Αγωγή κατά της γκαλερί Helly Nahmad Gallery κατέθεσε ένας Γάλλος, ισχυριζόμενος ότι η κυριότητα ενός πίνακα του Μοντιλιάνι, ανήκε στον παππού του.

Ο Phillipe Maestracci δηλώνει ότι οι Ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ανάγκασαν τον Εβραίο παππού του Όσκαρ Στέτινερ, ο οποίος διατηρούσε γκαλερί στο Παρίσι, να τον πουλήσει και γι αυτό το λόγο δεν βρίσκεται πλέον στα χέρια του.

Ο πίνακας λέγεται «Καθιστός άνδρας με μπαστούνι» και δημιουργήθηκε το 1918.

Ο Στέτινερ είχε δανείσει το 1930 τον πίνακα του Μοντιλιάνι στη Μπιενάλε της Βενετίας και το 1939 αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Παρίσι, μαζί και την συλλογή έργων τέχνης που είχε, λόγω φόβου επικείμενης γερμανικής εισβολής.

Το 1941 οι Ναζί όρισαν ως προσωρινό διαχειριστή της περιουσίας του εμπόρου τέχνης τον Μαρσέλ Φιλιπόν, ο οποίος πούλησε τον διάσημο πίνακα χωρίς την άδεια του ιδιοκτήτη.

Παρά τις προσπάθειές του ο Στέτινερ αδυνατούσε να εντοπίσει τον πίνακα μετά τη λήξη του πολέμου. Την έρευνα συνέχισαν οι κληρονόμοι μετά το θάνατό του το 1948.

Εν τέλει ο πίνακας εντοπίστηκε από τον ενάγοντα το 2008, όταν ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s δημοσίευσε την πληροφορία ότι είναι διαθέσιμος προς πώληση από την γκαλερί Helly Nahmad.

Ο Maestracci τότε κινητοποιήθηκε και απευθύνθηκε στη γκαλερί, ζητώντας την επιστροφή του πίνακα, επικαλούμενος ότι η πώληση της 3ης Ιουλίου 1944 ήταν ανυπόστατη, καθώς έγινε χωρίς την άδεια του ιδιοκτήτη, παραβιάζοντας το αμερικανικό και διεθνές δίκαιο, σύμφωνα με το οποίο δεν αναγνωρίζονται αγοραπωλησίες «λόγω εξαναγκασμού» που έγιναν από τους Ναζί.

Πηγή: 24h.gr