Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Total Κριστόφ ντε Μαρζερί σκοτώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα σε αεροπορικό δυστύχημα στη Ρωσία, γεγονός το οποίο προκάλεσε θλίψη και συγκίνηση για την αδόκητη απώλεια ενός μεγάλου και ιδιαίτερα χαρισματικού προέδρου που αφήνει ακέφαλη τη μεγαλύτερη γαλλική εταιρία.
Ο πρόεδρος του πετρελαϊκού κολοσσού, πρώτης σε κέρδη γαλλικής επιχείρησης και δεύτερης σε χρηματιστηριακή κεφαλαιοποίηση μετά τη Sanofi, σκοτώθηκε όταν το ιδιωτικό αεροσκάφος στο οποίο επέβαινε, ένα Φάλκον 50 που εκμεταλλευόταν η εταιρία Unijet, συγκρούστηκε με εκχιονιστικό όχημα, ενώ τροχοδρομούσε για να απογειωθεί από το αεροδρόμιο του Βνούκοβο, κοντά στη Μόσχα.
Το αεροσκάφος συνετρίβη λίγο πριν από τα μεσάνυχτα (τοπική ώρα) προκαλώντας τον θάνατο και των τεσσάρων επιβαινόντων, από τους οποίους τρεις ήταν μέλη του πληρώματος. Σύμφωνα με την ρωσική επιτροπή έρευνας, ο οδηγός του εκχιονιστικού οχήματος ήταν «μεθυσμένος» την ώρα του δυστυχήματος.
Από την πλευρά της, η γαλλική υπηρεσία έρευνας και ανάλυσης (ΒΕΑ) για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας στέλνει σήμερα τρεις ερευνητές στη Μόσχα ώστε να διαλευκανθούν οι συνθήκες του αεροπορικού δυστυχήματος.
Η μετοχή του ομίλου Total υποχώρησε κατά 1,49% στα 42,30 ευρώ λίγο μετά το άνοιγμα του χρηματιστηρίου του Παρισιού.
Η ανακοίνωση του θανάτου του Κριστόφ ντε Μαρζερί, φίλου της Ρωσίας, ενώ η ουκρανική κρίση έχει οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ Ρώσων και Δυτικών από το τέλος του ψυχρού πολέμου το 1991, προκάλεσε θλίψη στη Γαλλία.
Ο πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ εξήρε τον «ανεξάρτητο χαρακτήρα» και την «ξεχωριστή προσωπικότητα» του προέδρου του ομίλου που «προάσπιζε με ταλέντο την υπεροχή και την επιτυχία της γαλλικής τεχνολογίας στο εξωτερικό». Ο πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς δήλωσε ότι η Γαλλία έχασε «έναν σπάνιο ηγέτη επιχείρησης και μεγάλο καπετάνιο της βιομηχανίας, έναν πατριώτη», ενώ ο υπουργός Οικονομίας Εμανουέλ Μακρόν εξέφρασε τη θλίψη του για την «απώλεια ενός φίλου». Για την υπουργό Οικολογίας Σεγκολέν Ρουαγιάλ, «μπορούσες να μιλήσεις χωρίς ταμπού (μαζί του) για το ενεργειακό μέλλον της χώρας και του πλανήτη».
Ο αντισυμβατικός πρόεδρος, προικισμένος με ένα ζεστό χιούμορ, δεν σταματούσε να προασπίζεται την εικόνα της μεγαλύτερης πετρελαϊκής εταιρίας, ισχυρής αλλά και αμφισβητούμενης λόγω κυρίως της παρουσίας της στη Μιανμάρ ή της πετρελαιοκηλίδας που είχε προκαλέσει το ναυάγιο στα ανοικτά της Βρετάνης το 1999 του πετρελαιοφόρου Erika που είχε ναυλώσει η Total.
