Η γιγάντια γέφυρα στη Βαλτιμόρη κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος μετά την πρόσκρουση πλοίου. Οι έξι αγνοούμενοι εργάτες που βρέθηκαν στο νερό θεωρούνται πλέον νεκροί. Μετά την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, στην πολιτεία Μέριλαντ των ΗΠΑ, οι αρχές ξεκίνησαν έρευνες από αέρος, θαλάσσης, ακόμη και υποβρυχίως, και κατάφεραν να εντοπίσουν δύο επιζώντες, ο ένας εκ των οποίων είναι σοβαρά τραυματισμένος.
Ο Παναγιώτης Καρύδης, ομότιμος καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, και ο Νίκος Σπανός ναύαρχος ε.α. και ειδικός διεθνής πραγματογνώμονας, μίλησαν στο ΕΡΤΝews και την εκπομπή «Συνδέσεις» και εξήγησαν τι συνέβη.
«Εγώ προσωπικά από το βιντεοληπτικό υλικό, το οποίο μελέτησα πάρα πολύ προσεκτικά και είδε το φως της δημοσιότητας και από συγκεκριμένη οπτική γωνία, βλέπω ένα φορτηγό πλοίο, δηλαδή το συγκεκριμένο πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια ένα πλοίο 300 μέτρων και 116 χιλιάδων τόνων σαν ένα κινητό υδάτινο βουνό να προσεγγίζει τη γέφυρα σε πολύ μικρή απόσταση και χωρίς να έχει τον απαιτούμενο χρόνο αντίδρασης.
Για 10 δευτερόλεπτα δείχνει απώλεια στην τάση τροφοδοσίας του ρεύματος. Φαίνεται να έχει προξενηθεί μηχανοηλεκτρολογική βλάβη, το λεγόμενο μπλακ άουτ.
Αυτό τι σημαίνει; Νεκρώνει όλο το πλοίο και στη συνέχεια βλέπω ότι επανέρχεται πάλι η τροφοδοσία του ρεύματος, δεδομένου ότι ενεργοποιούνται αυτόματα οι εφεδρικές ηλεκτρογεννήτριες του πλοίου και την ώρα που προσκρούει και εμβολίζει έναν από τους πυλώνες της γέφυρας που ήταν στην πορεία του, δείχνει να έχει εκ νέου απώλεια στην τροφοδοσία ηλεκτρικής ενέργειας.
Να σημειώσω εδώ ότι πάνω στο πλοίο επιβαίνει να ξέρετε, πλοηγός, ο οποίος έχει συνεργασία με τον πλοίαρχο», σημείωσε ο κ. Σπανός.
Ακολούθως ο κ. Καρύδης δήλωσε: «Αυτό το θέμα είναι παρόμοιο με τους υπολογισμούς που κάνουμε έναντι σεισμικών καταπονήσεων. Συγκεκριμένα, στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου επειδή το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου περνάει μεταξύ των τεσσάρων μεσοβάθρων, έχει τέσσερα μεσόβαθρα η γέφυρα στηρίζεται μέσα στη θάλασσα, σε τέσσερα μεσόβαθρα, μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα.
Έχει υπολογιστεί λοιπόν η σχετική να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα.
Δηλαδή αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά.
Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο.
Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, θα έλεγα από οποιοδήποτε υλικό, δηλαδή ήταν μπετονένια, είτε ήταν ανηρτημένη είτε όπως είναι μεταλλική, δεν θα συνέβαινε ποτέ εάν ήταν αντισεισμική.
Δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει, εκεί είναι το κλειδί όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας και τα πάντα να αντέχει όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέει.
Επιπλέον, πέραν αυτής της στατικής ας το πούμε έτσι, σχετικής μετακίνησης των βάθρων, το ένα με το άλλο που πρέπει να αντέχει είναι και η δόνηση, η οποία υφίσταται από την πρόσκρουση.
Δηλαδή είναι περίπου σαν να είναι μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων».
Ακολούθως ο κ. Σπανός ανέφερε πως: «Πρόκειται για ένα πλοίο που είναι 300 μέτρα, 116.000 τόνους με περίπου 5.000 εμπορευματοκιβώτια.
Καταλαβαίνετε πόση δύναμη είχε αυτό το πλοίο σε σχέση με την πρόσκρουση μιλάμε, θα μπορούσε να είχε ρίξει κάτω διπλή γέφυρα από αυτήν, αν δεν είναι καλά κατασκευασμένη.
Είναι μεγάλο το βάρος, να ξέρετε. Πάντως θα ήθελα να πω τελευταία ότι αν ήταν μισό μίλι μακριά το πλοίο από το σημείο της πρόσκρουσης και είχε συμβεί η βλάβη, θα μπορούσαν να το είχαν ακινητοποιήσει είτε με τη βοήθεια βέβαια της κύριας μηχανής, είτε ρίχνοντας δύο άγκυρες πριν ακόμα πλησιάσει την γέφυρα, αλλά δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο.
Είναι βέβαια ένα σπάνιο συμβάν αυτό και δυστυχώς αυτά, αυτά τα προβλήματα δημιουργούν τεράστιες συνέπειες».
Τέλος ο κ. Καρύδης επισήμανε ότι: «Τελειώνοντας θέλω να πω το εξής ότι είδα ένα βίντεο το οποίο ξεκινάει περί τα πέντε λεπτά πριν από την πρόσκρουση και βλέπω το πλοίο να κατευθύνεται, είναι από πίσω από το πλοίο να κατευθύνεται κατευθείαν πάνω στον πυλώνα. Πέντε λεπτά πριν».
Από την πλευρά του ο κ. Σπανός σχολίασε: «Εάν είναι πέντε λεπτά πριν, είναι ένα πολύ σοβαρό αυτό το οποίο αναφέρει ο κύριος καθηγητής.
Δεν νομίζω ότι είναι τόσο απλά τα πράγματα. Ας μην καταδικάζουμε, διότι να ξέρετε, ο ένας πυλώνας από τον άλλον δεν διαφέρει και σε πολύ μεγάλη απόσταση πηγαινοέρχονται πλοία. Γνωρίζω τη γέφυρα, έχω ταξιδέψει εκεί πάρα πολλά χρόνια πριν. Έχω περάσει από αυτή τη γέφυρα και γνωρίζω πολύ καλά, δεδομένου ότι υπάρχει πάρα πολύ. κίνηση, όπως καταλαβαίνετε τα πλοία περνάνε σε πολύ μικρές αποστάσεις σύμφωνα με τα βυθίσματά τους στη συγκεκριμένη γέφυρα, οπότε το 5 λεπτά είναι μεγάλος χρόνος. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να δικάσουμε κάτι 5 λεπτά πάνω στη γέφυρα».