Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault δεσμεύεται να συμμορφωθεί με τους αυστηρότερους κανόνες της Ε.Ε. για τις εκπομπές CO2 φέτος, αλλά εκτιμά ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που θα υπερβούν το νέο όριο των ρύπων ίσως να αποδυναμώσουν τη συνολική ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, αναφέρει το Reuters.
Η Ε.Ε. μείωσε σημαντικά το ανώτατο όριο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα καινούρια αυτοκίνητα που θα πουληθούν στην Ε.Ε. από την 1η Ιανουαρίου 2025. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον το ένα πέμπτο όλων των πωλήσεων των καινούριων αυτοκινήτων από τις περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά (EV), ώστε να αποφευχθούν τα βαριά πρόστιμα.
Οι εταιρείες με χαμηλότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να αγοράζουν πιστώσεις εκπομπών από άλλους κατασκευαστές, που διαθέτουν κυρίως αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου να μειώσουν τους συνολικούς μέσους όρους τους και να εξοικονομήσουν κυρώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Έρευνα της Ε.Ε., χθες, έδειξε ότι εταιρείες όπως η Stellantis, η Mercedes και η Toyota σχεδιάζουν να αγοράσουν πιστώσεις άνθρακα από παραγωγούς αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της Tesla και της Polestar.
Η Renault είπε ότι είναι πολύ νωρίς για να διαπιστωθεί πόσες μάρκες θα καταφύγουν στη λύση των πιστώσεων για τις επιπλέον εκπομπές ρύπων, αλλά πρόσθεσε ότι αυτή η κίνηση θα ήταν επιζήμια για τον κλάδο. Επίσης, προέτρεψε τις Βρυξέλλες να χαλαρώσουν τους κανονισμούς και να επανεξετάσουν το θέμα με τις εκπομπές των ρύπων, ώστε να μην πληγούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Χωρίς σαφή θέση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι κατασκευαστές αναγκάζονται να λάβουν αντιπαραγωγικές αποφάσεις, όπως αγορά πιστώσεων από ανταγωνιστές, πιθανές περικοπές παραγωγής κ.λπ. Αυτό οδηγεί στην αποδυνάμωση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας» ανέφερε η εταιρεία σε δήλωσή της στο Reuters.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετωπίζουν αυστηρότερους κανόνες εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2025 σχεδιάζουν να αγοράσουν πιστώσεις άνθρακα από εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της Tesla και της Polestar προκειμένου να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα, έδειξε έρευνα της Ε.Ε. Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να τους εξοικονομήσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα.
Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla και η Polestar, των οποίων οι πωλήσεις είναι 100% πλήρως ηλεκτρικές, μπορούν να πουλήσουν τις πλεονάζουσες πιστώσεις άνθρακα σε άλλους κατασκευαστές που συνεργάζονται μαζί τους.
Για την Tesla, οι πωλήσεις πίστωσης άνθρακα αντιπροσώπευαν σχεδόν το 3% των συνολικών εσόδων της, 72 δισ. δολαρίων, τους πρώτους εννέα μήνες του περασμένου έτους.
Εκπρόσωπος της Polestar είπε στο Reuters ότι η Polestar, η Volvo Cars και η Smart θα πουλήσουν τις πλεονάζουσες πιστώσεις εκπομπών ρύπων στη Mercedes.
Η Volvo Cars ανέφερε ότι αναμένει να έχει «σημαντικό» πλεόνασμα CO2 φέτος και βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου εκπομπών CO2 της Ε.Ε. για το 2025. «Οι παγκόσμιες εκπομπές μας στην εξάτμιση ανά όχημα έχουν μειωθεί πάνω από 40% από το 2018» ανέφερε η Volvo Cars.
Την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους, οι πωλήσεις πίστωσης άνθρακα αποτελούσαν περίπου το 0,3% των συνολικών εσόδων της Volvo Cars.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault Λούκα ντε Μέο, ο οποίος μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024 προήδρευε του ευρωπαϊκού λόμπι αυτοκινήτων ACEA, δήλωσε ότι οι κανόνες του 2025 για τους ρύπους θα μπορούσαν να κοστίσουν στους ευρωπαίους παραγωγούς αυτοκινήτων περίπου 15 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, ζήτησαν επίσης την αναστολή των προστίμων του 2025.
Ο επικεφαλής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων του Stellantis, Ζαν Φιλίπ Ιμπαρατό, τον περασμένο μήνα δήλωσε ότι στόχος της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν να μην πληρώσει κανένα πρόστιμο της Ε.Ε. φέτος.
Με βάση τους κανόνες της Ε.Ε., είπε ο Ιμπαρατό, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων του ομίλου στην Ευρώπη θα πρέπει να αυξηθούν από το 12% του τρέχοντος συνόλου στο 21%, με πιθανά πρόστιμα 300 εκατομμυρίων ευρώ για οποιαδήποτε ποσοστιαία μονάδα χαθεί.
Εκπρόσωπος της Volkswagen, χθες, επανέλαβε ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θεωρεί τους στόχους εκπομπών της Ε.Ε. για το 2025 ως «ιδιαίτερα προκλητικούς», αλλά ότι θα εξετάσει άλλα μέτρα για να συμμορφωθεί με αυτούς, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε μια εταιρεία προκειμένου να αγοράσει πιστώσεις, μόνο σε μεταγενέστερο στάδιο.
Πηγή: ΑΠΕ