Την ώρα που η αυτοκινητοβιομηχανία μας βομβαρδίζει με ογκώδη μεγάλου βάρους ηλεκτροκίνητα οχήματα, η Volvo παρουσίασε το αμιγώς ηλεκτρικό ΕΧ 30, ένα σχετικά μικρό SUV (το μικρότερο της μάρκας) που ανήκει στην κατηγορία Β-SUV, την δημοφιλέστερη της Ελληνικής αγοράς.

Το Volvo EX30 με μήκος 4,233 χλστ. και μεταξόνιο 2.650 χιλιοστών προσφέρει επαρκείς χώρους για 4 επιβάτες μαζί με χώρο αποσκευών 318 λίτρων (συν ένα χώρο 7 λίτρων εμπρός, όπου μπορούν να αποθηκευθούν τα καλώδια φόρτισης, ή άλλα μικροαντικείμενα). Η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων  αυξάνει την χωρητικότητα στα 904 λίτρα, με τον ορθογωνικό χώρο που προκύπτει να είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος.

Με μεταξόνιο στα 2.650 χλστ. οι χώροι των πίσω επιβατών δεν είναι άπλετοι, αλλά η απόσταση  από το έδαφος των 177 χλστ. και οι  μεγάλες γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής επιτρέπουν διαδρομές και σε χωματόδρομους, αρκεί να δοθεί η πρέπουσα προσοχή στα καθαρά ασφάλτινου προσανατολισμού ελαστικά και στο ότι δεν υπάρχει ρεζέρβα, όπως άλλωστε σχεδόν σε όλα τα ηλεκτρικά (και υβριδικά) οχήματα.

Σχεδιαστικά, έχουμε ένα μικρό σε όγκο, μοντέρνο, καλαίσθητο και αεροδυναμικό (Cd: 0,28) αμάξωμα χάρη στο  χαμηλό καπό, την κλειστή μάσκα, τη σχεδίαση των τροχών (19 ή 20 ιντσών), αλλά και το σχήμα των εμπρός φωτιστικών σωμάτων.

Στην κατασκευή του EX30 (βάρος από 1.765 – 1.960 κιλά) γίνεται ευρύτατη χρήση ανακυκλωμένων υλικών όπως π.χ. 25% ανακυκλωμένο αλουμίνιο, 17% ανακυκλωμένος χάλυβας και 17% ανακυκλωμένα υλικά για πλαστικά και μπαταρίες. Επιπλέον, τα εσωτερικά διακοσμητικά περιέχουν 30% ανακυκλωμένο πλαστικό, ενώ διατίθεται η επένδυση από Nordico, ένα τεχνολογικά προηγμένο υλικό, που δημιουργείται από υφάσματα από ανακυκλωμένα υλικά, όπως τα μπουκάλια «Pet», και από υλικά βιολογικής προέλευσης από δάση της Σκανδιναβίας.

Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στα συστήματα ασφαλείας, όπου μόνο για την επιτήρηση του εξωτερικού περιβάλλοντος φροντίζουν συνολικά 5 ραντάρ, 5 κάμερες και 16 αισθητήρες υπερήχων.

Εσωτερικό – Εξοπλισμός

Το ευχάριστο και ποιοτικό εσωτερικό δείχνει ότι, έχουμε να κάνουμε με ένα premium SUV με ικανοποιητική εργονομία, πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα και άριστη συναρμογή των υλικών, ενώ η πανοραμική οροφή κάνει το μοντέρνο εσωτερικό ένα φωτεινό «δωμάτιο με θέα». 

Το μίνιμαλ εσωτερικό εκπλήσσει θετικά με την λειτουργικότητά του, όπως οι δύο ανασυρόμενες κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο ποτηροθήκες που κρύβονται όταν δε χρησιμοποιούνται, οι δύο θύρες φόρτισης Type–C (άλλες δύο στη μέση, στο πίσω μέρος, μαζί με τους διακόπτες των παραθύρων) και ένας ακόμα αποθηκευτικός χώρος που φιλοξενεί έως και μία μεσαίου μεγέθους τσάντα. Συνολικά, η πρακτικότητα το κύριο χαρακτηριστικό στο εσωτερικό του EX30 και στις τέσσερις διαμορφώσεις του (αποκαλούνται «δωμάτια»), με τις ονομασίες «Breeze», «Mist», «Pine» και «Indigo».

Υπάρχει και ντουλαπάκι συνοδηγού που όμως είναι τοποθετημένο κάτω από το κεντρικό τμήμα του ταμπλό και ανοίγει πατώντας ένα διακόπτη αφής στην κεντρική οθόνη πολυμέσων.

