Σε προετοιμασίες για να προστατεύσουν τις ακτές της Σρι Λάνκα από την πετρελαιοκηλίδα που πιθανόν θα προκληθεί λόγω του ναυαγίου του φορτηγού πλοίου MV X-Press Pearl βρίσκονται οι αρχές της χώρας.
Για τον λόγο αυτό ζήτησαν τη βοήθεια της Ινδίας.
«Ζητήσαμε τη βοήθεια της Ινδίας« δήλωσε σήμερα Σριλανκέζος αξιωματούχος που συμμετέχει στις επιχειρήσεις για τον περιορισμό της οικολογικής καταστροφής που έχει ήδη σημειωθεί και η οποία θα επιδεινωθεί σε περίπτωση που δημιουργηθεί πετρελαιοκηλίδα.
Το ινδικό λιμενικό συμμετείχε και στις προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς που ξέσπασε στο φορτηγό πλοίο στις 20 Μαΐου και ένα από τα πλοία του, που διαθέτει ειδικό εξοπλισμό, έχει ήδη αναπτυχθεί για να περιορίσει τυχόν μόλυνση της θάλασσας από πετρέλαιο προτού αυτό φτάσει στις ακτές.
Οικολογική καταστροφή: Βυθίζεται το πλοίο
Όπως περιγράφει το ΑΜΠΕ, διαλυτικά πετρελαίου, πλωτά φράγματα και ξαφριστές επιφάνειας είναι έτοιμοι να χρησιμοποιηθούν αμέσως μόλις εντοπιστεί το παραμικρό δείγμα διαρροής πετρελαίου από το MV X-Press Pearl, το οποίο άρχισε να βυθίζεται χθες Τετάρτη στα ανοικτά των δυτικών ακτών της Σρι Λάνκα.
Η πλοιοκτήτρια του φορτηγού πλοίου, η X-Press Feeders, ανακοίνωσε ότι βυθίζεται αργά μετά την αποτυχημένη ρυμούλκησή του μακριά από τις ακτές της Σρι Λάνκα.
«Η X-Press Feeders μπορεί να επιβεβαιώσει ότι η πρύμνη του πλοίου βρίσκεται στον βυθό της θάλασσας σε βάθος περίπου 21 μέτρων και η πλώρη του έχει αρχίσει να βυθίζεται αργά» επεσήμανε σε σημερινή της ανακοίνωση η εταιρεία.
«Ακόμη κι αν η πρύμνη βυθιστεί, ένα μέρος του καταστρώματος και της γέφυρας θα βρίσκονται έξω από το νερό» εξήγησε ο Ιντίκα ντε Σίλβα εκπρόσωπος του Πολεμικού Ναυτικού της Σρι Λάνκα σήμερα, καθώς το πλοίο των 31.600 τόνων έχει μήκος 186 μέτρα και ύψος 45 μέτρα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχει καμία εμφανής ένδειξη διαρροής των 350 τόνων καυσίμου που διαθέτει το πλοίο. Ωστόσο ο κίνδυνος πετρελαιοκηλίδας και διαρροής τοξικών ουσιών παραμένει μεγάλος καθώς το MV X-Press Pearl μετέφερε μεγάλες ποσότητες λιπαντικών και επιπλέον 81 εμπορευματοκιβώτια «επικίνδυνου φορτίου» εκ των οποίων 25 τόνους νιτρικού οξέως.
Οικολογική καταστροφή: Τεράστια μόλυνση απο πλαστικό
Τόνοι πολυαιθυλένης που χρησιμοποιείται για τη συσκευασία προϊόντων έχουν καλύψει 80 χιλιόμετρα στις δυτικές ακτές της Σρι Λάνκα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία της χώρας.
Ο πρόεδρος της χώρας Γκοταμπάγια Ρατζαπάκσα ζήτησε τη Δευτέρα από την Αυστραλία να βοηθήσει τη Σρι Λάνκα να εκτιμήσει το εύρος της οικολογικής καταστροφής, καθώς το νησί διαθέτει την μεγαλύτερη βιοποικιλότητα στη νότια Ασία.
Σύμφωνα με την πρόεδρο της Αρχής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος Νταρσάνι Λαχανταπούρα, ακόμη δεν έχει αποτιμηθεί το εύρος της οικολογικής καταστροφής, όμως η ίδια τόνισε ότι πρόκειται για τη χειρότερη που έχει σημειωθεί ποτέ στη Σρι Λάνκα.
Ο επικεφαλής της καθολικής εκκλησίας της Σρι Λάνκα, ο καρδινάλιος Μάλκομ Ραντζίθ, κατήγγειλε χθες ότι χιλιάδες αλιείς έχουν στερηθεί τα μέσα διαβίωσής τους εξαιτίας της μόλυνσης από το πλαστικό. Παράλληλα ζήτησε οι αρχές της χώρας να λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη επειδή επέτρεψαν στο πλοίο αυτό να εισέλθει στα ύδατα της Σρι Λάνκα.
Η Σρι Λάνκα ξεκίνησε έρευνα για την πυρκαγιά και τη μόλυνση που έχει προκληθεί. Οι αρχές της χώρας εκτιμούν ότι η πυρκαγιά στο φορτηγό πλοίο προκλήθηκε από τη διαρροή νιτρικού οξέος και το πλήρωμα την είχε αντιληφθεί ήδη από τις 11 Μαΐου, αρκετές ημέρες προτού το MV X-Press Pearl εισέλθει στα χωρικά ύδατα της Σρι Λάνκα.
Τα τρία βασικά μέλη του πληρώματος του φορτηγού πλοίου, ανάμεσά τους ο καπετάνιος και ο πρώτος μηχανικός, και οι δύο Ρώσοι, θα μείνουν στη Σρι Λάνκα μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα. Δικαστήριο ζήτησε την Τρίτη να κατασχεθούν τα διαβατήριά τους.
Μετά τη Σρι Λάνκα το MV X-Press Pearl, το οποίο είχε αναχωρήσει από το Γκουτζαράτ της Ινδίας, θα κατευθυνόταν στη Μαλαισία και μετά στη Σιγκαπούρη όπου είναι εγγεγραμμένο.
Στο μεταξύ και οι αρχές της Σιγκαπούρης ανακοίνωσαν ότι ξεκίνησαν ξεχωριστή έρευνα για τα αίτια του συμβάντος.