικό, μειώνει την ισχύ των κινητήρων και επιπλέον περιορίζει τους εκπεμπόμενους ρύπους, μόλις αντιληφθεί ότι γίνεται έλεγχος από ειδικά μηχανήματα.
Με αυτή την τακτική, τα γερμανικά μοντέλα κάλυπταν τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων που ισχύουν στην πολιτεία της Καλιφόρνια, μόνο όταν γινόταν έλεγχος από τα αρμόδια συνεργεία. Οι αμερικάνικες αρχές έχουν ενοχληθεί, κυρίως για την παραπλάνηση που έκανε η VW στις εκπομπές των οξειδίων του αζώτου (Ν0Χ), οι οποίες σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας των κινητήρων της VW ήταν αυξημένες έως και 40 φορές. Οι Αμερικάνοι επισημαίνουν ότι η μεγάλη ποσότητα ρύπων και κυρίως των Ν0Χ επιβαρύνουν υπέρμετρα την υγεία των κάτοικων και είναι έξω από τα πλαίσια που καθορίζει η αυστηρή νομοθεσία τους.
Η VW, σε ανακοίνωση της ανέβασε τον αριθμό των αυτοκινήτων με το λογισμικό ειδικών προδιαγραφών στα 11 εκατομμύρια. Μετά από αυτή την επίσημη ανακοίνωση, πολλές χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Νότια Κορέα και η Ινδία, ξεκίνησαν έρευνες για να ελέγξουν τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο δικό τους οδικό δίκτυο. Έρευνες για ποινικές ευθύνες διεξάγουν οι ΗΠΑ και η Γερμανία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. να διερευνήσουν πόσα οχήματα κάνουν χρήση του ειδικού συστήματος απόκρυψης στοιχείων. Υπόνοιες για τους ρύπους που εκπέμπουν τα μεγάλα κυρίως μοντέλα SUV της BMW, άφησαν δημοσιεύματα ξένων εντύπων. Η BMW διέψευσε τις φήμες αλλά επηρεάστηκε αρνητικά η μετοχή της.
Η VW πλέον αντιμετωπίζει πολλές κατηγορίες και βρίσκεται σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Μάρτιν Βίντερκορν, αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Ο 68χρονος Γερμανός, δικαιούται αποζημίωση περίπου 28 εκατομμύρια ευρώ. Κατείχε τον τίτλο του πιο καλοπληρωμένου διευθύνοντος συμβούλου στη Γερμανία, με ετήσιες απολαβές γύρω στα 16 εκατομμύρια ευρώ.
Σήμερα, συνεδριάζει το Συμβούλιο Εποπτείας του γερμανικού κολοσσού, για να καθορίσει τον αντικαταστάτη του. Επικρατέστερος διάδοχος τους φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ματίας Μίλερ, ο οποίος τώρα κατέχει την θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Porsche.