Η τελευταία, είναι κάθετη στο κέντρο του ταμπλό, μεγέθους 12,3 ιντσών και πάνω της είναι συγκεντρωμένες σχεδόν όλες οι λειτουργίες επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και παραμετροποίησης συστημάτων του αυτοκινήτου, ενώ συνεργάζεται σε επίπεδο συνδεσιμότητας 5G με την Google, την Apple και την Qualcomm. Χαρακτηριστική είναι και η μπάρα ήχου, που εκτείνεται κατά μήκος του εμπρός μέρους και καταργεί ουσιαστικά τα παραδοσιακά ηχεία.

Ο πλούσιος εξοπλισμός της βασικής έκδοσης περιλαμβάνει  – μεταξύ άλλων – ESP με hill holder, σύστημα ελέγχου κατάβασης, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας και υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, κλιματισμό, σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, προσαρμοζόμενο cruise control, αυτόματους προβολείς τεχνολογίας LED, ζάντες αλουμινίου, ποιοτικό ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Apple Car Play & Android Auto, Bluetooth, πολυλειτουργικό τιμόνι, συναγερμό κ.ά.

Κινητήρια συστήματα

Αρχικά, το Volvo EX30 με ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, ισχύος 272 ίππων (μέγιστη ροπή 343 Nm) και κίνηση στους πίσω τροχούς διατίθεται σε δύο εκδόσεις μπαταρίας, Standard και Extended Range, η διαφορά των οποίων προκύπτει από τη χωρητικότητα της μπαταρίας τους (στην έκδοση Standard είναι 51 kWh, και στην Extended Range, 69 kWh) και κατά συνέπεια στην αυτονομία.

Πιο αναλυτικά η βασική έκδοση δίνει στο βάρους από 1.765 έως 1.885 κιλά αμάξωμα αυτονομία 344 χλμ με την μικρή μπαταρία (ωφέλιμη χωρητικότητα 49 kwh) και 475 χλμ με την μεγάλη (ωφέλιμης χωρητικότητας 64 kwh). Η τελική ταχύτητα και στις δύο περιπτώσεις είναι στα 180 χλμ/ώρα, ενώ η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ/ώρα επιτυγχάνεται σε 5.7΄΄ για την μικρή μπαταρία και 5.3΄΄ για την μεγάλη.

Στην κορυφή της γκάμας του μοντέλου βρίσκεται μία τετρακίνητη έκδοση (Twin Motor Performance με μπαταρία 69 kwh), που έχει ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα και κατά συνέπεια τετρακίνηση. Εδώ η ισχύς εκτοξεύεται στους 428 ίππους (315 kW), η ροπή στα 543 Nm και η  επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνεται σε μόλις 3,6 δλ., αλλά η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα. Όσο για την αυτονομία, η μάρκα υπόσχεται έως 450 χιλιόμετρα.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι, το EX30 διαθέτει on-board φορτιστή 7,2, 11 ή 22 kW. Και η μέγιστη ισχύς φόρτισης που μπορεί να υποστηριχθεί είναι 134 και 153 kW.

Στον δρόμο

Οδηγώντας για πολλά χιλιόμετρα την πισωκίνητη έκδοση του ΕΧ 30 με την μεγάλη μπαταρία, μας εντυπωσίασε η ποιότητα κύλισης, το γρήγορο (2,8 στροφές) σύστημα διεύθυνσης (διάμετρος στροφής πλήρους κύκλου 11,1μ.) και οι επιδόσεις.

Η οδική συμπεριφορά του πισωκίνητου ΕΧ 30 είναι αψεγάδιαστη,  προβλέψιμη, με άριστη κατευθυντικότητα και ουδέτερο κράτημα, ενώ τα δυνατά φρένα (βοηθούμενα και από την ανάκτηση ενέργειας – ειδικά με τον επιλογέα στη θέση Β) τα καταφέρνουν εύκολα ακόμα κι αν ο οδηγός εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις επιδόσεις του κινητήρα.

Τα προσπεράσματα γίνονται σε χρόνο dt, το τιμόνι δίνει σαφή αίσθηση της κίνησης των κατευθυντήριων τροχών στον οδηγό και η ανάρτηση (Μακ Φέρσον εμπρός/πολλαπλών συνδέσμων πίσω) φιλτράρει εντυπωσιακά τις κακοτεχνίες των δρόμων και ταυτόχρονα περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος. Η λειτουργία της ανάρτησης (χωρίς να θεωρείται σπορ) προσαρμόζεται ιδανικά στον ρυθμό της οδήγησης, με έμφαση στην άνεση και την ποιότητα κύλισης που είναι άριστη παρά τα χαμηλού προφίλ ελαστικά.

