«Ποια ήταν άραγε η πιο σοκαριστική εικόνα από το πρόσφατο κίνημα “Occupy” σε πολλές αμερικανικές πόλεις»; Προσπαθώντας να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα, το περιοδικό Economist, επισημαίνει το ρόλο της εικόνας, του βίντεο, αλλά και της ερασιτεχνικής κινηματογράφησης, στη διάρκεια του κινήματος κατά του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος στις ΗΠΑ, τους τελευταίους μήνες.
«Περισσότεροι από τα δύο τρίτα των Αμερικανών διαθέτουν ψηφιακές κάμερες. Περίπου το ένα τρίτο των ενηλίκων διαθέτουν ένα κινητό με δυνατότητα να καταγράψουν και να στείλουν πολύ εύκολα ήχο και εικόνα», σημειώνει ο Economist. Η καταγραφή αστυνομικών εν δράσει είναι ευκολότερο από ποτέ και χάρη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, αλλά και ιστοσελίδες ακτιβιστών, όπως το «Copwatch», η μετάδοση πλάνων από τη συμπεριφορά των αστυνομικών σε πορείες και διαδηλώσεις, αλλά και οι ενδεχόμενες παρεκκλίσεις καθηκόντων τους, εν βρασμώ ή όχι, μπορούν να εκτεθούν στη δημόσια κριτική, μόνο με ένα «κλικ». Κάτι τέτοιο αφορά ιδιαιτέρως και τη χώρα μας, μετά τα τελευταία περιστατικά διαρροών βίντεο από πορείες και επεισόδια στην Ελλάδα, όπου η αστυνομία έχει δεχθεί έντονη κριτική για υπερβολική χρήση βίας, ιδίως από μπλόγκερς και πολίτες.
«Όμως αυτό δεν έχει πάντα καλή έκβαση…», συνεχίζει το δημοσίευμα. Συμμετέχοντες σε πορείες, που κινηματογραφούν τα τεκταινόμενα, συχνά συλλαμβάνονταν, ξυλοκοπούνταν, ή οι κάμερές τους κατάσχονται, σύμφωνα με τον Economist. Πολλοί λένε όμως ότι η κινηματογράφηση μπορεί να απειλήσει την εργασία της αστυνομίας, καθώς πολλές φορές οι ενέργειές τους θα πρέπει να προστατεύονται από απόρρητο, όπως σε περιπτώσεις συγκεκαλυμμένων επιχειρήσεων. Όμως η αστυνομία και πάλι μπορεί να διατηρήσει το απόρρητο ενεργειών της.
«Δεδομένου του τι μπορεί να καταγράψει μια κάμερα, το να κινηματογραφεί κανείς αστυνομικούς θα πρέπει να γίνεται με προσοχή. Όμως δεν θα πρέπει να απαγορεύεται», καταλήγει το δημοσίευμα.