Οι περισσότεροι γονείς έχουν αυτή την απορία για το εάν αναπτύσσεται σωστά το μωρό τους σχεδόν μόνιμα στο μυαλό και σίγουρα κάθε φορά που φεύγουν απ’ τον παιδίατρο αφήνουν ένα στεναγμό ανακούφισης!

Όπως λέμε ότι κάθε εγκυμοσύνη είναι διαφορετική, το ίδιο ισχύει και για κάθε μωρό που φέρνουμε στον κόσμο. Η γέννηση κάθε παιδιού είναι ένα συναρπαστικό και συγκλονιστικό γεγονός, κάθε μωρό είναι μια ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα και το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και με την ανάπτυξή του. Οι ειδικοί, ωστόσο, έχουν τα δικά τους «όπλα» για να μπορούν, με όλο το σεβασμό στη διαφορετικότητα και την ατομικότητα κάθε μωρού, να εκτιμούν την ψυχοκινητική του ανάπτυξη και να διακρίνουν έγκαιρα τυχόν «μηνύματα» που εφιστούν την προσοχή μας και ενδεχομένως κάνουν απαραίτητη τη συμβολή ενός ειδικού, ώστε να μεγαλώσει σωστά το μωρό μας και να γίνει ένα ξεχωριστό και ευτυχισμένο παιδάκι.

Η παιδιατρική της ανάπτυξης
Η Αμερική, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία ήταν από τις πρώτες χώρες όπου αναπτύχθηκε η αναπτυξιακή παιδιατρική, ένας τομέας που ασχολείται με τα ψυχοκινητικά προβλήματα του παιδιού, σύμφωνα πάντα με το πλαίσιο της οικογένειας και το περιβάλλον (κοινωνικοικονομικό, πολιτιστικό και οικολογικό) στο οποίο ζει. Σήμερα, γονείς και παιδίατροι είναι πιο ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι από ποτέ για τη σημασία της ανάπτυξης ενός μωρού και το πόσο βασικό είναι να αναγνωριστούν έγκαιρα τυχόν προβλήματα και να αντιμετωπιστούν απ’ τους ειδικούς.

Τα ορόσημα της ανάπτυξης
Πώς μπορούν όμως οι ειδικοί να εκτιμήσουν την εξέλιξη ενός μικρού μωρού; Έχουν βρεθεί και έχουν γίνει κοινώς αποδεκτές ορισμένες ηλικίες «κλειδιά» ή αλλιώς «σταθμοί» της ανάπτυξης, οι ηλικίες δηλαδή όπου αναμένεται να κατακτήσει κάποιες κινητικές, γνωστικές ή κοινωνικές δεξιότητες ένα «μέσο» παιδί. Φυσικά, όλοι γνωρίζουμε ότι τέτοιο παιδί δεν υπάρχει, άρα οι δεξιότητες ανά ηλικία είναι κατά προσέγγιση και τα ηλικιακά όρια δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά. Μπορούν όμως να μας δώσουν ορισμένες ενδείξεις, να προειδοποιήσουν ή να καθησυχάσουν γονείς και ειδικούς για την εξέλιξη της ανάπτυξης κάθε μωρού.

Τα ορόσημα του πρώτου χρόνου
Οι ειδικοί δίνουν συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα για την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού σε κάθε ηλικία, πάντα στο πλαίσιο της ατομικότητας και του ιδιαίτερου ρυθμού ανάπτυξης κάθε μωρού. Έτσι, τίποτε δεν είναι απόλυτο κι αν το μωράκι σας δεν έχει κατακτήσει κάποιο απ’ τα ορόσημα που χαρακτηρίζει την ηλικία του, δεν θα πρέπει να αγχωθείτε. Είναι όμως καλό να συζητήσετε το θέμα με τον παιδίατρό σας. Πότε, λοιπόν, αξίζει να το διερευνήσετε;

Αν στην ηλικία των 3-5 μηνών, δεν…
…στηρίζει το κεφαλάκι του
…χαμογελά όταν του χαμογελάσετε
…βγάζει φωνούλες διαφορετικών συχνοτήτων
…κοιτάζει προς την πηγή ενός ήχου
…μεταφέρει τη ματιά του από το ένα αντικείμενο στο άλλο
…γραπώνει αντικείμενα

Tip: Για να ενισχύσετε την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού σας σε αυτή την ηλικία, χαρίστε του παιχνίδια με έντονα χρώματα και ήχους και βγαίνετε μαζί πολλές βόλτες.

