Το Εθνικό Μουσείο του Κατάρ, που εγκαινιάστηκε απόψε με κάθε μεγαλοπρέπεια, θα είναι ανοικτό σε «όλους», δήλωσε η πρόεδρος των μουσείων του εμιράτου, βεβαιώνοντας ότι ο αποκλεισμός που επιβλήθηκε από τη Σαουδική Αραβία και τους συμμάχους της δεν επηρέασε την επίτευξη του σχεδίου.
«Το Κατάρ έγινε πολύ πιο ισχυρό από τον Ιούνιο του 2017. Οι πολίτες προάσπισαν την αξιοπρέπειά τους και την αλήθεια με συνέπεια την ενίσχυση της χώρας», δήλωσε ο εμίρης του Κατάρ σεΐχης Ταμίμ μπεν Χαμάντ Αλ-Θάνι.
Το κτίριο των 52.000 τ.μ. εγκαινιάστηκε κατά τη διάρκεια μιας λαμπρής τελετής στην οποία παρέστησαν ο σεΐχης του Κουβέιτ Σαμπάχ αλ-‘Αχμαντ αλ-Τζαμπέρ αλ-Σαμπάχ, ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί, η σύζυγός του Κάρλα Μπρούνι, ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Εντουάρ Φιλίπ, διασημότητες όπως η Ναόμι Κάμπελ, η Βικτόρια Μπέκαμ, ο προπονητής ποδοσφαίρου Χοσέ Μουρίνιο.
Το μουσείο, του οποίου το κόστος εκτιμάται στα 434 εκατομμύρια δολάρια, επρόκειτο αρχικά να εγκαινιαστεί το 2016, δηλαδή έναν χρόνο πριν οι πρώην σύμμαχοι της Ντόχας, συγκεκριμένα η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μπαχρέιν, της επιβάλλουν οικονομικό και διπλωματικό αποκλεισμό. Οι τελευταίοι κατηγορούν το Κατάρ ότι δεν πήρε αρκετές αποστάσεις από το Ιράν, σιιτική περιφερειακή δύναμη και αντίπαλη της σουνιτικής Σαουδικής Αραβίας, και ότι στηρίζει ριζοσπαστικές ισλαμιστικές οργανώσεις, κάτι που η Ντόχα αρνείται.
Η πρόεδρος των μουσείων και αδελφή του εμίρη του Κατάρ, η σεΐχα Αλ Μαγιάσα Αλ-Θάνι που έχει βαρύνουσα θέση στο εμιράτο, δήλωσε ότι ο αποκλεισμός δεν είχε καμιά συνέπεια στην ημερομηνία των εγκαινίων.
«Όλος ο κόσμος είναι ευπρόσδεκτος σε αυτό το μουσείο και εμείς μένουμε ανοικτοί στον υπόλοιπο κόσμο και στον διάλογο. Είμαστε περισσότερο από περήφανοι για το επίτευγμα αυτό», πρόσθεσε νωρίτερα κατά τη διάρκεια επίσκεψή της στο νέο κτίριο, που σχεδιάστηκε στο σχήμα του ρόδου της ερήμου από τον γάλλο αρχιτέκτονα Ζαν Νουβέλ.
Σύμφωνα με ειδικούς, οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του μουσείου αποδείχτηκαν τελικά μια ευκαιρία για το Κατάρ να ενισχύσει την εθνική ταυτότητα του σχεδίου και να ξεχωρίσει ακόμη περισσότερο από τις άλλες χώρες της περιοχής.
Ο γάλλος αρχιτέκτονας ο Ζαν Νουβέλ, που επίσης σχεδίασε το Μουσείο του Λούβρου στο Αμπού Ντάμπι στα Εμιράτα, δήλωσε ότι το δικό του ρόδο της ερήμου ήταν ένα «φιλόδοξο σχέδιο». «Είναι ένα κτίριο που γίνεται ένας προορισμός, που αναμένεται να γίνει έμβλημα».
Σε συνέντευξη στο γαλλικό εβδομαδιαίο έντυπο Journal du Dimanche, ο Ζαν Νουβέλ υπεραμύνθηκε της δουλειάς του όταν ερωτήθηκε αν εργάζεται για μη δημοκρατικά καθεστώτα. «Εργάζομαι στην κλίμακα του αιώνα και των αιώνων, για τους λαούς, όχι για ένα πρόσωπο που είναι κάποια στιγμή στην εξουσία», είπε.
Με στόχο να υμνήσει το βεδουίνικο παρελθόν της χώρας αλλά και το παρόν της που χαρακτηρίζεται από τις πηγές ενέργειας, το Εθνικό Μουσείο αντανακλά επίσης τον τεράστιο πλούτο, την υπερβολική φιλοδοξία και τη βούληση του εμιράτου να ξεχωρίσει από τους γείτονές του στα μάτια της διεθνούς κοινότητας.