Όσον αφορά την αυτονομία, οδηγώντας χαλαρά και σχεδόν συνεχώς με την επιλογή one pedal (λειτουργία μέγιστης ανάκτησης ενέργειας) είδαμε μέση κατανάλωση 16,0 kwh/100 χιλιόμετρα, που χωρίς να είναι η υποσχόμενη από τον κατασκευαστή, δεν παύει να είναι 400 χιλιόμετρα. Στην πράξη πάντως, επιχειρώντας ένα ταξίδι στην Πύλο (280 χλμ από Αθήνα), ταξιδεύοντας με ταχύτητα από 90 έως 110 χλμ/ώρα, αναγκαστήκαμε πριν την Καλαμάτα να ανεφοδιαστούμε (για σιγουριά) με ρεύμα, διαδικασία που «κόστισε» 53 λεπτά, αλλάζοντας εντελώς τον χρονικό προσδιορισμό του ταξιδιού.

Κάτι ανάλογο συνέβη στην επιστροφή, με την στάση αυτή τη φορά στο Σπαθοβούνι όπου σε άλλα 50 λεπτά φορτίσαμε και με αυτοπεποίθηση συνεχίσαμε για Αθήνα.

Ναι, είναι αλήθεια ότι, με τις υπάρχουσες υποδομές τα ταξίδια απαιτούν διαφορετική σχεδίαση, αλλά η ποιότητα μετακίνησης τελικά σε κερδίζει ειδικά αν θέλεις να απολαμβάνεις το ταξίδι και όχι να σπας τα ρεκόρ χρόνου.

Με δυο λόγια

Σε κάθε περίπτωση το μικρότερο SUV της Volvo εντυπωσιάζει εκτός, εντός και επί τα αυτά (στη θέση του οδηγού). Με κόμπακτ αμάξωμα, σύγχρονη μίνιμαλ αισθητική, λειτουργικότητα, υψηλή ποιότητα υλικών – κατασκευής, επιδόσεις – φωτιά, πλούσιο εξοπλισμό και τιμή κάτω από τα 30.000 ευρώ (με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»), είναι μια από τις ελάχιστες ρεαλιστικές προτάσεις στα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα της αγοράς. 

Τέλος, το ΕΧ 30 διατίθεται στις εξοπλιστικές εκδόσεις Core, Plus και Ultra, με την τελική επιλογή να ανήκει – φυσικά – στον καταναλωτή, ο οποίος στην τιμή κτήσης θα πρέπει να συνυπολογίσει ότι, η Volvo μαζί με το ΕΧ30 προσφέρει πρόγραμμα συντήρησης 3 ετών (ή 100.000 χλμ.), ενώ η Volvo Car Hellas καλύπτει με 2ετή επέκταση εγγύησης την 3ετή εργοστασιακή, δηλαδή συνολικά 5 έτη (ή 100.000χλμ.).

Υπέρ

  • Σχεδίαση – Ποιότητα κατασκευής
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Εξοπλισμός
  • Κόστος χρήσης
  • Χώροι για 4 επιβάτες
  • 3 χρόνια σέρβις, 2ετής επέκταση εγγύησης
  • Τιμή

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Πολλές βασικές λειτουργίες στην οθόνη πολυμέσων
  • Χώρος αποσκευών

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, B- SUV 

Διαστάσεις: 4.233 Χ 1.838 Χ 1.550 χλστ

Μεταξόνιο: 2.650 χλστ

Απόσταση από το έδαφος: 171 χλστ

Χώρος αποσκευών: 318/904 λίτρα + 7λίτρα κάτω από το εμπρός καπό

Βάρος: 1.830 κιλά

Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη

Ισχύς: 272 ίπποι

Ροπή (Nm): 343

Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 69 KWh – ωφέλιμη 64KWh 

Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μονής σχέσης

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων

Τροχοί: 245/45/19

Φρένα: Εμπρός – Πίσω Αεριζόμενοι Δίσκοι 

Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 10,6 μ.

Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 5.3΄΄

Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα

Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): περίπου 400 χλμ 

Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 16,0 kWh/100 χλμ

Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0 – 100% (wallbox 11 kW) 7,5 ώρες, 10 – 80% (ταχυφορτιστής 175 kW) 27 λεπτά

Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ

Τιμή: από 30.171,6 ευρώ (με την κρατική επιδότηση)