Οι μήνες αυτοί είναι η περίοδος που το μωρό σας αρχίζει να ανακαλύπτει τον κόσμο που το περιβάλλει. Ανακαλύπτει, για παράδειγμα, τα χέρια του, τα απλώνει μπροστά του, τα μελετά, αγγίζει το ένα με το άλλο, τα αντιμετωπίζει σαν ένα ενδιαφέρον παιχνίδι. Σύντομα θ’ αρχίζει να πιάνει ό,τι βρίσκεται γύρω του, στην αρχή αδέξια αλλά σταδιακά θα βελτιώνει τις κινητικές ικανότητες και το συντονισμό του.

Αν στην ηλικία των 6-8 μηνών, δεν…
…γυρίζει προς καμία κατεύθυνση το σώμα του, είτε είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα είτε ανάσκελα
…μπορεί να καθίσει
…κρατάει κουτάλι
…«μπαμπαλίζει»

Tip: Για να ενισχύσετε την ψυχοκινητική του ανάπτυξη σε αυτή την ηλικία χαρίστε του παιχνίδια με διαφορετική σύνθεση και υφή (πάντα με προσοχή στην ασφάλειά του) και μουσικά παιχνίδια.

Στην ηλικία αυτή το μωρό σας αναπτύσσεται γρήγορα και κάνει πολλά καινούρια πράγματα. Οι κινήσεις του είναι πιο ελεγχόμενες και αρχίζουν να συντονίζονται μεταξύ τους. Γελάει με τα παιχνίδια που του κάνετε, θυμώνει, χαίρεται κι αρχίζει να διακρίνεται η προσωπικότητά του.

Αν στην ηλικία των 9-11 μηνών, δεν…
…παίζει «κου κου τσα»
…κοιτά για μερικά λεπτά τις εικόνες ενός μαλακού βιβλίου
…πιάνει ένα αντικείμενο χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και κάποιο απ’ τα άλλα δάχτυλα

Tip: Για να ενισχύσετε την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού σας σε αυτή την ηλικία μπορείτε να φτιάξετε ασφαλείς «παιδότοπους» μέσα και έξω από το σπίτι, να παίζετε παιχνίδια αλληλεπίδρασης, όπως κρυφτούλι ή «κου κου τσα», να γεμίσετε ένα καλάθι με διάφορα ασφαλή αντικείμενα για να το εξερευνήσει, πάντα φυσικά με την προσεκτική σας επίβλεψη.

Αν στην ηλικία των 12-15 μηνών δεν…
…γυρίζει να κοιτάξει όταν ακούει το όνομά του
…παίζει με τον εαυτό του μπροστά στον καθρέπτη
…αναγνωρίζει αντικείμενα που του ονοματίζετε, π.χ. «πού είναι το βιβλίο σου;»
…δείχνει με το δείκτη του
…χρησιμοποιεί απλά νεύματα, για παράδειγμα δεν σας μιμείται όταν το χαιρετάτε κουνώντας το χέρι σας

Tip: Για να ενισχύσετε την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού σας θυμηθείτε πως μερικά απ’ τα αγαπημένα παιχνίδια αυτής της ηλικίας είναι τα παιδικά τραγούδια, τα μαλακά υφασμάτινα βιβλία αλλά και τα μεγάλα συναρμολογούμενα κυβάκια ή παιχνίδια που πρέπει να ταιριάξει το σχήμα με την υποδοχή.

Τα πρώτα του γενέθλια σηματοδοτούν μια πολύ σημαντική στιγμή για το μωρό σας. Μεγαλώνει, γίνεται νήπιο, αντιδρά στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος, παίζει, χορεύει, τραγουδάει, γίνεται όλο και πιο… γοητευτικό και συναρπάζει όλους γύρω του.

Πηγή: mybabysworld