Υπάρχουν φορές που ακόμα και οι ειδικοί βαρούν στον βρόντο, φέρνοντας όλεθρο και καταστροφή στις φίρμες που εμπιστεύονται τις υπηρεσίες τους.
Κι ενώ το μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού δεν εκτιμά ακριβώς τις διαφημίσεις παντού, η διαβόητη «τοποθέτηση προϊόντος» αποτελεί πια αναπόσπαστο τμήμα της ψυχαγωγίας και της showbiz.
Κι έτσι ο δούρειος ίππος της διαφήμισης εισβάλλει από τα παράθυρα στα πιο περίεργα μέρη!
Μετά λοιπόν τις ηχηρότερες γκάφες του επιχειρηματικού κόσμου, ας δούμε τις όχι και τόσο πετυχημένες κινήσεις του μάρκετινγκ…
Dark Vador Burger
Όσο φαν κι αν είσαι του «Star Wars» και του Darth Vader προσωπικά, θα έβαζες ποτέ στο στόμα σου χάμπουργκερ με κατάμαυρο ψωμάκι; Η ευρωπαϊκή αλυσίδα φαστ-φουντ Quick συνεργάστηκε λοιπόν με την τρισδιάστατη εκδοχή του «Phantom Menace» φιλοτεχνώντας ένα μπέργκερ βγαλμένο κατευθείαν από τα έγκατα ηφαιστείου! Κι αν όλα αυτά μπορείς να τα καταπιείς, γιατί το είπαν Dark Vador; Dark Vador!
Θεματικά φέρετρα προϊόντων
Υπάρχουν άνθρωποι που συνδέουν τη ζωή τους με προϊόντα, γιατί λοιπόν να μη θέλουν να τα πάρουν μαζί τους και στον άλλο κόσμο; Έτσι φαίνεται να σκέφτηκαν τα δαιμόνια μυαλά του μάρκετινγκ και θέλησαν να βάλουν μια πρόκληση στο κοινό, να αποδείξει δηλαδή την πίστη του στην μπράντα ακόμα και μεταθανάτια! Κι έτσι κυκλοφορούν αθλητικές κάσες, μουσικές, σε σχήμα καραμέλας, αλλά και στα χρώματα αγαπημένων προϊόντων και δημοφιλών τηλεοπτικών και κινηματογραφικών προγραμμάτων. Κάτι που σε κάνει να λες ότι επειδή σταμάτησε η καρδιά σου, δεν σημαίνει ότι ξόφλησες σώνει και καλά ως καταναλωτής…
McDonald’s φιγούρες από τον «Μάγο του Οζ»
Ο «Μάγος του Οζ» πρωτοκυκλοφόρησε το 1939. Και ήταν το 2007 όταν, για άγνωστο λόγο, τα McDonald’s αποφάσισαν να τον επαναφέρουν στο προσκήνιο λανσάροντας μια σειρά από φιγούρες που πωλούνταν με κάθε Happy Meal. Κι αν ο ετεροχρονισμός δεν ήταν αρκετός, οι κούκλες παραήταν περίεργες και τρομακτικές, ιδανικές για τα παιδιά της οικουμένης! Η Ντόροθι βάλθηκε να κατατρομάξει τα παιδάκια μπας και φάνε το μπεργκερο-φαΐ τους;
Ο Σέρλοκ Χολμς πουλάει καφέ
Η αλυσίδα 7-11 τοποθέτησε τον κινηματογραφικό Σέρλοκ Χολμς στον καφέ και τα σνακ της, αν και ο λόγος της σύνδεσης του αξιότιμου βρετανού ντετέκτιβ με την αλυσίδα σουπερμάρκετ διέφευγε από όλους. Ίσως αυτό να ήταν το μυστήριο της υπόθεσης! Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο Χολμς εμφανίστηκε να προωθεί και το νέο σνακ της φίρμας, το Taquito. Άλλο ένα μυστήριο που κλήθηκε να εξιχνιάσει ο διαπρεπής ντετέκτιβ: τι στο καλό ήταν το Taquito;
Τα άπειρα προϊόντα του Mr. T
Ο Mr. T κατάφερε να γίνει τοπική διασημότητα στις ΗΠΑ εκεί στη δεκαετία του ’80, όταν εμφανίστηκε στο «Rocky 3» και κατόπιν στο «The A-Team». Παρά το γεγονός λοιπόν ότι η τοποθέτηση προϊόντος δεν πάει συνήθως χέρι-χέρι με συγκεκριμένους ηθοποιούς, ο Mr. T πρωτοπόρησε στον τομέα ρίχνοντας στην αγορά τόνους κυριολεκτικά από όλα τα τρελά και απίθανα προϊόντα με τη φιγούρα του μοστραρισμένη πάνω τους! Το γιατί, παραμένει υπόθεση εργασίας…
