Ήταν το 2009 όταν η Amazon απέκτησε τη Zappos, έναν αμερικανικό ηλεκτρονικό κολοσσό ένδυσης, έναντι 1,2 δισ. δολαρίων.
Η Zappos δεν θυσίασε όμως τις ανατρεπτικές εταιρικές αξίες της, όπως αυτό που αποκαλεί ο αντισυμβατικός γενικός διευθυντής της Tony Hsieh «να δημιουργούμε κέφι και λίγη παραξενιά».
Ο παράξενος λοιπόν κύριος Hsieh αναζητεί προσωπικά υπαλλήλους που να ταιριάζουν στην ιδιαίτερη κουλτούρα του zappos.com, φροντίζοντας να ρωτά πάντα τους υποψηφίους: «Σε μια κλίμακα από το 1-10, πόσο περίεργος είστε;».
Και μας λέει μάλιστα πως ο αριθμός της απάντησης δεν έχει σημασία εδώ, αλλά αντιθέτως ο τρόπος με τον οποίο απαντά ο υποψήφιος στη σπαζοκεφαλιά. Παρόλα αυτά, «αν είσαι 1, τότε πιθανότατα είσαι πολύ άκαμπτος για την κουλτούρα της Zappos, αν είσαι 10, τότε ενδεχομένως είσαι πολύ ψυχάκιας για μας»!
Αφού πάρει την απάντηση που θα τον ικανοποιήσει, ο Hsieh ξαναχτυπά: «Σε μια κλίμακα από το 1-10, πόσο τυχερός είστε στη ζωή σας;». Και πάλι ο αριθμός δεν παίζει ρόλο, αν απαντήσεις όμως «1», τότε δεν ξέρεις, λέει, γιατί σου συμβαίνουν άσχημα πράγματα και πιθανότατα κατηγορείς πάντα τους άλλους για την ατυχία σου.
Αν πάλι πεις «10», τότε δεν γνωρίζεις πώς και γιατί συμβαίνουν όλα τα καλά της ζωής σου και μάλλον στερείσαι αυτοπεποίθησης. Οπότε δεν θα προσληφθείς…