Τα σενάρια και οι θεωρίες συνωμοσίας γύρω από τη συντριβή του αεροσκάφους των μαλαισιανών αερογραμμών στην Ουκρανία συνεχίζονται, με τη Ρωσία και την Ουκρανία να αλληλοκατηγορούνται για την τραγωδία που οδήγησε στο θάνατο 298 ανθρώπους.
Αν αποδειχτεί ότι το αεροσκάφος της Malaysia Airlines καταρρίφθηκε κατά λάθος, το συγκεκριμένο δυστύχημα θα γραφεί στην ιστορία ως το πιο θανατηφόρο περιστατικό. Όχι όμως και το πρώτο, γράφει ο Noah Rayman στο Time.
Δείτε παρακάτω έξι αεροπορικά δυστυχήματα, με αεροπλάνα που καταρρίφθηκαν στο παρελθόν, ένα εκ των οποίων συνδέεται με την Ουκρανία:
2001 – Siberian Airlines Flight 1812
Το αεροσκάφος της Siberian Airlines πετούσε σε ύψος περίπου 35.000 ποδιών πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα -έχοντας ξεκινήσει από το Ισραήλ με τελικό προορισμό τη Ρωσία- όταν κατερρίφθη από έναν ουκρανικό πύραυλο. Οι εμπειρογνώμονες αργότερα κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δυνάμεις της ουκρανικής αεράμυνας είχαν εκτοξεύσει δύο πυραύλους, κατά τη διάρκεια μιας στρατιωτικής άσκησης: ο ένας βρήκε το στόχο (ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος), ενώ ο άλλος συνέχισε το «ταξίδι» του για 150 μίλια ακόμη και χτύπησε το επιβατικό αεροσκάφος. Και οι 78 επιβαίνοντες βρήκαν τραγικό θάνατο.
1988 – Iran Air Flight 655
Κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Ιράν-Ιράκ και με τις σχέσεις Ιρανών και Αμερικανών τεταμένες, το αμερικανικό ναυτικό δήλωσε ότι μπέρδεψε ένα ιρανικό επιβατικό αεροσκάφος –ένα Airbus 300- με ένα εχθρικό μαχητικό. Αφού εξέδωσε αρκετά προειδοποιητικά μηνύματα, το καταδρομικό Vincennes εκτόξευσε δύο πυραύλους επιφανείας-αέρος, ένας εκ των οποίων τουλάχιστον κατέρριψε το αεροσκάφος που είχε προορισμό το Ντουμπάι σε ύψος 7.500 ποδιών πάνω από τα Στενά του Ορμούζ. Σκοτώθηκαν και οι 290 επιβαίνοντες.
1983 – Korean Air Lines Flight 007
Ένα σοβιετικό αναχαιτικό κατέρριψε ένα Boeing 747, που είχε αναχωρήσει από τη Νέα Υόρκη με προορισμό τη Σεούλ με 269 επιβάτες και πλήρωμα, μέσα στο οποίο επέβαινε ο εκπρόσωπος των ΗΠΑ, Lawrence McDonald. Οι σοβιετικοί αξιωματούχοι πίστευαν ότι το αεροσκάφος, που είχε περάσει στο σοβιετικό εναέριο χώρο, εκτελούσε μια αποστολή αναγνώρισης. Σκοτώθηκαν όλοι οι επιβαίνοντες.
1978 – Korean Air Lines Flight 902
Όταν ο εξοπλισμός πλοήγησης στο αεροσκάφος των κορεατικών αερογραμμών, που πετούσε από το Παρίσι στη Σεούλ, παρουσίασε πρόβλημα, ο πιλότος αναγκάστηκε να πετάξει σε σοβιετικό εναέριο χώρο πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο. Πιστεύοντας ότι επρόκειτο για αναγνωριστική πτήση, οι σοβιετικές δυνάμεις έριξαν στο Boeing 707, αναγκάζοντάς το να προβεί σε αναγκαστική προσγείωση κοντά στα φινλανδικά σύνορα. Δύο άνθρωποι σκοτώθηκαν.
1973 – Libyan Airlines Flight 114
Το Boeing 727 των λιβυκών αερογραμμών αποπροσανατολίστηκε λόγω κακών καιρικών συνθηκών και πέρασε πάνω από την κατεχόμενη περιοχή Sinai στο Ισραήλ, η οποία είχε ανακηρυχθεί πολεμική ζώνη. Εν μέσω αναφορών για τρομοκρατικά σχέδια εναντίον του Ισραήλ με πολιτικό αεροσκάφος, οι ισραηλινοί αξιωματούχοι αποφάσισαν να σηκώσουν στον αέρα μαχητικά αναχαίτισης. Το πολεμικό αεροσκάφος εξέδωσε προειδοποιητικά μηνύματα και όταν δεν πήρε καμία απάντηση το κατέρριψε, οδηγώντας στο θάνατο σχεδόν όλους τους 115 επιβαίνοντες, αναφέρει το Time. Μια έρευνα αργότερα αποκάλυψε ότι ο γάλλος πιλότος πίστευε ότι τα μαχητικά αεροσκάφη ήταν συνοδευτικά από την Αίγυπτο.
1955 – El Al Flight 402
Το ισραηλινό αεροσκάφος που εκτελούσε πτήση από τη Βιέννη και την Κωνσταντινούπολη με τελικό προορισμό το Ισραήλ πέρασε στον εναέριο χώρο της Βουλγαρίας. Το αεροσκάφος κατερρίφθη. Και οι 58 επιβαίνοντες βρήκαν τραγικό θάνατο. Η Βουλγαρία εξέδωσε αργότερα μια επίσημη ανακοίνωση-απολογία, λέγοντας ότι οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας λειτούργησαν «πολύ βιαστικά».
(Η εξωτερική φωτογραφία είναι του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters από το σημείο της συντριβής του αεροσκάφους των μαλαισιανών αερογραμμών στην Ουκρανία).