Η κατηγορία των SUV και ειδικά των B-SUV, είναι η κατηγορία με την μεγαλύτερη αριθμητική αύξηση της αγοράς, στην οποία σπεύδουν όλοι οι κατασκευαστές να παρουσιάσουν μοντέλα προκειμένου να πάρουν ένα μέρος της εμπορικής πίτας. Σε αυτή την κούρσα η Seat έχει προβάδισμα με το Arona, ένα υπερυψωμένο κομψό αμάξωμα που βασίζεται στο Ibiza και – για την περίπτωση της δοκιμής μας- φορά με τον 3κύλινδρο κινητήρα βενζίνης των 999 κ.εκ. και 116 ίππων.

Πρόκειται για ένα ελαφρύ 3κύλινδρο σύνολο που ανήκει στην γενιά των μικρών αλλά θαυματουργών κινητήρων «τσέπης», ικανών να κινήσουν με αξιοπρέπεια και μικρή κατανάλωση ακόμα και ογκώδη – βαριά αμαξώματα, πόσο μάλλον το μικρό Arona με βάρος που είναι περίπου 1.150 κιλά.

Στην περίπτωση της δοκιμής μας, ο χιλιάρης βενζινοκινητήρας με τούρμπο αποδίδει 116 ίππους/5000 στροφές και μέγιστη ροπή 200 Nm/2000 στροφές. Το έργο του μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα άριστα κλιμακωμένο χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, με επιλογέα που διεκδικεί βραβεία αίσθησης και σβελτάδας.

Ο συνδυασμός κινητήρα/κιβωτίου αποδεικνύεται περισσότερο από επαρκής για το μέγεθος και βάρος του Arona, τόσο ώστε να μην πιστεύει κανείς το βάρος που αναγράφεται στα βιβλία του κατασκευαστή. Αυτή η αίσθηση είναι αποτέλεσμα του εύστροφου, δυνατού και ελαστικού κινητήρα που διαθέτει σημαντικά αποθέματα ροπής από τις περίπου 1800 στροφές. Αυτή η ροπή σε συνδυασμό με το εύχρηστο και σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο, δίνει την δυνατότητα για εύκολα προσπεράσματα, λιγότερες αλλαγές ταχυτήτων και ενδιαφέρουσες επιδόσεις, καθώς η επιτάχυνση 0-100 είναι δυνατή σε 9.8΄΄ και η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 180 χλμ/ώρα.

Ένα από τα πλεονεκτήματα του κινητήρα που περιγράψαμε είναι η on demand κατανάλωση, η οποία εξαρτάται κυρίως από το οδηγικό στυλ και δευτερευόντως από τις κυκλοφοριακές συνθήκες. Με άλλα λόγια, η μέση τιμή της δοκιμής μας δεν ξεπέρασε τα 6,9 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, όταν σε μια παλαιότερη δοκιμή είχαμε σημειώσει 7,4 λίτρα, ενώ σε κάποιες διαδρομές με επιθετική οδήγηση η μέση κατανάλωση έφτανε εύκολα στα 10+ λίτρα. Κατά συνέπεια είναι θέμα οδηγού, ο οποίος σκεπτόμενος την τσέπη του και την αυτονομία με το ρεζερβουάρ των 40 λίτρων, αποφασίζει για την οικονομία ή μη καυσίμου. Πάντως τους …τσιγκούνηδες βοηθά πολύ το σωστά ρυθμισμένο σύστημα start/stop.

Από την θέση του οδηγού

Συμβιώνοντας για πολλά χιλιόμετρα το Arona, η κυρίαρχη εντύπωση που επισκιάζει όλες τις άλλες έχει να κάνει με την ευκολία χρήσης και με την ευελιξία του. Ακόμα και από διαδρομή σε διαδρομή, ο οδηγός εκπλήσσεται ευχάριστα από την ευχρηστία του οχήματος και από την αμεσότητα – σαφήνεια αλλαγής τροχιάς. Είναι κάτι που δύσκολα το περιγράφεις με λέξεις, αλλά εμείς το παρομοιάζουμε με την διαφορά που έχουν οι αρβύλες από τα αθλητικά παπούτσια στο περπάτημα, με το Arona να ταιριάζει πολύ στα δεύτερα και μάλιστα σε άριστης ποιότητας. Στην αίσθηση αυτή συμβάλλει τόσο η υπερυψωμένη και εργονομική θέση οδήγησης, όσο και η αυξημένη ακαμψία της νέας πλατφόρμας, πάνω στην οποία έχει κτιστεί το μοντέλο. Σε όλη αυτή την θετική εικόνα συνεισφέρει ο υποδειγματικός επιλογέας ταχυτήτων, που είναι τόσο σαφής και σβέλτος ώστε πολλές φορές να σε βάζει στον πειρασμό αλλαγής σχέσεων χωρίς πάτημα του συμπλέκτη.