«Ήταν κάποιος που ήταν πράγματι ταυτόχρονα προσηνής, φιλικός, με έντονη την αίσθηση ενός εγκάρδιου χιούμορ. Όταν είχε κάτι να πει δεν μασούσε τα λόγια του», σχολίασε ο Ζεράρ Μεστραλέ, πρόεδρος της GDF Suez.
Η Total, της οποίας το διοικητικό συμβούλιο θα συνεδριάσει «το συντομότερο δυνατόν», επιβεβαίωσε τη νύχτα την πληροφορία για τον θάνατο του χαρισματικού προέδρου της, που είχε μεταδοθεί μερικές ώρες νωρίτερα από τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης.
Το αεροδρόμιο του Βνούκοβο, ένα από τα τρία διεθνή αεροδρόμια της Μόσχας, διευκρίνισε σε ανακοίνωσή του ότι το αεροσκάφος συνετρίβη ενώ ετοιμαζόταν να απογειωθεί για το Παρίσι με μια ορατότητα 350 μέτρων.
Μόλις έφθασαν στο σημείο, τα συνεργεία διάσωσης «άρχισαν αμέσως να σβήνουν τη φωτιά που είχε εκδηλωθεί».
Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους βρέθηκαν από τους εμπειρογνώμονες που έσπευσαν στο σημείο, σύμφωνα με πηγή του αερολιμένα την οποία επικαλείται το πρακτορείο Interfax.
Έρευνα για τις συνθήκες του δυστυχήματος διενεργείται από τη Επιτροπή πολιτικής αεροπορίας που διεξάγει έρευνες για όλα τα αεροπορικά δυστυχήματα στη Ρωσία και από την ομοσπονδιακή υπηρεσία της ρωσικής πολιτικής αεροπορίας, της οποίας ο διευθυντής, Αλεξάντρ Νεράντκο, υποσχέθηκε να παρακολουθήσει προσωπικά το θέμα.
Σύμφωνα με τη ρωσική εφημερίδα Vedomosti, ο Κριστόφ ντε Μαρζερί επέστρεφε από συνάντηση με τον ρώσο πρωθυπουργό Ντμίτρι Μεντβέντεφ που ήταν αφιερωμένη στις ξένες επενδύσεις στη Ρωσία, τη στιγμή που οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές κυρώσεις για το ρόλο της Ρωσίας στην ουκρανική κρίση πλήττουν τη Μόσχα.
Επωφελούμενος από τις καλές επαφές του με την ηγεσία του ρωσικού κράτους, ο ντε Μαρζερί ανήκε στους γάλλους επιχειρηματίες που τάσσονται υπέρ των επενδύσεων στη Ρωσία, σημαντική χώρα στη στρατηγική του ομίλου που φιλοδοξεί να την κάνει κύρια περιοχή του παραγωγής υδρογονανθράκων με χρονικό ορίζοντα το 2020.
Με το υποκοριστικό «Μεγάλο Μουστάκι» ο Κριστόφ ντε Μαρζερί έγινε γενικός διευθυντής του ομίλου το 2007 και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος το 2010, ύστερα από μια ολόκληρη σταδιοδρομία στις τάξεις του πετρελαϊκού κολοσσού. Υπό την αιγίδα του, ο όμιλος επιτάχυνε τον ρυθμό επενδύσεων του στην εξερεύνηση για την πλήρωση των φιλόδοξων στόχων της αύξησης της πετρελαϊκής του παραγωγής.
Παράλληλα ο όμιλος δεν δίστασε να αναδιαρθρώσει τις δραστηριότητές του στη Γαλλία, κλείνοντας το διυλιστήριο του στη Δουνκέρκη, στο βορρά, το 2010 και στη συνέχεια αναδιοργάνωσε τις πετροχημικές του εγκαταστάσεις στο Καρλίνγκ στην ανατολική περιφέρεια Μοζέλ πέρυσι.
Ο 63χρονος Κριστόφ ντε Μαρζερί ήταν παντρεμένος και πατέρας τριών παιδιών.