Η Popeye’s σε συμφωνία με τον Εωσφόρο
Κάθε μπράντα που σέβεται τον εαυτό της οφείλει να διερωτηθεί: «Πώς μπορούμε να διαφημίσουμε την ιδέα ότι το προϊόν μας είναι μια καλή επιλογή;». Κι έτσι η Popeye’s αποφάσισε ότι η καλύτερη απάντηση ήταν να συνδέσει το προϊόν της με τον Πρίγκιπα του Σκότους! Έκλεισε συμφωνία λοιπόν για την τοποθέτηση των κοτόπουλών της στην ταινία του Άνταμ Σάντλερ «Little Nicky», στην οποία ο δημοφιλής ηθοποιός ενσαρκώνει έναν από τους γιους του Σατανά. Στην πρώτη κιόλας σκηνή της ταινίας, ο γόνος του Διαβόλου κάθεται σε ένα παγκάκι δίπλα σε ένα σκυλί με λαλιά ανθρώπου απολαμβάνοντας το νοστιμότατο κοτόπουλο της Popeye’s! Κι αν το προτιμά ο Εωσφόρος και η φαμίλια του, ποιος είσαι εσύ να πεις όχι;
Ατέλειωτη τοποθέτηση προϊόντος σε βιβλία
Υπήρχαν εποχές που τα βιβλία περιλαμβάνονταν στα ελάχιστα μέρη που δεν συναντούσες διαφημίσεις. Αυτό ωστόσο έμελλε να αλλάξει, όταν συγγραφείς και εκδοτικοί οίκοι δεν μπόρεσαν πια να αποστρέψουν το κεφάλι τους από τα θέλγητρα του μάρκετινγκ, με πολλούς μάλιστα γραφιάδες να είναι κάτι παραπάνω από πρόθυμοι να προσθέσουν αναφορές σε προϊόντα στο έργο τους! Όσο για την αποτελεσματικότητα τέτοιων στρατηγικών, ελέγχεται ακόμα…
Το «Metal Gear Solid» αγκαλιάζει την τοποθέτηση προϊόντος
Δεν είναι σπάνιο να υπάρχουν στα videogames αναφορές σε προϊόντα του πραγματικού κόσμου, αν και δεν τα βλέπουμε συνήθως στο ίδιο το gameplay του παιχνιδιού. Η διαφήμιση εισέβαλε λοιπόν στην καθαυτό gaming εμπειρία, με το «Metal Gear Solid: Peace Walker» να γράφει Ιστορία, όταν ο σκληροτράχηλος ήρωάς του εύρισκε καταμεσής της ζούγκλας καλούδια όπως Mountain Dew, Doritos και Pepsi! Κι ενώ αυτό φάνταζε αναπόφευκτο να συμβεί, το αναπάντεχο ήταν η δικαιολογία του developer, Hideo Kojima, για το γεγονός: «Ήταν επειδή ήθελα να κάνω έκπληξη στους παίκτες. Αν δεν υπάρχει έκπληξη ή φρεσκάδα, θα διακόψω την τοποθέτηση προϊόντος», εξήγησε. Και ναι, αυτό είναι ακριβώς το είδος της έκπληξης που λαχταρά κάθε gamer του πλανήτη…
Οι κακοί του «Evolution» κλέβουν το Head and Shoulders για να κυριαρχήσουν στον κόσμο
Οι κακοί εξωγήινοι που επιβουλεύονται τον κόσμο μας μπορούν να εξουδετερωθούν μόνο με σελήνιο, το οποίο υπάρχει εν αφθονία στο σαμπουάν της φίρμας. Οι επιστήμονες λοιπόν βάζουν σκοπό να μαζέψουν όλα τα Head and Shoulders του πλανήτη για να φτιάξουν την ουσία που θα μας απαλλάξει από την εξωγήινη εισβολή, την ίδια στιγμή που οι κακοί προσπαθούν να ξεφορτωθούν το πολύ κακό για την υγεία τους σαμπουάν! Όχι δεν παραλογιζόμαστε, αυτό είναι πράγματι το σενάριο του φιλμ, με την τοποθέτηση προϊόντος να είναι κάτι παραπάνω από προφανής! Όσο για την αποτελεσματικότητα της καμπάνιας, τι μαθαίνουμε; Ότι το Head and Shoulders αναμένεται να χρησιμοποιηθεί για να εξολοθρευτεί μια ολόκληρη γενιά εξωγήινων! Αν έπιασε στα εξωγήινα κοινά, κανείς δεν ξέρει…