Ένα φούτερ με κουκούλα με τα αστέρια της ΕΕ, το οποίο σχεδίασε μια βερολινέζικη εταιρεία κατασκευής καθημερινών ρούχων, έχει γίνει το σύμβολο των γερμανών υποψήφιων ευρωβουλευτών που με αυτόν τον τρόπο σηματοδοτούν την αντίθεσή τους απέναντι στις εθνικιστικές δυνάμεις στις ευρωεκλογές.
Την εποχή του δημοψηφίσματος για το Brexit, πριν από σχεδόν δύο χρόνια, ο βερολινέζος σχεδιαστής μόδας Ντέιβιντ Μάλον κατασκεύασε τα πρώτα εκατό φούτερ με το σύνθημα «EUnify» σε σκούρο μπλε χρώμα. Αφαίρεσε ένα από τα 12 χρυσά αστέρια και το κόλλησε στην πλάτη του φούτερ μαζί με τον αριθμό τηλεφώνου της γραμμής πληροφοριών της ΕΕ.
«Ένα αστέρι που λείπει και ο συμβολισμός που κρύβεται πίσω από έναν σπασμένο κύκλο δείχνει σε όλους αρκετά γρήγορα ότι κάτι δεν πάει καλά» εξηγεί ο Μάλον από το κατάστημά του στο Βερολίνο όπου πωλούνται τα προϊόντα του με την μάρκα Souvenir Official, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σύμβολο της εποχής το στυλ του φούτερ με κουκούλα παραπέμπει στην κουλτούρα της χιπ χοπ, στις διαδηλώσεις διαμαρτυρίας και στις εξεγέρσεις της νεολαίας όμως το λογότυπο στέλνει ένα βαθιά δημοκρατικό και αντιεξτρεμιστικό μήνυμα.
Πράγματι, η δημιουργία του Μάλον σύντομα προσέλκυσε το ενδιαφέρον των fashionistas και των influencers και γρήγορα άρχισαν να εμφανίζονται φωτογραφίες τους με αυτό στο Instagram, σε πάρτι, στις σχολικές αυλές και άλλες φωτογραφίες ακόμη και με κουλ τύπους πολύ μακριά από την ΕΕ όπως στην Ασία και στη Νέα Υόρκη.
Στις αρχές αυτού του χρόνου το φούτερ έκανε την εμφάνισή του στην διεθνή πολιτική σκηνή όταν φορέθηκε από τον 73χρονο Βόλφγκανγκ Ίσινγκερ, τον επικεφαλής της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια.
Στην ετήσια συνάντηση των επικεφαλής κρατών, υπουργών, διπλωματών και στρατηγών, το δώρο που έκανε ο εγγονός του στον Ίσινγκερ τράβηξε περισσότερο το ενδιαφέρον και συγκέντρωσε περισσότερα σχόλια σε σχέση με τις ζοφερές προειδοποιήσεις του για την κατάρρευση της μεταπολεμικής παγκόσμιας τάξης.
Έκτοτε δεν υπάρχει κάτι άλλο που να προκαλεί μεγαλύτερο ενθουσιασμό στους γραφειοκράτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η εταιρεία έχει προσθέσει στη σειρά αυτή ρούχων ένα μπλουζάκι, ένα παντελόνι φόρμας και μια τσάντα μέσης.
Ένας ακόμη πολιτικός που δεν αποχωρίζεται το φούτερ αυτό είναι και ο ηγέτης του φιλικού προς τις επιχειρήσεις Ελεύθερου Δημοκρατικού Κόμματος (FDP), ο Κρίστιαν Λίντνερ, ο οποίος μάλιστα ανέβασε στο Instagram μια φωτογραφία του που τον εικονίζει να το φοράει.
Η λεζάντα που την συνόδευε περιλαμβάνει ένα χαμογελαστό emoji και το εξής μήνυμα: «Για μένα η Ευρώπη δεν είναι μόνο μια ήπειρος, αλλά και συνώνυμο της ελευθερίας, της υπευθυνότητας, της ποικιλομορφίας, της ειλικρίνειας, της ανοχής».
Ακολούθησε η υπουργός Δικαιοσύνης Καταρίνα Μπάρλεϊ των κεντροαριστερών σοσιαλδημοκρατών, η οποία τις τελευταίες εβδομάδες εμφανίζεται να φοράει ένα φούτερ EUnify σε προεκλογικές γιγαντοαφίσες.
Η ιστορικός της μόδας Ούτα-Κριστιάνε Μπέργκεμαν επισήμανε ότι το φούτερ επιτρέπει στους φιλοευρωπαίους υποψήφιους, είτε προέρχονται από την αριστερά είτε από την δεξιά, “να μεταδίδουν ένα πολύ άμεσο και γρήγορα κατανοητό μήνυμα”.
Φορώντας ένα τέτοιο φούτερ, η Μπάρλεϊ «παρουσιάζει μια κοινωνική και νεανική εικόνα» λέει η Μπέργκεμαν, ενώ ταυτόχρονα περνάει το μήνυμα ότι «ταυτίζεται τόσο πολύ με την Ευρώπη ώστε να καλύπτεται από αυτήν».
Κάποιοι σχεδιστές μόδας ήδη ονερεύονται ότι η σημαία της ΕΕ θα γίνει τόσο εμβληματική όσο τα αστέρια και οι ρίγες της αγγλικής σημαίας (Union Jack).
«Στην αρχή ήμασταν αρκετά μόνοι μας, αλλά τώρα υπάρχουν περίπου 20 δημιουργοί σε αυτήν την αγορά και θεωρώ ότι αυτό είναι πολύ καλό», λέει ο Μάλον, ο οποίος επισημαίνει ότι, ενώ το σύμβολο είναι πολύ της μόδας στο Βερολίνο, σε πολλές αγγλικές πόλεις θεωρείται ανατρεπτικό.
Αναπόφευκτα η μόδα αυτού του φούτερ προκάλεσε και αντιδράσεις, με κάποιους επικριτές της να την παρομοιάζουν με την αλόγιστη χρήση της φωτογραφίας του Τσε Γκεβάρα.
«Μπορείς να δεις θετικά τέτοια κουλ λατρεία προς την Ευρώπη ή να αναρωτηθείς αν στην πραγματικότητα μπορείς να αγοράσεις μια πολιτική θέση σε κατάστημα ηλεκτρονικών αγορών με παράδοση την επόμενη μέρα» έγραψε ένας σχολιαστής της εφημερίδας Die Zeit.