Οι αντιδράσεις των φορέων και τα σχόλια των πολιτών στη δημόσια διαβούλευση φέρνουν αλλαγές σε ρυθμίσεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου. Με τη δημόσια διαβούλευση να λήγει στις 19 Νοεμβρίου, πάνω από 170 σχόλια έχουν διατυπωθεί από τους πολίτες με τα περισσότερα βέλη να συγκεντρώνουν οι διατάξεις για το τέλος ανθεκτικότητας και τα μέτρα για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης.

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για μίνι «λίφτινγκ» σε διατάξεις όπως το μέτρο που αφορά στην τριετή απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος για όσους ανοίξουν κλειστά ακίνητα και όσους γυρίσουν ακίνητα τύπου Airbnb στη μακροχρόνια μίσθωση. Επίσης, δεν αποκλείεται να υπάρξουν στοχευμένες διορθώσεις στη διάταξη που προβλέπει την αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (πρώην τέλος διαμονής) η οποία συγκεντρώνει τις περισσότερες αντιδράσεις από τους φορολογούμενους στη δημόσια διαβούλευση.

Ακίνητα

Για τη φοροαπαλλαγή στους φορολογούμενους που θα γυρίσουν στην αγορά των μακροχρόνιων μισθώσεων κενές κατοικίες ή ακίνητα τύπου Airbnb εξετάζεται να περιοριστεί ο χρόνος που απαιτείται ένα ακίνητο να είναι κλειστό ή σε καθεστώς βραχυχρόνιας μίσθωσης για να εξασφαλίσει ο φορολογούμενος τριετή απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος για τα ενοίκια μιας τριετίας. Ειδικά για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις εξετάζεται ο χρόνος να αρχίσει να μετρά πριν από τις 8 Σεπτεμβρίου 2024, δηλαδή πριν την εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Η διάταξη του νομοσχεδίου ορίζει την καθιέρωση τριετούς φοροαπαλλαγής για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και συγκεκριμένα:

  1. Το εμβαδόν της κατοικίας είναι έως 120 τμ
  2. Το εισόδημα προέρχεται από σύμβαση μίσθωσης διάρκειας τουλάχιστον 3 ετών που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025
  3. Η εκμισθούμενη κατοικία κατά τα φορολογικά έτη 2022, 2023 και, αν η μίσθωση καταρτίζεται το 2025, και κατά το φορολογικό έτος 2024
  • έχει δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ως κενό ακίνητο (έντυπο Ε2) ή δεν
  • έχει δηλωθεί ως μισθωμένο ακίνητο ούτε ως κύρια ούτε δευτερεύουσα κατοικία του εκμισθωτή ούτε ως ιδιοχρησιμοποιούμενο ούτε δωρεάν παραχωρούμενο ακίνητο (έντυπα Ε1 και Ε2) ή
  • έχει διατεθεί αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση, και οι συναφθείσες βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν δηλωθεί στη φορολογική διοίκηση, ο εκμισθωτής δεν έχει υποβάλει στη φορολογική διοίκηση δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας για το ακίνητο κατά το έτος της μίσθωσης και έως την έναρξη αυτής ή για το ίδιο διάστημα έχει υποβάλει δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης του ακινήτου.

Τέλος ανθεκτικότητας

Στα σχόλια για το τέλος ανθεκτικότητα οι πολίτες σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι:

  • «Καταλύματα που ενοικιάζονται 30 και 40 ευρώ, πληρώνουν το ίδιο τέλος ανθεκτικότητας με αυτά που ενοικιάζονται 300 ευρώ τη μέρα».
  • «Όσοι νοικιάζουμε ένα δωμάτιο 30 ευρώ την ημέρα στο σπίτι που κατοικούμε θα ζητάμε τέλος ανθεκτικότητας 8 ευρώ; Εντελώς απαγορευτικό, πρέπει οπωσδήποτε να μειωθεί τουλάχιστον για τις περιπτώσεις δωματίου».
  • «Τα 8 ευρώ του τέλους ανθεκτικότητας οριζόντια για όλους, ανεξαρτήτως περιοχής ή τιμήματος ενοικίασης είναι ακραία υψηλό, ειδικά για μικρό-ιδιώτες που έχουν 1 σπίτι και το εκμεταλλεύονται ως προς το ζην. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο τουρίστας θα αρνηθεί να πληρώσει τόσο μεγάλο φόρο και θα καταλήγει ο ιδιοκτήτης να καλύπτει από την τσέπη του το κόστος αυτό».

Τα σχόλια της ΠΟΜΙΔΑ

Στις παρατηρήσεις της για τις διατάξεις που αφορούν τα κλειστά ακίνητα η ΠΟΜΙΔΑ υπογραμμίζει ότι η αγωνία του νομοθέτη μήπως χάσει μερικά ευρώ από το μέτρο αυτό, είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από την μέριμνα να βγουν στην αγορά σπίτια για τους ενοικιαστές, και επισημαίνοντας τις αναγκαίες αλλαγές στις διατάξεις του, όπως είναι:

  • Η μείωση του χρονικού ορίου για τα κενά και η κατάργησή του για όσα ήταν στη βραχυχρόνια πριν από την πρωθυπουργική εξαγγελία του μέτρου.
  • Η 36μηνη φοροαπαλλαγή να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριμένο ενοικιαστή, να παραμένει δηλαδή σε ισχύ ακόμη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιοδήποτε λόγο εντός της τριετίας.
  • Η μείωση σε λογικά ποσοστά των βαρύτατων φορολογικών συντελεστών της κλίμακας των μισθωμάτων, που αποτελούν κύρια και πάγια αιτία της αύξησης των ενοικίων.
  • Ο διπλασιασμός των ποσοστών μείωσης του ΕΝΦΙΑ στο 40% και στο 20% για τις κατοικίες με αξία άνω των 500.000€, έτσι ώστε να αποτελέσει πραγματικά δελεαστικό κίνητρο για την ασφάλισή τους, η οποία σύντομα θα αποδώσει πολλαπλάσια φορολογικά έσοδα.
  • Η απόσυρση της διάταξης για το τέλος “ανθεκτικότητας” και η επανεξέταση εξ αρχής των αλλεπάλληλων επιβαρύνσεων στη βραχυχρόνια μίσθωση, αν μας ενδιαφέρει και η «ανθεκτικότητά» της αλλά και η ανθεκτικότητα» του τουρισμού της χώρας μας. Το τέλος αυτό θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να συναρτηθεί με την τιμή ενοικίασης του καταλύματος, αν δεν θέλουμε να αποτελέσει την αρχή του «τέλους» της βραχυχρόνιας μίσθωσης…
  • Ο περιορισμός για τα τρία δημοτικά διαμερίσματα της Αθήνας να υλοποιηθεί μηχανογραφικά από την ΑΑΔΕ, μέσω του αποκλεισμού των ταχυδρομικών κωδικών τους, και όχι να μετατραπεί σε παγίδα ανυποψίαστων ιδιοκτητών ή των φοροτεχνικών τους, για επιβολή τερατωδών προστίμων. Ο δε ο περιορισμός στα διαμερίσματα αυτά να αφορά αποκλειστικά νέα ΑΤΑΚ και όχι νέα Α.Μ.Α.