Η κρίση με τον στόλο των αεροσκαφών 737 Max εκτιμάται πως μπορεί να είναι για τη Boeing χειρότερη κι από εκείνη που είχε καθηλώσει το 2013 τα Dreamliner.
Απρόβλεπτος παράγοντας είναι εν προκειμένω οι συνέπειες στη φήμη της εταιρείας μετά τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών.
Το βραχυπρόθεσμο κόστος της πιθανής επιδιόρθωσης του λογισμικού είναι μάλλον διαχειρίσιμο για τη Boeing, αλλά το μεγαλύτερο οικονομικό κόστος είναι άγνωστο καθώς εξαρτάται από το εάν θα κλονιστεί η εμπιστοσύνη των αεροπορικών εταιρειών στο εν λόγω τζετ, το οποίο καταγράφει και τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Σύμφωνα με τους New York Times, υπάρχουν παραγγελίες για 4.600 τέτοια αεροπλάνα, που μεταφράζονται σε μελλοντικά έσοδα ύψους 550 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μετά το δεύτερο δυστύχημα, που σημειώθηκε στην Αιθιοπία την Κυριακή, οι μετοχές της Boeing κατέγραψαν πτώση σχεδόν 11%.
Με όλα τα αεροσκάφη Max να είναι πλέον καθηλωμένα διεθνώς, προτεραιότητα της Boeing είναι να διορθώσει το πρόβλημα. Στην κατεύθυνση αυτή η εταιρεία συνεργαζόταν ήδη με τις αμερικανικές αρμόδιες αρχές για να αναπτυχθούν το update του λογισμικού και νέες οδηγίες εκπαίδευσης, μετά το δυστύχημα στην Ινδονησία, τον Οκτώβριο. Η ενημέρωση του λογισμικού αναμένεται τον επόμενο μήνα, αλλά η τελική λύση μπορεί να χρειαστεί ακόμα περισσότερο χρόνο, ανάλογα με το τι θα καθορίσουν οι αναλυτές ως αίτιο της συντριβής στην Αιθιοπία.
Όσο περισσότερος χρόνος χρειαστεί για να βρεθεί η λύση, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το τίμημα. Η επιδιόρθωση της μπαταρίας του Dreamliner σήμανε 465.000 δολάρια ανά αεροσκάφος, σύμφωνα με αναλυτές. Με βάση αυτό, η Boeing μπορεί να χρειαστεί να ξοδέψει 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να επιλύσει τα ζητήματα των Boeing 737 Max.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αεροπορικές εταιρείες που έχουν 350 συνολικά τέτοια αεροσκάφη στον στόλο τους, έχουν αρχίσει να ζητούν αποζημιώσεις για τις απώλειές τους, όσο τα αεροπλάνα παραμένουν στο έδαφος. Πιστεύεται πως κοστίζει ένα εκατομμύριο δολάρια το να δοθεί τζετ αντικατάστασης για τρεις μήνες.
Η Boeing είναι πιθανό να αντιμετωπίσει νομικές ενέργειες και από τις οικογένειες των επιβατών που σκοτώθηκαν στα δύο δυστυχήματα.
Ασφαλώς, μία εταιρεία του μεγέθους της Boeing, με έσοδα που ξεπερνούν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο- πιθανότατα μπορεί να απορροφήσει αυτά τα κόστη. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι όμως το πώς θα διαχειριστεί τις μελλοντικές παραγγελίες. Εάν οι παραδόσεις θα καθυστερήσουν, επειδή θα απαιτηθεί κάποιος ανασχεδιασμός του αεροσκάφους, η κατασκευάστρια εταιρεία θα κληθεί να προσφέρει μειωμένες τιμές στους πελάτες της.
Υπάρχει κι ένας ευρύτερος κίνδυνος, εάν το πλήγμα στα Max διαρκέσει. Η Boeing να χάσει ορισμένους στρατηγικούς πελάτες μακροπρόθεσμα. Αυτό θα έδινε πλεονέκτημα στον ευρωπαϊκό ανταγωνιστή της, την Airbus. Δεν φαίνεται πάντως να επίκεινται ακυρώσεις παραγγελιών αυτή τη στιγμή.
Αυτό που είναι υπαρκτό, και μπορεί να βλάψει την Boeing, είναι η υποψία πως είχε προνομιακές σχέσεις με την εποπτεύουσα αρχή της, την αμερικανική Federal Aviation Administration.