Ως μια αληθινή αναγεννησιακή μεγαλοφυΐα και το πρώτο πραγματικά μοντέρνο πνεύμα της Ιστορίας, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι σήμερα μια σχεδόν μυθική φιγούρα.
«Θα κάνω ό,τι δεν τόλμησε να κάνει κανείς στο παρελθόν. Θα κάνω καινούριες σκέψεις, θα ζωντανέψω καινούργια πράγματα», έλεγε εξάλλου ο ίδιος και τα έκανε πράγματι.
Ως επιτομή επιστημονικού πνεύματος και καλλιτεχνικής ιδιοσυστασίας, ο ντα Βίντσι άφησε παρακαταθήκη έργα-σταθμούς στην τέχνη, αλλά και αναρίθμητες εφευρέσεις που έφεραν το μέλλον μερικούς αιώνες κοντύτερα.
Ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας, εφευρέτης και μηχανικός, δεν είναι και πολλά αυτά με τα οποία δεν καταπιάστηκε η επιτομή της Ιταλικής Αναγέννησης, ένα πνεύμα τόσο ανήσυχο που σταμάτησε να κοιμάται για να μη χάνει τον χρόνο του.
Ξέρουμε πως ο Λεονάρντο εργαζόταν με σχεδόν απάνθρωπους ρυθμούς, από το χάραμα ως το σούρουπο, χωρίς να τρώει και να ξεκουράζεται, κι αυτό για να προλαβαίνει να φέρνει σε πέρας τις αμέτρητες ιδέες του που του κατέβαιναν διαρκώς.
Εμείς έχουμε στα χέρια μας, πέρα από τα έργα του και τις συσκευές τους, περισσότερες από 13.000 σελίδες με ιδιόχειρες σημειώσεις του που απεικονίζουν τα πάντα, από ανθρώπινα μέλη με κάθε λεπτομέρεια μέχρι εκατοντάδες εφευρέσεις και κατασκευές που μοιάζουν να προέρχονται από σελίδες επιστημονικής φαντασίας.
Ξέρουμε επίσης ότι ήταν αμφίχειρας (αμφιδέξιος), μπορούσε να χρησιμοποιεί δηλαδή με την ίδια ευχέρεια τόσο το δεξί όσο και το αριστερό του χέρι, και αυτό έκανε σε ένα καλό κομμάτι της ζωής του: ζωγράφιζε με το ένα χέρι και έγραφε με το άλλο. Ναι, ταυτοχρόνως!
Και έγραφε μάλιστα ανάποδα, απότοκο της βαριάς μορφής δυσλεξίας του, κι έτσι τα κείμενά του διαβάζονται μόνο κοιτώντας τα μέσα από καθρέφτη (καθρεφτική γραφή ή κατοπτρική δυσλεξία το λέμε σήμερα). Να το πούμε άλλη μία: ζωγράφιζε με το ένα χέρι τα αριστουργήματά του και έγραφε με το άλλο τις σημειώσεις του, ανάποδα.
Γνωρίζουμε επίσης την εμμονή του με τα μυστικά, μια επίσης μεγάλη αγάπη του, κι έτσι έμοιαζε ταιριαστό να γράφει πράγματα με τρόπο που να μην μπορούν να διαβάσουν οι άλλοι.