Το μεγαλύτερο και βαθύτερο τούνελ στον κόσμο πρόκειται να παραδοθεί επισήμως στην κυκλοφορία στην Ελβετία, ύστερα από σχεδόν δύο δεκαετίες κατασκευαστικών εργασιών. Το μήκους 57 χιλιομέτρων διπλό τούνελ Gotthard θα παρέχει σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας κάτω από τις ελβετικές Άλπεις, ανάμεσα στη βόρεια και τη νότια Ευρώπη.
Η Ελβετία σημειώνει πως το τούνελ αυτό θα φέρει επανάσταση στις εμπορευματικές αγορές της Ευρώπης. Τα αγαθά που μεταφέρονται σήμερα οδικώς από ένα εκατομμύριο φορτηγά το χρόνο, θα μπορούν να μεταφέρονται με τρένο.
Με το μήκος του θα αφήσει στη δεύτερη θέση το ιαπωνικό τούνελ Seikan των 53,9 χιλιομέτρων και στην Τρίτη θέση αυτό της Μάγχης μήκους 50,5 χιλιομέτρων.
Στα εγκαίνια αναμένεται να παραστούν η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, ο Γάλλος πρόεδρος Φρνασουά Ολάντ και ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι.
Το κόστος κατασκευής του τούνελ ξεπέρασε τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια και είχε τεθεί σε δημοψήφισμα στην Ελβετία το 1992. Τότε οι Ελβετοί πολίτες είχαν στηρίξει την πρόταση περιβαλλοντικών οργανώσεων να μεταφέρουν όλες τις εμπορευματικές μεταφορές που περνούν από τη χώρα τους από το δρόμο στο σιδηρόδρομο.
Το τούνελ βρίσκεται 2,3 χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια της Γης.
Οι μηχανικοί που εργάστηκαν στην κατασκευή του έπρεπε να δουλέψουν σε 73 διαφορετικά είδη πετρωμάτων, κάποια σκληρά όσο ο γρανίτης και άλλα «μαλακά σαν ζάχαρη», όπως αναφέρει το BBC. Από την περιοχή αφαιρέθηκαν περισσότεροι από 28 τόνοι βράχων ενώ εννέα εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους στο διάστημα της κατασκευής του.
Το τούνελ παραδίδεται στη ώρα του και χωρίς να έχει γίνει υπέρβαση του προϋπολογισμού και δημιουργεί σιδηροδρομική σύνδεση ανάμεσα στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας και τη Γένοβα της Ιταλίας.
Όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία τον Δεκέμβριο, η διάρκεια ταξιδιού μεταξύ Ζυρίχης και Μιλάνου θα μειωθεί κατά μία ώρα, στις 2 ώρες και 40 λεπτά.
Η διαδρομή του είναι επίπεδη και ίσια αντί να γυρνά γύρω από τα βουνά όπως η παλιά σιδηροδρομική γραμμή και ένα οδικό τούνελ που άνοιξε το 1980.
Σε μόλις 17 λεπτά θα περνούν από μέσα του περίπου 260 εμπορευματικοί συρμοί και 65 επιβατικά τρένα.
Η χρηματοδότησή του προέρχεται από ΦΠΑ και φόρους στα καύσιμα, επιβαρύνσεις για τα βαρέα οχήματα και κρατικά δάνεια που προγραμματίζεται να αποπληρωθούν μέσα σε δέκα χρόνια.