Η έλλειψη παραθύρων αποτελεί βασικό στοιχείο της ψυχολογίας των λιανικών αγορών, όπου οι επιχειρηματίες προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι αισθάνονται άνετα να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα.
Όπως ακριβώς συμβαίνει και στα καζίνο δηλαδή, όπου η διάρκεια παραμονής του επισκέπτη συμφέρει τον επιχειρηματία. Μέσα σε ένα καζίνο δεν υπάρχει ούτε ρολόι στον τοίχο, ούτε παράθυρα -ο απόλυτος τρόπος να χάσεις την αίσθηση του χρόνου.
Όσο περισσότερο δεν βλέπεις έξω τόσο περισσότερο ψωνίζεις
Έτσι λοιπόν και τα σουπερμάρκετ δεν διαθέτουν παράθυρα, λειτουργώντας ως ένα είδος «φούσκας» όπου οι αγοραστές δεν θα παρατηρήσουν τις κακές καιρικές συνθήκες ή το σκοτάδι έξω. Όσο περισσότερο ψωνίζουν, τόσο περισσότερο ξοδεύουν.
Ταυτόχρονα, λειτουργούν με δυνατά φώτα και εκκωφαντικούς χαρούμενους ήχους – ό,τι χρειάζεται δηλαδή για να νιώσεις όμορφα και άνετα, διότι πολύ απλά αν μας αρέσει ένας χώρος στον οποίο είμαστε, τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες να μείνουμε αρκετές ώρες σε αυτόν.
Αυτός είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο πολλά σούπερμαρκετ έχουν δάπεδα με πλακάκια, τα οποία προκαλούν θόρυβο στα καροτσάκια, αναγκάζοντας κατά κάποιον τρόπο τους αγοραστές ενστικτωδώς να επιβραδύνουν και να περιηγηθούν περισσότερο.
Υπάρχουν, ωστόσο, και πρακτικά ζητήματα. Όπως τα μεγάλα παράθυρα που αφήνουν το φως του ήλιου να εισχωρήσει στο χώρο μπορούν να προκαλέσουν ξεθώριασμα στις συσκευασίες, κάνοντάς τες να φαίνονται φθαρμένες στους καταναλωτές.