Κατά τα λοιπά, το μικρό SUV/Crossover έχει πολύ καλό κράτημα, προοδευτικές αντιδράσεις και άριστη κατευθυντικότητα, που ενισχύεται από το μικρότερο βάρος που δέχεται ο εμπρός άξονας λόγω του ελαφρύτερου κινητήρα. Επιπλέον, το τιμόνι γρήγορο, ακριβές, με καλή αίσθηση, είναι ένα από τα ατού της κατασκευής, όπως άλλωστε και τα φρένα που κάνουν άψογα την δουλειά τους και δεν προβληματίζουν. Στις στροφές γέρνει λίγο περισσότερο από ένα Ibiza, κάτι αναμενόμενο λόγω του αυξημένου ύψους από το έδαφος (19 εκατοστά), που όμως διευκολύνει όσους θελήσουν να κινηθούν και εκτός ασφάλτινων διαδρομών. Βέβαια στην περίπτωση αυτή η μετάδοση μόνο στους εμπρός τροχούς, ο τύπος των ελαστικών και οι περιορισμένες διαδρομές της ανάρτησης, δεν επιτρέπουν για πολλά, πολλά και ο μόνος σύμμαχος του οδηγού είναι το ύψος από το έδαφος που προαναφέραμε, αλλά και το ότι τα Arona διαθέτουν ρεζέρβα έστω και ασφαλείας, αντί για το «μοδάτο» αλλά ουσιαστικά άχρηστο κιτ επισκευής ελαστικού.

Σε καλά επίπεδα παρά την σφιχτή ανάρτηση είναι και η ποιότητα κύλισης, ενώ η άνεση χωρίς να είναι κορυφαία δεν ενοχλεί τους επιβάτες ακόμα και σε μακρινές διαδρομές.

Στα μειονεκτήματα σημειώσαμε μόνο τον θόρυβο του κινητήρα (ειδικά όταν είναι κρύος) μαζί με κάποιους κραδασμούς, που στην αρχή της λειτουργίας του μπορούν να σε κάνουν να νομίσεις ότι, ήρθε ή ώρα του…συνεργείου. Όμως, λίγο αργότερα όλα διορθώνονται και το 3κύλινδρο σύνολο δουλεύει σαν μέλισσα, με κάποιους σχεδόν ανεπαίσθητους κραδασμούς.

Δια ταύτα

Το Arona με τον μικρό αλλά επαρκέστατο βενζινοκινητήρα, προσφέρεται για –κυρίως- αστική χρήση, αλλά και μικρομεσαία ταξίδια, με τον «κόφτη» να μπαίνει όχι από την έλλειψη δυνατοτήτων του κινητήρα, αλλά από την μικρή χωρητικότητα του ρεζερβουάρ.

Σβέλτο, ελαφρύ, ευέλικτο και με άριστη οδική συμπεριφορά, είναι σε χρηστικό επίπεδο ένα από τα καλύτερα B/SUV της αγοράς.

Η τιμή του Arona στην βασική του έκδοση ξεκινά από τα 16.690 ευρώ (με πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού Style), ενώ η πιο πλούσια δίχρωμη έκδοση της δοκιμής μας (Xcellence) έχει τιμή εκκίνησης τα 20.490 ευρώ.

Υπέρ

  • Εύχρηστο – Ευέλικτο
  • Οδική συμπεριφορά
  • Αποδοτικός κινητήρας
  • Σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο
  • Θέση οδήγησης
  • Ποιότητα κύλισης
  • Φορολογικό πλεονέκτημα

Κατά

  • Θόρυβος-κραδασμοί κινητήρα (όταν είναι κρύος)
  • Κατανάλωση (με βαρύ δεξί πόδι)

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: Επιβατικό, 5θυρο, 5θέσιο Β/SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.138 Χ 1.780 Χ 1.552 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.566 χλστ
  • Βάρος: 1.187 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 400 λίτρα
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 40 λίτρα
  • Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo, 999κ.εκ.
  • Ισχύς: 116 ίπποι/5.000 σαλ
  • Ροπή (Nm): 200/2.000 σαλ
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο, 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
  • Τροχοί: 205/60/16
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,8΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 182 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 6,9 λίτρα/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 113 γρ/χλμ
  • Τιμή: Από 20.490 ευρώ

Νίκος Τσάδαρης